skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Marte Stoffers
Marte Stoffers Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Marte Stoffers
Marte Stoffers Bhic

Neergestorte vliegtuigen in ’s-Hertogenbosch, 1940-1945

Rien Wols
Rien Wols Bhic
vertelde op 28 juli 2016
bijgewerkt op 19 december 2022
Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn er boven Nederland zo’n 6.000 militaire vliegtuigen neergestort. Ruim 1.000 daarvan zijn er in Noord-Brabant terecht gekomen. Dan gaat het zowel om geallieerde (Britse, Amerikaanse en Canadese vliegtuigen met bemanningen die uit nog veel meer nationaliteiten bestonden) als Duitse vliegtuigen.

Junkers Ju 52/3mDe geallieerde vliegtuigen waren heel vaak bommenwerpers die bij bombardementsmissies op doelen in Duitsland geraakt werden door Duits afweergeschut (de zogenaamde Flak) of onderschept werden door Duitse jachtvliegtuigen (vooral ’s nachts, tijdens de zogenaamde Nachtjagd).

Wij gaan proberen de verhalen achter al deze crashes te achterhalen met behulp van iedereen die ofwel zélf nog herinneringen heeft of de verhalen gehoord heeft van eerdere generaties. Soms is er al veel bekend, soms wat minder.

Bij de inval van de Duitsers op 10 mei 1940 in Nederland stortten in (de buurt van) ’s-Hertogenbosch twee driemotorige Junkers Ju-52 troepentransporttoestellen neer, een van IV/KGrzbV 1 en een van 14./KGrzbV 1(KampfGruppe zur besonderen Verwendung).

[Noot van de redactie: Het Engelse Gat, waar op 4 april 1941 de Dornier Do 217 neerstortte, lag destijds in de gemeente Empel en Meerwijk. Deze crash heeft daarom een eigen verhaal gekregen: Dornier crasht in het Engelse Gat.]

Op 26 juli 1942 schoot boven Orthen rond 02.30 uur een Duitse nachtjager van I./NJG 1 een Britse Halifax II (W1147, call sign TL-J) van 35 Squadron neer. Het toestel stortte neer nabij de boerderij Het Erdveld van P. van Veghel, in de buurt van het gemaal Engelen. Deze bommenwerper maakte deel uit van een bombardementsmissie op Duisburg, waaraan 313 toestellen meededen.Twaalf daarvan keerden niet meer op hun thuisbasis terug, waaronder dus ook W1147.

Handley Page Halifax IIDeze Halifax vloog in brand en boorde zich vervolgens diep in de grond. Aanvankelijk werden slechts de uiteengereten resten van drie lijken gevonden (van Ross, Evans en Bruce) die in Uden werden begraven. Later werden de lijken van nog drie bemanningsleden geborgen, die in Nijmegen terechtkwamen. Het ging om de piloot P/O John Edward Maple (28), die samen met de (Canadese) radiotelegrafist en boordschutter P/O John Francis Day (25) begraven ligt op de Nijmeegse begraafplaats Jonkerbos, gezamenlijk graf 18 E 7. Naast hen ligt het graf van de Australiër Sgt. William Arthur Allsopp (24), graf 18 E 8.

Twee andere Canadezen, waarnemer F/Sgt. Clarence Ernest Evans (27) en radiotelegrafist en boordschutter F/Sgt. Douglas Macrae Ross (29) delen een graf op het oorlogskerkhof in Uden, graf 4 A 10-11. Vlak naast hen is het graf van de eveneens Canadese boordschutter, P/O Haddo Eric Von Bruce (31), graf 4 A 13.

De enige overlevende (Sgt. Bennet) wist uit handen van de Duitsers te blijven en keerde via de Gibraltarroute weer terug in Engeland.

Messerschmitt Bf 110In maart 1943 stortten er twee Duitse jachtvliegtuigen neer. Op 12 maart 1943 was dat om 21.05 uur een Messerschmitt Bf 110G-4 (werknummer 4882) van 1./NJG 1, gevlogen door Oblt. Horst Pause (24). Hij en zijn radiotelegrafist Uffz. Eggert Willert (25) werden in een luchtgevecht neergeschoten door een RAF Stirling van 15 Squadron. Ze liggen beiden begraven op het Duitse militaire kerkhof Ysselsteyn, respectievelijk in graf BL-3-75 en BM-3-51.

