skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg

Neergestorte vliegtuigen in Asten 1940-1945

Rien Wols
Rien Wols Bhic
vertelde op 24 oktober 2012
bijgewerkt op 8 mei 2019
Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn er boven Nederland zo’n 6.000 militaire vliegtuigen neergestort. Ruim 1.000 daarvan zijn er in Noord-Brabant terecht gekomen. Dan gaat het zowel om geallieerde (Britse, Amerikaanse en Canadese vliegtuigen met bemanningen die uit nog veel meer nationaliteiten bestonden) als Duitse vliegtuigen.

De geallieerde vliegtuigen waren heel vaak bommenwerpers die bij bombardementsmissies op doelen in Duitsland geraakt werden door Duits afweergeschut (de zogenaamde Flak) of onderschept werden door Duitse jachtvliegtuigen (vooral ’s nachts, tijdens de zogenaamde Nachtjagd).

In Asten zijn tijdens de oorlog maar liefst zestien vliegtuigen neergestort dan wel vernield bij een noodlanding. Over de meeste daarvan is veel bekend. Ze zijn deels beschreven in een boek dat Heemkundekring De Vonder in 1989 heeft uitgegeven, Gevels zonder vlag : Asten-Heusden-Ommel-1940-1945 door Toon Hoefnagels en Toine Maas. Helaas kloppen de gegevens die in dit boek staan opgenomen op p. 227-242 niet altijd. Waar na bijna 25 jaar nieuwe informatie beschikbaar is, zal dat hier aangegeven worden.

De eerste crash die Gevels zonder vlag beschrijft, roept al wat vraagtekens op. Het gaat om een Armstrong Whitley die op 27 maart 1941 bij Behelp zou zijn neergestort.

De tweede crash die Gevels zonder vlag beschrijft, zou plaats gevonden hebben “in de zomer van 1941”. Het zou kunnen gaan om opnieuw een Armstrong Whitley, die tussen Someren-Eind en Moost, vlakbij de grens met Limburg is neergekomen.

In de nacht van 31 augustus op 1 september 1941, om 00.18 uur, stortte een Engelse bommenwerper, een Hampden I (AD912) van 83 squadron neer. De piloot, F/Lt. Eric Peter Willcox (27), kwam daarbij als enige bemanningslid om het leven. Hij was onderscheiden met het Distinguished Flying Cross en ligt nu begraven op de erebegraafplaats Jonkerbos in Nijmegen, graf 12 G 9. De overige drie bemanningsleden zijn door de Duitsers krijgsgevangen gemaakt.

Handley Page Hampden IHuub Timmermans noemde deze crash al in zijn boek Vliegtuigen boven De Hutten, maar nam aan dat het om een jachtvliegtuig was gegaan. Nader onderzoek van Joop Hendrix wees uit dat het een bommenwerper betreft (op basis van gevonden onderdelen). Over de precieze locatie geeft het Verliesregister (2012) aan dat het toestel “langs de weg Asten-Meyel” was neergekomen. In 2019 is dat veranderd in "in de zuidoostelijke hoek van de Dennendijkse Bossen tussen Asten en Niftrik". Joop Hendrix vond uit dat het bij de Kleine Heitrak moet zijn geweest. Zie het commentaar bij het verhaal Halifaxes bij Griendtsveen en Hutten.

Op 13 mei 1943 kwam rond 03.00 uur ’s nachts bij Den Drossert een Wellington X neer, waarbij de gehele bemanning omkwam.

Op 22 juni 1943 crashte op De Veluwe bij Heusden een Avro Lancaster bommenwerper. Het was een van de vijftien bommenwerpers die die nacht in Noord-Brabant naar beneden kwamen.

Op 14 juli 1943 crashte opnieuw een bommenwerper. Dit keer ging het om een Handley Page Halifax bij Willemsveen. Vijf bemanningsleden verloren het leven, twee wisten zich te redden.

Op 23 augustus 1943 was het opnieuw raak in de buurt van Heusden. Alle zeven bemanningsleden van de Avro Lancaster die hier bij het kasteel neerstortte, kwamen om.

