skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Astrid de Beer
Astrid de Beer RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Astrid de Beer
Astrid de Beer RA Tilburg

Neergestorte vliegtuigen in Boxmeer 1940-1945

Rien Wols
Rien Wols Bhic
vertelde op 11 april 2012
bijgewerkt op 8 mei 2019
Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn er boven Nederland zo’n 6.000 militaire vliegtuigen neergestort. Ruim 1.000 daarvan zijn er in Noord-Brabant terecht gekomen. Dan gaat het zowel om geallieerde (Britse, Amerikaanse en Canadese vliegtuigen met bemanningen die uit nog veel meer nationaliteiten bestonden) als Duitse vliegtuigen.

De geallieerde vliegtuigen waren heel vaak bommenwerpers die bij bombardementsmissies op doelen in Duitsland geraakt werden door Duits afweergeschut (de zogenaamde Flak) of onderschept werden door Duitse jachtvliegtuigen (vooral ’s nachts, tijdens de zogenaamde Nachtjagd).

Wij gaan proberen de verhalen achter al deze crashes te achterhalen met behulp van iedereen die ofwel zélf nog herinneringen heeft of de verhalen gehoord heeft van eerdere generaties. Soms is er al veel bekend, soms wat minder.

Op 14 februari 1943 stortte om 21.30 een Britse bommenwerper neer van het type Short Stirling I. We weten dat de piloot F/Sgt. J.G. Gow (27) uit Nieuw Zeeland was en dat het vliegtuig, dat tot het 149 Squadron van de RAF behoorde, neerkwam in Boxmeer, in de hoek St. Anthonisweg-Waterleidingstraat.

Martin van Sleeuwen heeft in 1995 contact gehad met een van de vier overlevenden, de eveneens uit Nieuw-Zeeland afkomstige navigator F/Sgt. C. Loughlin. De andere drie survivors waren bommenrichter Sgt. V.W. Tulley,  boordschutter Sgt. J.C. Brigden en radiotelegrafist Sgt. G.S.S. Reynolds (die ook weer uit Nieuw-Zeeland kwam). George Reynolds was gewond en heeft in Boxmeer in het ziekenhuis gelegen. Ze werden alle drie krijgsgevangen gemaakt.

De andere drie zijn bij de crash omgekomen. Dat waren behalve de piloot de boordwerktuigkundige Sgt. Paul Thomas Cyril Oldham (19), en boordschutter Sgt. William Anderson Summerson (29). Oldham ligt begraven op het militaire kerkhof Jonkersbos in Nijmegen (graf 8 I 3), Summerson en Gow liggen in Woensel, respectievelijk in graf JJB 20 en 21.

Een tweede bommenwerper, dit keer een Amerikaanse B-17G (44-6078), kwam op 22 januari 1945 rond 14.15 uur neer aan de oever van de Maas in de buurt van de Veerstraat. Het toestel behoorde tot 351BG/509BS en werd gevlogen door 1st Lt. R.H. Goldsborough.

Dick Reijnen uit Boxmeer vond in de jaren ’90 de exacte locatie van het neergestorte vliegtuig. Het begon met de vondst van een typeplaatje van de radar van de B-17. Met dat plaatje als uitgangspunt is Martin van Sleeuwen op onderzoek uitgegaan. Hij heeft alle gegevens over het vliegtuig en zijn bemanning gevonden. In 1999 ging Charles Balik, de inmiddels 73-jarige co-piloot van toen, met Dick Reijnen naar de plaats van de crash en vertelde daar hoe het er aan toe was gegaan.

Het vliegtuig was in een vaste stuurstand gezet, zodat het rondjes bleef vliegen, al kwam het wel steeds lager te hangen. De bemanningsleden hebben daarop allemaal op tijd van een goede hoogte kunnen springen, met uitzondering van de boordschutter. Die was gewond geraakt en kwam te laat bij kennis om nog op tijd te springen. Hij heeft het nog wel geprobeerd, van geringe hoogte vanaf de vleugel van de B-17, maar die geringe hoogte is hem fataal geworden. Hij werd later dood aangetroffen in het Beugense veld bij de Maas.

