skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

Neergestorte vliegtuigen in Geffen 1940-1945

Rien Wols
Rien Wols Bhic
vertelde op 20 april 2012
bijgewerkt op 30 mei 2022
Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn er boven Nederland zo’n 6.000 militaire vliegtuigen neergestort. Ruim 1.000 daarvan zijn er in Noord-Brabant terecht gekomen. Dan gaat het zowel om geallieerde (Britse, Amerikaanse en Canadese vliegtuigen met bemanningen die uit nog veel meer nationaliteiten bestonden) als Duitse vliegtuigen.

De geallieerde vliegtuigen waren heel vaak bommenwerpers die bij bombardementsmissies op doelen in Duitsland geraakt werden door Duits afweergeschut (de zogenaamde Flak) of onderschept werden door Duitse jachtvliegtuigen (vooral ’s nachts, tijdens de zogenaamde Nachtjagd).

Wij gaan proberen de verhalen achter al deze crashes te achterhalen met behulp van iedereen die ofwel zélf nog herinneringen heeft of de verhalen gehoord heeft van eerdere generaties. Soms is er al veel bekend, soms wat minder.

Op 24 juli 1942 om 03.25 stortte achter café Den Hanenberg een Britse bommenwerper van het type Short Stirling I van het 149 Squadron neer, neergeschoten door Uffz. Oloff van I/NJG 1. De Stirling had als registratienummer W7580 en als call sign OJ-D. De gehele bemanning van het toestel kwam om: piloot F/O Anthony John Lee Bowes (28); boordwerktuigkundige Sgt. Norman Acton; waarnemer Sgt. David Morris; bommenrichter Sgt. George Blatherwick (20); radiotelegrafist Sgt. Eric Harold Boumphrey (22) en de boordschutters P/O Peter Henry Basson (28) en Sgt. Ernest Charles Isted.

Deze bommenwerper was opgestegen vanaf vliegveld Lakenheath voor een bombardementsvlucht op Duisburg met in totaal 215 vliegtuigen. Zeven daarvan gingen verloren.

De gesneuvelde bemanningsleden van de Stirling die in Geffen terechtkwam, zijn begraven in Uden, zoals Antoon Verbakel hieronder al heeft aangegeven, in een collectief graf 4 I 10-13. op de Algemene Begraafplaats. Ruud Verhagen heeft er een uitgebreid verhaal over geschreven.

Monument voor de bemanning van de Short Stirling die op 24 juli 1942 neerstortte (foto: Ad van Zantvoort, 2022)
Monument voor de bemanning van de Short Stirling die op 24 juli 1942 neerstortte (foto: Ad van Zantvoort, 2022)

Op 4 mei 2022 werd op initiatief van heemkundekring Vinckel een monument ter nagedachtenis aan de omgekomen bemanningsleden onthuld. Ad van Zantvoort stuurde ons er foto's van, waarvoor onze dank.

Monument voor de bemanning van de Short Stirling die op 24 juli 1942 neerstortte (foto: Ad van Zantvoort, 2022)
Monument voor de bemanning van de Short Stirling die op 24 juli 1942 neerstortte (foto: Ad van Zantvoort, 2022)


Monument voor de bemanning van de Short Stirling die op 24 juli 1942 neerstortte (foto: Ad van Zantvoort, 2022)
Monument voor de bemanning van de Short Stirling die op 24 juli 1942 neerstortte (foto: Ad van Zantvoort, 2022)

 

Reacties (4)

Stichting Oorlogskerkhof Uden - A. Verbakel, Uden zei op 13 november 2012 om 17:02
Enkele details ter aanvulling:
De Stirling-bommenwerper was opgestegen van vliegveld Lakenheath in Suffolk (GB). Het werd neergeschoten door een Duitse nachtjager van 3./NJG1 en stortte neer tussen Geffen en Vinkel, einde Koksteeg en Weerscheut. De zevenkoppige bemanning kwam om; de stoffelijke overschotten waren erg verminkt en verbrand en werden op 24-7-1942 in vier kisten begraven op "het Engels kerkhof naast de St.Petruskerk" (pastorietuin) te Uden.
Een viertal namen was afgeleid uit kleding- en uitrustingsresten. Geen van de bemanningsleden was geïdentificeerd. Het waren:
Sgt. N. Acton, boordwerktuigkundige,;
Pilot Offr. P.H. Basson, schutter, 28;
Sgt. G. Blatherwick, telegrafist, 20;
Sgt. E.H. Boumphrey, telegrafist, 22;
Flying Offr. A.J.L. Bowes, piloot,28;
Sgt. E.C. Isted, schutter, en
Sgt. D. Morris, waarnemer.

In de herfst 1946 herbegraven op de huidige begraafplaats in gezamenlijk graf vak 4, rij 10 nrs.10-13 en toen op naam geregistreerd.
Jan Ruijs zei op 14 november 2012 om 03:40
Deze Stirling was de W7580 - Call-sign OJ-D, en was om 01:11 uur opgestegen,
Annemarie van Geloven namens BHIC bhic zei op 14 november 2012 om 10:04
@ A. Verbakel, wat een afschuwelijk lot voor de bemanning. Mede door uw gedetailleerde beschrijving, kunnen wij deze moedige mannen blijven herinneren.
@ Jan Ruijs, dank voor je aanvulling.
W. Ploegmakers zei op 25 december 2014 om 21:47
Ik heb eens gehoord dat bewoner Schuurmans, die tegenover Glaudemans woonde op de hoek Koksteeg/ Rijksweg, bij het verbouwen of bouwen van huis of schuur een stuk van een vliegtuigmotor vond.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.
Doe mee en vertel jouw verhaal!