
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
De geallieerde vliegtuigen waren heel vaak bommenwerpers die bij bombardementsmissies op doelen in Duitsland geraakt werden door Duits afweergeschut (de zogenaamde Flak) of onderschept werden door Duitse jachtvliegtuigen (vooral ’s nachts, tijdens de zogenaamde Nachtjagd).
Wij gaan proberen de verhalen achter al deze crashes te achterhalen met behulp van iedereen die ofwel zélf nog herinneringen heeft of de verhalen gehoord heeft van eerdere generaties. Soms is er al veel bekend, soms wat minder.
Tijdens de eerste dag van de Operatie Market Garden, 17 september 1944, om 13.25 uur, werd een Douglas C-47A die troepen vervoerde door Flak geraakt. Het toestel stortte neer in Reusel bij het Buspad, zoals Kees van de Loo hieronder heeft aangegeven. Het ging om de Skytrain met registratienummer 43-15098, call sign 7H-N van 442TCG/306Sq. Dit vliegtuig was die ochtend opgestegen vanaf vliegveld Chilbolton in Engeland met paratroopers aan boord. Die slaagden er allemaal in op tijd uit het vliegtuig te springen.
Dat gold ook voor drie van de vijf bemanningsleden: copiloot 2nd Lt. Edward S. Hunter, navigator 2nd Lt. Rene H. Zumhagen en radiotelegrafist S/Sgt. John B. Duffy overleefden de crash en konden zich later weer bij de geallieerde troepen aansluiten. Dat gold niet voor piloot 1st Lt. John Corsetti, die sneuvelde en nu begraven ligt in New York en voor Crew Chief T/Sgt. James E. Swanson, wiens lichaam nooit gevonden/geïdentificeerd is.
Er is onduidelijkheid in de rapporten of Swanson daadwerkelijk gesprongen is: ooggetuigen zijn het niet eens over of er drie of vier parachutes zijn gezien. Het Missing Air Crew Report 10403 maakt melding van een gerucht dat Swanson door Duitse militairen zou zijn opgehangen, maar dat lijkt toch niet erg waarschijnlijk. Zeker niet na de aanvulling van Han Nieman waaruit blijkt dat hij op 14 januari 1946 in Duitsland was [zie reactie hieronder van 2 september 2022].
Op 19 september 1944, midden in de Operatie Market Garden, werd de C-47A Skytrain van 1st Lt. David Proctor (61TCG/53Sq.) geraakt door luchtafweergeschut (Flak). Het toestel met registratienummer 42-92842 was vanaf vliegveld Aldermaston vertrokken voor een (her)bevoorradingsmissie van de troepen bij Arnhem. Op de terugweg werd het dus geraakt door Flak en het stortte neer in de Vlierdreef te Retie (zo heeft uitgebreid onderzoek van onder andere Thijs Hellings uitgewezen. Zie de discussie hieronder).
Drie leden van de bemanning konden op tijd uit het toestel springen: radiotelegrafist S/Sgt. Walter E. Schryver, crew chief T/Sgt. Clifford V. Meadows en drop master Pfc. Bruce Lindley Moore landden net over de grens bij Retie en werden allemaal krijgsgevangen genomen.
De piloot, 1st Lt. David B. Proctor, drager van de Air Medal with 2 Oak Leaf Clusters en de co-piloot, 2nd Lt. Warren W. Ehlert, onderscheiden met de Air Medal en het Purple Heart, konden niet meer op tijd het vliegtuig verlaten. Zij liggen nu begraven op het Ardennes American Cemetery in België, respectievelijk in graf B-32-56 en B-39-55.