Het was voor Dick een hele ervaring toen die piloot zo voor hem stond. Balik heeft na de oorlog nog dertig jaar op een groot burgervliegtuig gevlogen. De volledige bemanning bestond uit: piloot 1st Lt. Richard (Dick) H. Goldsborough; co-piloot 2nd Lt. Charles F. Balik; navigator F/O John Romanishin; boordwerktuigkundige T/Sgt. Carl F. Miller; radiotelegrafist T/Sgt. Thomas Kennedy jr; boordschutters S/Sgt. Ramsey P. Fendall en Sgt. George Shirts (die dus bij de crash omkwam); koepelschutter S/Sgt. John Kalapp en staartschutter S/Sgt. Jack Rushing.

Dick meldde nog een bijzonder detail met betrekking tot deze crash: een boer uit de omgeving maakte van een van de vleugels van de B-17 een roeiboot, die hij later echter weer moest inleveren bij de Amerikanen. 

In februari 1945 stortten nog twee Britse jachtvliegtuigen in Boxmeer neer. Op 8 februari om 15.40 was dat ten noorden van Boxmeer een Typhoon IB (RB280) van het 183 Squadron, met als piloot F/Lt. A.R. Cocks. Nadat hij door Flak was geraakt, sprong Cocks boven Boxmeer.

Op 14 februari crashte om 08.10 uur ten zuidoosten van Boxmeer een Spitfire XIV (RM677) van het 610 Squadron, gevlogen door F/Lt. Warren Maurice Lightbourn (25). Ook hij was geraakt door Flak, maar met hem liep het minder goed af. Hij ligt begraven op de militaire erebegraafplaats Reichswald bij Kleef in Duitsland, graf 1 A 15.

Veel meer weten we eigenlijk niet van deze vliegtuigcrashes. Hebben de bemanningsleden het overleefd? En zo ja, wat is er dan vervolgens met hen gebeurd? Zijn er aan de grond slachtoffers gevallen of gebouwen beschadigd? Is het toestel geraakt door luchtafweer (Flak) of door een Duitse jager neergeschoten? En waar precies zijn deze vliegtuigen neergekomen? We hopen dat er in Boxmeer nog mensen zijn die hier meer van weten!

Reacties (21)

Hans zei op 25 november 2012 om 19:52
'De Engelse piloot Eugen Haveley werd bij Boxmeer neergeschoten, door de Duitsers gevangen en door hen wegens zijn zware verwondingen naar het ziekenhuis te Venlo gebracht. Toen hij daar was opgeknapt, verschalkte de illegaliteit zijn bewakers en bracht hem onder in het onderduikerskamp Kronenberg'