Op 29 februari 1944 heeft volgens Gevels zonder vlag, p. 238 een Duitse bommenwerper een noodlanding gemaakt bij Behelp, vlakbij de splitsing Waardjesweg-Antoniusstraat. Het vliegtuig ging daarbij volledig verloren, de bemanning bracht het er levend vanaf, zij het dat de piloot zijn been brak. Als ooggetuige komt Marinus Slegers aan het woord.

Op 23 april 1944 kwamen vlak na elkaar twee Halifax bommenwerpers neer in Asten. De eerste stortte neer bij Griendtsveen, de tweede bij Hutten.

Op 27 april 1944 stortte rond 02.00 uur bij De Berken een Avro Lancaster III van het 12 Squadron neer. De volledige bemanning kwam hierbij om.

Bijna een maand later, op 23 mei 1944 kwam om 01.15 uur in Asten opnieuw een Lancaster III neer, dit keer in Het Ven bij Half 12.

Op 22 september 1944 maakte rond 16.00 uur F/Sgt. J.A.D. Meechan met zijn Typhoon IB (registratienummer JR208, call sign ZY- ) van 247 Squadron een noodlanding in Asten. De piloot overleefde de crash. Gevels zonder vlag noemt deze crash niet. Ook de exacte locatie is onduidelijk.

Op 1 januari 1945 crashte bij Ommel een Messerschmitt Me 109, gevlogen door Uffz Werner Anetzhuber van 13/JG 4, gestationeerd in Frankfurt. Hij had in het kader van Operatie Bodenplatte een aanval moeten uitvoeren op het vliegveld Le Culot, even ten zuiden van Beauchevain in België, maar dat schijnt niet gebeurd te zijn. Op de terugweg via Zuid-Nederland crashte Anetzhuber in Asten, wat hij niet heeft overleefd. Hij ligt begraven op de militaire begraafplaats Ysselsteyn.

De laatste twee crashes op Astens grondgebied vormden een echte dubbelcrash: op 7 februari 1945 werd een geallieerde Halifax neergeschoten. Een tweede toestel uit de formatie werd door het eerste, exploderende toestel zodanig beschadigd, dat het eveneens neerstortte.

Reacties (9)

Joop Hendrix zei op 23 januari 2013 om 21:39

Volgens het boek Mayday(3x)van Hub Groeneveld (2012)stortte ook op 27-4-1944 een Lancaster ND 873 van 12 Sqn neer bij De Berken, alle bemanningsleden (7) werden gedood

Joop Hendrix zei op 23 januari 2013 om 21:42
Deze crash stond al vermeld had ik over het hoofd gezien.
Mariët Bruggeman, namens BHIC bhic zei op 24 januari 2013 om 09:42
Bedankt Joop, voor je reactie en nu weten we tenminste hoeveel bemanningsleden er in dit neergestorte vliegtuig zaten.
Met vriendelijke groeten,
Piet Snijders zei op 18 augustus 2018 om 02:48
Volgens mij klopt de onderstaande uitsnede niet. Dit toestel viel niet bij Asten-Heusden, maar bij Heusden aan de Maas!

Diezelfde avond, om 22.50 uur, stortte bij Heusden nóg een bommenwerper, een Vickers Wellington 1c van 9 Squadron, neer. Deze bommenwerper werd neergeschoten door Oblt W. Fenske van III/NJG 1. De voltallige bemanning wist op tijd te springen en overleefde aldus de crash. Het ging om piloot F/Lt J.T.L. Shore; copiloot P/O J.L.R. Long; waarnemer Sgt H.J. Tomkins; bommenrichter Sgt R.D. Bews; radiotelegrafist/boordschutter Sgt N.D.R. Griffiths en boordschutter Sgt R. Parkin. Shore wist uit handen van de Duitsers te blijven en keerde terug naar Engeland. De anderen werden allemaal krijgsgevangen gemaakt. Triest genoeg werd Long op 13 april 1944 door de SS gefusilleerd.
Rien Wols
Rien Wols bhic zei op 20 augustus 2018 om 13:56
@Piet Snijders, ik weet niet of je de discussie bij het verhaal over de crash diezelfde avond bij Behelp (zie link 'Een geheimzinnige Amrstrong Whitley' in het verhaal hierboven) gevolgd hebt, want daar komt deze crash ook ter sprake en lijkt de optie van Heusden bij de Maas uitgesloten. Heb je een reden om aan te nemen dat het toch daar zou moeten zijn geweest?
Piet Snijders zei op 20 augustus 2018 om 15:40
Uit verhaal van Mark Shores over zijn vader John TL Shores op website http://aircrewremembered.com/john-d-l-shore-welsh-mountains-to-the-baltic.html


