skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

Neergestorte vliegtuigen in Drunen 1940-1945

Rien Wols
Rien Wols Bhic
vertelde op 19 april 2012
bijgewerkt op 8 mei 2019
Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn er boven Nederland zo’n 6.000 militaire vliegtuigen neergestort. Ruim 1.000 daarvan zijn er in Noord-Brabant terecht gekomen. Dan gaat het zowel om Duitse vliegtuigen als om geallieerde (Britse, Amerikaanse en Canadese) met bemanningen van nog veel meer nationaliteiten.

De geallieerde vliegtuigen waren heel vaak bommenwerpers die bij bombardementsmissies op doelen in Duitsland geraakt werden door Duits afweergeschut (de zogenaamde Flak) of onderschept werden door Duitse jachtvliegtuigen (vooral ’s nachts, tijdens de zogenaamde Nachtjagd).

Wij gaan proberen de verhalen achter al deze crashes te achterhalen met behulp van iedereen die ofwel zélf nog herinneringen heeft of de verhalen gehoord heeft van eerdere generaties. Soms is er al veel bekend, soms wat minder.

Op 14 juli 1943 stortte om 01.40 langs de Fellenoord een Halifax II (registratienummer DT769, call sign EQ-J) van het 408 Squadron neer. Piloot van het toestel was P/O A.O. Smuck. Volgens Duitse opgave was de bommenwerper door nachtjagers neergeschoten en werden twee leden van de bemanning gevangen genomen. Er was één dode. Het is onduidelijk wat er van de rest van de bemanning is geworden.

Tot zover strekte onze kennis. Maar Filip [zie hieronder] bracht uitkomst met de volgende gegevens: de Duitse nachtjager werd gevlogen door Lt.. Rolf Bussmann van I./NJG I. En er was niet één dode te betreuren, maar vijf: piloot F/O Alan Osborn Smuck van de RCAF; boordwerktuigkundige Sgt. John Foggon (19) reservist bij de RAF; radiotelegrafist en boordschutter Sgt. Robert Barneveld (20), eveneens reservist van de RAF; boordschutter F/Sgt. Douglas George McKay (23 jaar), RCAF, en boordschutter Sgt. David Lloyd George Brown (20 jaar), RCAF. De twee overige bemanningsleden, F/O J. Kelly en Sgt. Bryce Domigan, werden uiteindelijk krijgsgevangen gemaakt.

De Halifax, opgestegen van het vliegveld Leeming, maakte deel uit van een grote bombardementsactie van de RAF die nacht op Aken, waarbij er meer toestellen werden afgeschoten, die onder andere in Asten, Genderen en Vorstenbosch zijn neergestort.

Op 22 juni 1944, om 02.00 uur, stortte in Drunen een Lancaster I bommenwerper (registratienummer ME613, call sign SR-M2) van het 101 Squadron neer. Het toestel, gevlogen door F/O S.W. Cook, kwam neer op land van de familie Lambooy.

Deze bommenwerper maakte deel uit van een missie naar Duitsland met de bedoeling een complex van chemische fabrieken in Wesseling te bombarderen, waar synthetische benzine uit steenkool werd gewonnen.

Van de 133 Lancasters (en 6 Mosquito's) die aan het bombardement hadden meegedaan, werden er acht boven Brabant neergeschoten. Behalve in Drunen, stortten ze neer in Boxtel, Helvoirt, Macharen, Nuenen, Riethoven, bij Werkendam in de Biesbosch en Westerhoven.

De bommenwerper, opgestegen vanaf het vliegveld Ludford Magna, was uitgerust met speciale radioapparatuur, bedoeld om het Duitse radioverkeer te storen (zie ook het verhaal over Lancaster LM508). Het doel was bereikt, de bommenlast afgeworpen, maar op de terugweg wachtte Uffz. Koppelmayer de terugkerende bommenwerpers op in zijn Messerschmitt Bf 110 van 6./NJG1. De SR-M2 werd zijn slachtoffer. Vier bemanningsleden overleefden de crash, vier kwamen er om. De vier overlevenden waren boordwerktuigkundige Sgt. A.C. Peyton; bommenrichter F/Lt. W.E. Lockwood; en de beide boordschutters  F/O M.G. Gillespie (RCAF) en Sgt. J.M. Starr (RCAF). Ze werden alle vier krijgsgevangen genomen.

De vier voorlopige graven in Drunen, winter 1944. Foto: Streekarchief Langstraat, Heusden, Altena, fotonr. drn02796.

De gesneuvelden waren piloot F/O Spencer Waddy Cook (34) (RCAF), navigator Sgt. John Stevens  Francis (20); special operator (van het ABC-systeem) Sgt. Donald Jagger (19) en radiotelegrafist Sgt. Albert Ernest Holmes (20). Nadat ze aanvankelijk op het pleintje voor het kerkhof in Drunen waren begraven, zijn ze na de oorlog herbegraven. Cook op de Canadese erebegraafplaats in Bergen op Zoom, graf 12 F 10 en de drie anderen op de begraafplaats Jonkerbos in Nijmegen, graven 12 J 7-9.