Onbekend om welk van de neergeschoten vliegtuigen het gaat.
Annemarie van Geloven namens BHIC bhic zei op 27 november 2012 om 10:38
Weer een bemanningslid die een identiteit krijgt. Hartelijk dank!
Dick Reijnen zei op 4 december 2012 om 13:44
Ik heb n.l begin jaren 90, de plaats gevonden waar dat vliegtuig de B17 is neergestort. Een belangrijke vondst omdat men vermoedde dat het vliegtuig ergens over de Maas was neergestort.
Naar aanleiding van de vondst, met behulp van een metaaldetector, van een radarplaatje heeft Dhr. van Sleeuwen een en ander uitgezocht en ook alle gegevens over dit vliegtuig en de bemanning gevonden. Bij deze crash is een helaas een dode gevallen.
De heer Charles Balik, de coplioot die vanuit Amerika in 1999 bij mij op bezoek was heeft mondeling verslag gedaan hoe een en ander is gelopen.
Het vliegtuig wat niet meer te redden en is in een stuur stand vastgezet zodat het steeds rondes bleef maken maar daardoor steeds lager kwam te hangen.
Ze zijn allemaal op tijd van een goede hoogte kunnen springen.
De boordschutter was gewond en kwam te laat bij kennis en heeft nog wel geprobeerd met zijn parachute van geringe hoogte van de vleugel van de B17 te springen hetgeen hem echter fataal is geworden. Het schijnt dat mensen in Gennep dat hebben zien gebeuren. Hij werd later dood aangetroffen in het Beugenseveld bij de Maas. Ik zal nog een lijst met namen van de bemanning opzoeken.Ik heb Balik wat spullen van het vliegtuig meegegeven. Het BHIC is in het bezit van een door mij gemaakte foto van Balik.
De vele aangetroffen onderdelen van het vliegtuig zijn bewaard gebleven.
Rien Wols, namens BHIC bhic zei op 4 december 2012 om 14:24
@Dick Reijnen: hartelijk dank voor die aanvulling, en voor de foto van Balik, die je ons toegestuurd hebt. Ik zal die bij dit stuk plaatsen, en het zou inderdaad mooi zijn als we de lijst van de bemanningsleden compleet zouden kunnen maken. Nogmaals hartelijk dank daarvoor.
Vriendelijke groet,
Arie Janszen zei op 19 december 2012 om 15:01
Beste Hans,
Mogelijk gaat het bij deze Engelse piloot om het verhaal, dat mijn overleden vader Willy Janszen uit Boxmeer vertelde, dat hij met Dr. Korte en nog 2 andere Boxmerenaren en een piloot, welke een been miste naar Venlo moest om bloed af te staan. Mijn vader vertelde, dat het onderste deel van het been meegenomen werd in de laars van de piloot. Hij vertelde verder, dat deze piloot met hulp vanuit het ziekenhuis was gevlucht.
Joop hendrix zei op 16 juli 2016 om 19:53
Mooi werk van Dick, wij (Planehunters en belangstellende inwoners) zijn bezig alle crashes te inventariseren in de gemeentes die onder Boxmeer vallen. Totaal 26 crashes de informatie zal over ongeveer 9 maanden openbaar worden gemaakt o.a middels een uit te brengen boek. Wij hebben dit eerder gedaan in de gemeente Venray en Sint Anthonis. Ook de B-17 crash aan de veerweg zal tot in detail worden beschreven. Ook wordt er een tentoonstelling van de gevonden onderwerpen georganiseerd voor het boek wordt uitgegeven. Van de B-17 hebben we een uniek onderdeel gevonden van het Radio Compass en van alle andere crashes ook al veel gevonden. Voor belangstellende op 24 September onthullen we een monument aan de Horsterweg samen met de heemkunde kring van Castenray/Leunen van een B-17 die daar is neergestort ook een Spitfire zal dan overvliegen, verder zullen er ook 5 familie leden aanwezig zijn uit de USA. Er zullen nog persberichten volgen over de details.
Hans Ooms zei op 16 juli 2016 om 21:11
Joop, ik was 'flabbergasted' toen ik jouw vondst van dat RC zag. Dat vind je volgens mij maar zeer zelden, heb het in ieder geval nooit eerder gezien. Zelfs op het web vond iker geen foto van. Dat zegt al iets. Gaaf!
leo janssen zei op 17 juli 2016 om 14:08
Mooi nieuws.
Annemarie van Geloven
Annemarie van Geloven bhic zei op 18 juli 2016 om 10:53
Wat een prachtig initiatief om een boek uit te brengen over de crashes op het grondgebied van Boxmeer en de onthulling van het monument. Laat het kort tevoren nog even op het forum weten, dan kunnen wij als BHIC hier aandacht aan besteden via Twitter. Of stuur een mailtje naar info@bhic.nl
J.(Co) de Swart zei op 22 augustus 2016 om 00:40
Betr. : Onthulling B-17 Monument Castenray-Leumen op 24 Sep.2016:
Is dit Monument ter herinnering aan de crash B-17 42-3130 , 94BG/331BS- Sharpe Crew ?
Dank voor wat info z.s.m. per e-mail naar Co de Swart / correspondent NL voor 8thUSAF Historical Society "News" Magazine.
Hans Ooms zei op 22 augustus 2016 om 07:48
Heer de Swart,

