
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
De geallieerde vliegtuigen waren heel vaak bommenwerpers die bij bombardementsmissies op doelen in Duitsland geraakt werden door Duits afweergeschut (de zogenaamde Flak) of onderschept werden door Duitse jachtvliegtuigen (vooral ’s nachts, tijdens de zogenaamde Nachtjagd).
Wij gaan proberen de verhalen achter al deze crashes te achterhalen met behulp van iedereen die ofwel zélf nog herinneringen heeft of de verhalen gehoord heeft van eerdere generaties. Soms is er al veel bekend, soms wat minder.
In Herpt zIjn twee vliegtuigen neergestort tijdens de oorlogsjaren, allebei Duitse jachtvliegtuigen. De eerste was op 14 maart 1942. Om 22.15 uur boorde zich een Messerschmitt Bf 110E-1 van 3./NJG 1 in de grond achter de boerderij van de familie De Kort aan de Achterweg in Herpt. Het toestel werd gevlogen door Oblt. Ludolf Schmitz (25), piloot, en Ogfr. Werner Vonjahr, radiotelegrafist.
Zij waren die avond van vliegveld Venlo opgestegen om een vloot geallieerde bommenwerpers op weg naar Keulen op te wachten. Hun directe doelwit werd een Wellington bommenwerper van 103 Squadron, waarvan de piloot de Duitsers zag aankomen en snel een wolkendek invloog. Schmitz maakte - ondanks de oprakende brandstof - nog een paar rondjes en plotseling kwam de Wellington weer uit de wolken tevoorschijn, recht op de Duitse jager af. De vleugel van de Messerschmitt sneed het richtingsroer van de Wellington bijna middendoor (zie foto, waarop goed het beschadigde staartstuk is te zien).
De twee Duitsers moesten hun toestel snel per parachute verlaten, terwijl de Wellington gehavend en wel doorvloog naar zijn thuisbasis Elsham Wolds (en die ook haalde). Vonjahr landde vlakbij de Maas in een sloot en brak daarbij zijn voet- en kuitbeen. Hij werd de volgende morgen gevonden en naar het ziekenhuis in Den Bosch gebracht. Het lichaam van Schmitz werd pas na een week gevonden in een sloot in Oudheusden. Hij ligt begraven op de Duitse militaire begraafplaats Ysselsteyn in Venray, graf BN-2-27.
De tweede crash was die van een Messerschmitt Bf 109G-4. Dat gebeurde op 28 juli 1943 om 12.15 uur. Het vliegtuig behoorde tot het 2./JG 3 en werd gevlogen door Uffz. Anton Schriegel (23). Hij was opgestegen van zijn basis in Mönchen-Gladbach om Amerikaanse bommenwerpers aan te vallen die Kassel hadden gebombardeerd. Het is de eerste keer dat de bommenwerpers beschermd worden door jachtvliegtuigen en Schriegel wordt door zo'n P-47 Thunderbolt verrast en neergeschoten, vermoedelijk door Lt. Duane Beeson.
Schriegel komt om bij de crash van zijn toestel, iets ten oosten van de Groenstraat, tussen Fort Hedikhuizen en het Haarsteegs Wiel. Hij ligt begraven op het Duitse militaire kerkhof Ysselsteyn in Venray, graf CQ-7-164.
Bronnen:
Studiegroep Luchtoorlog 1939-1945, Verliesregister.
Pouwel Pouwels, Vliegtuigcrashes 1940-1945 in Midden-Brabant (Onsenoort, 2018)