Citaat: ....Almost exactly nine years before the Lincoln crash in Nort Wales, my father had been the pilot of another stricken RAF bomber, a Vickers Wellington of 9 Squadron returning from a raid over Germany. On bthe night of Thursday, 27th March 1941, the crew of six all parachuted to savety, but because the aircraft was fairly low by the time my dad jumped, he hurt his ankle badly on landing. Even so he was able to hobble quite a distance in the dark untill he mananged to get help; he was in the enemy occupied Netherlands. He finished up in the care of a local Dutch farmer and his family in the village of Heesbeen, near Heusden on the river Maas...

Lijkt me een betrouwbare bron.

vriendelijke groet
Piet Snijders
Rien Wols
Rien Wols bhic zei op 21 augustus 2018 om 09:17
Dat is behoorlijk overtuigend, Piet! Dank voor de verwijzing. Ik ga deze crash verplaatsen naar de plek waar hij thuishoort, Heusden aan de Maas.
Richard Schoutissen | Stichting Oorlogsslachtoffers
Richard Schoutissen | Stichting Oorlogsslachtoffers zei op 27 juni 2023 om 22:20
@Rien Wols,

Naar aanleiding op de vraag waarom Werner Anetzhuber niet in mijn online database (https://www.oorlogsslachtoffers.nl/duitse-militaire-begraafplaats-ysselsteyn/) te vinden was met een verwijzing naar deze informatieve pagina heb ik de volgende opmerking c.q. aanvulling...

Uffz. Werner Anetzhuber (*27-11-1923 Kufstein-Tirol/Oostenrijk †01-01-1945 Pepinster-Verviers/België) ligt niet (zoals hierboven vermeld) begraven op de Duitse militaire begraafplaats in Ysselsteyn maar op de Duitse militaire begraafplaats in Lommel (België) vak 24, graf 379.

Zijn Messerschmitt Me 109 crashte 5 kilometer ten Zuidwesten van Verviers neer, in de omgeving van Pepinster en Uffz. Werner Anetzhuber werd nog dezelfde dag begraven op de Amerikaanse begraafplaats in Henri-Chapelle. Later werden de stoffelijke resten vanuit Henri-Chapelle naar de Duitse militaire begraafplaats in Lommel (België) herbegraven.

De door de RAF aangegeven crashlocatie in Asten berust vermoedelijk op het foutief noteren van het vierkantrooster (grid) van het coördinaat van de daadwerkelijke crashpositie, K.628214 verwisseld door E.628214.

Een oom van Werner, Fritz Anetzhuber uit Kitzbühel, die na de oorlog op zoek was naar zijn neef kreeg vanuit het Prisoners Of War Information Bureau in London ook de foutieve informatie over de crashlocatie (4 mijl Oost ZuidOost van Helmond) toegestuurd. Aansluitend schreef Fritz, op 26 november 1946, een brief naar het Nederlands Oorlogsgraven Comité in Amsterdam, een antwoord op dit schrijven heb ik nog niet kunnen traceren maar daar wordt aan gewerkt.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 28 juni 2023 om 09:10
Bedankt voor je uitgebreide toelichting, Richard. Mijn collega Rien geniet al weer even van een verdiend pensioen maar goed dat je dit hier vermeldt en mooi ook om te lezen dat je hier zo'n intensief onderzoek naar doet. Veel succes ermee!

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.
Doe mee en vertel jouw verhaal!