Ik zal dhr. Joop Hendrix een berichtje sturen met het verzoek met u contact op te nemen. Volgens mij weet hij mee over die op handen zijnde onthulling.
Joop hendrix zei op 22 augustus 2016 om 09:00
Co, ja de Sharpe crew wat is je email?
co de swart zei op 22 augustus 2016 om 09:20
Zoals gevraagd vandaag door Joop Hendrix:
e-mail Co de Swart: via info@bhic.nl yav Co de Swart
en:
na ontvangst van je mail kunnen we in ieder geval dan zonder 'tussenstation'
dus direct communiceren.
Merci voor retour-contact,
J. (Co) de Swart
Zeist.
Sam van Dijk zei op 29 maart 2017 om 14:57
Ik wil graag reaargeren op en verhaal van hans,ovefr Eugen Haverly, Dit was denk ik Eugne Haverly, piloot van een B17, crashlanded bij Boxmeer 1943, naar het ziekenhuis en door het verzet daar uitgehaald. Ik kken een zoon ! van de piloot,
zijn moeder zat bij het verzet in Venlo, daar is de vriend van mij een zoon van !
Hans Ooms zei op 29 maart 2017 om 21:55
Sam, interessant!
Mail me maar als je wilt via info@bhic.nl tav Hans Ooms

Grt.
Hans
Leo Janssen zei op 29 maart 2017 om 21:57
zet mij in de cc svp
Hans van Kempen zei op 31 maart 2017 om 19:55
Hallo Sam,
Leuk dat je effe reageert op mijn eerste post over Eugene Haveley (die ook wel eens Eugene Hively geheten kan hebben). Ik ben inmiddels ook een stuk meer te weten gekomen over hem omdat zijn verhaal in diverse oorlogsboeken wordt vermeld. Heb inmiddels ook foto's van hem gevonden. Toevallig net weer een boek uit over een verzetsgroep uit oa. Venlo en ben wel benieuwd naar je verhaal.
Groet, Hans van Kempen
sam van dijk zei op 29 april 2019 om 17:29
Hi Hans,
Hij heette inderdaad Eugene Hively, mijn vriend is de zoon van hem, hij ondergedoken met behulp van Tecla, een dame van de ondergrondse in Venlo, mijn vriend is de zoon, Eugene is gerepatrieerd, in 1944, ik heb zo juist een paar foto,s gezien van zijn moeder en Eugene in de zwarte plak in de Peel ondergedoken. ( zijn onder been is achter gebleven in de B17 ! op de foto heeft hij een paar krukken, en geen voet.
Hans Ooms zei op 4 mei 2019 om 09:11
Hi Sam, bedankt voor je reactie, hartstikke interessant! Als je wilt, kun je reageren via info@bhic.nl tav Hans Ooms

Alvast bedankt. Grt. Hans
Paul Huismans
Paul Huismans bhic zei op 24 juni 2019 om 14:29
Sam van Dijk en Hans Ooms zijn achter de schermen met elkaar in contact gebracht.
Bedee zei op 9 oktober 2019 om 21:54
@Dick Reijnen

Vandaag was ik bezig met een klein onderzoek, nav een vraag over eenheden in Balgoij. Dit blijken delen van de Tank eenheid "The Fort Garry Horse"te zijn geweest. Hieronder uit de Wardiary van het A Squadron, een kort ooggetuigen verslag.

22 Jan 45 - Monday
To-day the 17's proceeded to fire posn near the village of St Ontonias and the 75's to position in Heide at 754424 while the FOO's Lts Livingstone and Cryderman were bringing down fire on enemy posns near Boxmeers Choeld an unique situation occurred. An American Flying Fortress appeared overhead in apparent serious difficulty. While circling overhead the crew bailed out and the ship crashed a few hundred yds from the FOO's. Five of the airmen floated well over the German lines but one came down about 1000 yds in front of the FOO's posn. Germans were observed in the distance apparently looking for the unfortunate airman. Lt Cryderman immediately brought down a concentration 1000 yds beyond where the airman landed. But it was to no avail as the poor lad did not return to our lines.
An elaborate shoot was prepared for the afternoon and while all tks were just about to rv, orders came out that the sqn was to return immediately to Balgooij where the regiment had moved that day. The sqn arrived in their new area at 2215 hrs.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.
Doe mee en vertel jouw verhaal!