Op oudejaarsdag 1944 ten slotte, om 16.00 uur, stortte F/O Robert Henry (Bob) Jones (21) met zijn Hawker Typhoon IB (PD471) van het 197 Squadron neer in Elshout. Hij was met vijftien andere Typhoons opgestegen vanaf het vliegveld Deurne bij Antwerpen (codenaam B.70) om Duitse stellingen in Aalburg aan te vallen.

De Canadees Jones was in juni al eens neergeschoten boven Frankrijk, en opnieuw in oktober had hij uit zijn toestel moeten springen, dat in Breda neerstortte. Toen was hij veilig geland, maar dit keer liep het helaas anders. De Typhoon werd geraakt door Flak en Jones maakte zich op om te springen. Blijkbaar is hij ergens aan blijven hangen, want hij viel samen met zijn vliegtuig te pletter. Hij werd begraven op het katholieke kerkhof van Elshout, graf 1, waar hij nog steeds rust.

We hopen dat er in Drunen nog mensen zijn die er eventueel meer van weten!

Reacties (10)

Bert zei op 21 mei 2012 om 18:46
Zoals telefonisch al gemeld, waren piloten eerst ondergebracht in de kelder bij cafe 'gezusters Klerks' op de hoek van de Heusdenseweg/Kerkstraat. Omdat dit te gevaarlijk was werden zij later ondergebracht in het St.Norbertusgesticht tegenover de Elshoutse kerk. In dat gebouw waren ook duitsers gelegerd. Na een week of drie/vier zijn ze vertrokken richting Giersbergen.
Ik hen dit van horen zeggen.
MvG.
P. Pouwels zei op 19 september 2012 om 23:39
Bert zit er gedeeltelijk naast. In de schuur achter café In den Gekroonden Hoed hebben 28 inzittenden van een glider, die bij Kaatsheuvel geland was op 17 sept '44, verborgen gezeten. Zij werden overgebracht naar het Norbertus-gesticht. Toen dat gevorderd werd door Duitsers zijn zij overgebracht naar de boerderij van Jan van Kempen op de Pessert. Vandaar zijn zij naar Kampina gegaan.
Filip zei op 22 november 2014 om 13:42
aangaande Halifax DT769 en zijn bemanning.
Neergeschoten door nachtjager Lt. Rolf Bussmann I./NJG I
Overleden bemanningsleden

F/O Alan Osborn Smuck, piloot, RCAF – J/15677

Sgt John Foggon, flight ingeneer, 19 jaar – RAFVR – 577754
Son of Ralph Scott Foggon and Kate Foggon, of Blyth, Northumberland.

Sgt Robert Barneveld, wireless operator/schutter, 20 jaar RAFVR – 1332114
Son of Robert and Rose Barneveld; husband of Beryl P. Barneveld, of Romford, Essex.

F/Sgt Douglas George McKay, boortschutter, 23 jaar RCAF – R/124347
Son of Robert George and Dorothy Lillian McKay, of Portage la Prairie, Manitoba, Canada.

W/O David Lloyd George Brown, boortschutter, 20 jaar RCAF – R/ 109630
Son of John G. and Hazel E. Brown; husband of Marigold M. Brown, of Amherstburg, Ontario.

Gevangen genomen bemanningsleden

F/O J. Kelly

Evadee – krijgsgevangene

Sgt Bryce Domigan –
Annemarie van Geloven
Annemarie van Geloven bhic zei op 24 november 2014 om 10:59
@Filip, hartelijk dank voor uw bijdrage over het lot van deze bemanningsleden. Zo komen zij uit de anonimiteit en krijgen zij een naam!
Ans Veltman zei op 27 juni 2016 om 00:34
IN het oorlogsdagboek van oktober 1944 "Remember"van A.A.M. Veltman staan op 2 pagina's een aantal namen van 32 Engelsen en 18 Amerikanen die aanvankelijk bij de gezusters Klerks in de schuur ondergebracht waren.
Een uitgave van dat oorlogsdagboek is verkrijgbaar bij het archief in Heusden.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 27 juni 2016 om 11:09
Ik ga eens kijken of we een kopietje van die pagina's kunnen krijgen, Ans. Of heb jij ze zelf toevallig voor handen? Dan plaatsen we de lijst met namen hierbij.
Ans Veltman zei op 27 juni 2016 om 15:39
Ik heb het originele dagboek van mijn vader en ook een fotokopie van deze pagina's in het Engels.
Kan ze doormailen: waarheen?
(ik kreeg ze nl. niet in deze reactie ingevoegd)
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 27 juni 2016 om 19:12
O heel graag Ans! Wil je ze mailen naar info@bhic tav Marilou? Dan komt het op de juiste plek en voeg ik ze erbij. Alvast dank voor de moeite!

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.