skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

Met de bus van Grave naar Nijmegen

Zouden we in het gezicht kijken van Gravenaar Toon van de Rijdt, de man met de pet achter het stuur? Het zóu kunnen want Van de Rijdt onderhoudt al vanaf 1923 een busdienst vanuit Grave naar Nijmegen, nog ver voordat er een openbaar vervoerder is. De foto komt waarschijnlijk uit de jaren dertig.

Deze foto komt via onderzoeker Wim Jaegers van de familie van Rooij uit Gemert bij ons terecht. Maar deze
Gemertse familie heeft geen connectie met de busfirma. De foto laat hiermee veel te raden over, maar het verhaal van de avontuurlijke Toon is er niet minder om. Hij is degene die ervoor zorgde dat busstation Grave in die jaren een behoorlijke rol speelt als knooppunt voor regionaal vervoer met streeklijnen naar Nijmegen,  's-Hertogenbosch, Oss, Boxmeer, Uden en Gennep. Op de site De Auto van mn opa duikt hij dan ook regelmatig op als bezitter van meerdere vierwielig voertuigen.

  Berichten uit de Udensche Courant 1938:

Ongevallen

Hoewel het aantal auto’s in die jaren twintig en dertig aanzienlijk minder is, is het aantal ongevallen toch groot en vaak met vergaande gevolgen. We vinden in de kranten van die tijd berichten over ongevallen, ook met de bussen van Van de Rijdt. Maar soms helpt één van deze chauffeurs juist ook weer bij het bestrijden van brand, ontstaan bij een ándere vervoerder (zoals je kunt lezen in het krantenberichtje hier rechts boven).

Een andere opmerkelijk annonce vinden we in de Graafsche Courant van 1936. Een zekere meneer Schoppema uit Schaijk heeft kennelijk geklaagd over de busdienst en in de krant doet Van de Rijdt een oproep om klachten vooral zelf te deponeren bij het kantoor in de Klinkerstraat.

(Verhaal gaat verder onder de foto)

Want klachten of niet, Van de Rijdt heeft in die beginjaren van de vorige eeuw constante lijndiensten onderhouden vanaf het busstation in Grave. Latere opvolgers Vitesse en Zuidooster blijven die stalling hanteren. In 1940 neemt de NS namelijk de vergunning van Van de Rijdt over, in 1949 is er de oprichting van busonderneming De Zuidooster. Het multifunctionele stadhuis, gebouwd op de locatie van de voormalige stalling én bijna tien jaar onderkomen van de locatie Grave van het BHIC, krijgt in de volksmond de naam "Project Zuidooster". 

Foto

Nog even terug naar de foto zelf. Grote kans dat Van de Rijdt niet vaak zelf achter het stuur zat maar daar zijn chauffeurs voor had. Maar wie is het dan wel? Is deze foto in Eindhoven genomen? (op de achtergrond zien we vaag reclame voor een hoffotograaf). Wie weet meer? Vertel het ons!

Reacties (5)

Paul Huismans
Paul Huismans bhic zei op 9 september 2021 om 07:51
Van de Rijdt reed niet alleen lijndiensten, maar ook touringcars en taxi's. Van één van de werknemers weten we meer over zijn carrière. Lees dat verhaal op De auto van m'n opa.
Kees van Schenk Brill zei op 25 oktober 2023 om 17:37
Van de Rijdt onderhield vanaf 1923 een busdienst tussen Grave en Nijmegen, niet tussen Grave en Eindhoven. Die dienst opende hij op 26 september 1931 nadat de dienst van de ATO op dat traject was opgeheven.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 26 oktober 2023 om 09:55
Met dank voor de aanvulling en correctie, Kees. We hebben de tekst aangepast. Maar begrijp ik het goed dat het linker krantenberichtje onjuiste informatie bevat? Hoe zie jij dat?
Kees van Schenk Brill zei op 26 oktober 2023 om 12:17
Het linkerkrantenberichtje is dus juist. Dat geeft aan dat de dienst naar Eindhoven in 1931 tot stand kwam, zodat een doorgaande dienst Nijmegen - Grave - Eindhoven kon worden gerealiseerd.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 26 oktober 2023 om 17:20
Ah ja, bedankt voor je aanvulling; het wordt me nu helemaal duidelijk.
Dank je!

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Lees ook deze verhalen