Drie dagen later, op 15 maart 1943 ging het om een Messerschmitt Bf 109G-6 van III/JG 3.

Ruim een jaar later, op 23 maart 1944, om 13.45 uur, stortte ten noorden van Den Bosch opnieuw een Duitse jager neer, dit keer een Focke-Wulf Fw 190A-6 van 6./JG 26, gevlogen door Uffz. D. Menz. En nog eens twee maanden later, op 20 mei 1944 was het alweer een Duitse jager, een Heinkel He 219 (werknummer 190116) - bijgenaamd Uhu, omdat het toestel specifiek als nachtjager was ontworpen - van Stab II./NJG 1. De piloot, Lt. O.H. Fries, crashte om 12.50 uur zo’n 3 kilometer ten zuiden van Den Bosch.

Heinkel He 219 UhuIn de dagen van de operatie Market Garden merkte ook de omgeving van Den Bosch dat er het een en ander gaande was. Op 19 september 1944 stortte even ten Zuiden van de stad een Spitfire IX van 414 Squadron neer. We weten niet wie de piloot was of hoe dit afgelopen is. Het is zelfs mogelijk dat de Spitfire weliswaar geraakt is, maar toch nog zijn thuisbasis B.56 bij Brussel heeft weten te bereiken.

Op 6 oktober 1944 kwam opnieuw een Duitse jachtvlieger in de problemen, namelijk Lt. R. Wirtgen van 1./JG 2 met zijn Focke Wulf Fw 190A-8. Op 22 oktober 1944 om 11.45 uur, was het de beurt aan een Canadese vlieger, F/O R.V. Smith van 439 Squadron. Zijn Typhoon IB (registratienummer MP136, call sign 5V-) kwam neer aan de Graafseweg, neergeschoten door luchtafweer. Hij landde zelf aan zijn parachute in de IJzeren Vrouw en werd krijgsgevangen gemaakt. Tijdens de val verloor de Typhoon een bom, die in de Abeelenstraat viel en diverse slachtoffers maakte.

Die hele serie neergestorte jachtvliegtuigen werd onderbroken door de crash van een geallieerde bommenwerper, een Avro Lancaster I (PA170) van 15 Squadron, gevlogen door F/O R.V. Ostler, die op 4 december 1944 neerkwam bij Den Bosch. De gehele crew overleefde de crash.

Junkers Ju 87 Stuka duikbommenwerperIn de nacht van 31 december 1944 op 1 januari 1946 crashte bij Den Bosch een Junkers Ju 87D-5 (Stuka) duikbommenwerper van 3./NSGr. 1 (Nachtschlachtgruppe ofwel Nachtjachtbommenwerpersgroep).

En ten slotte kwam Sgt G. Williams op 14 maart 1945 in de buurt van Den Bosch  neer met zijn Spitfire XVI (registratienummer TB306, call sign NL-M) van 341 Squadron. Ook van deze twee crashes hebben we verder geen details.

Reacties (43)

Peter van Kaathoven zei op 23 maart 2017 om 11:23
De Dornier Do 217E-1 van 4./KG 2 welke op 04-09-1941 neerstortte is de 5078 U5+LM. Het toestel stortte neer bij Engelen in meertje Engelse gat. Piloot Uffz. E. Ott kwam hierbij om het leven. Waarnemer Uffz. Leitzel, telegrafist Uffz. Fellman en boordschutter Uffz. W. Mueller overleefde de crash. Het wrak is geborgen door de Duitsers. Hierbij is een duiker ingezet en bergingsvaartuigen. Wrakdelen van het toestel zijn naar Utrecht gebracht met auto en aanhanger.
Peter van Kaathoven zei op 23 maart 2017 om 11:28
De Spitfire LF.IX met registratie NH249, was ten zuide van Den Bosch geraakt door Flak vuur. Het vliegtuig was afkomstig van het vliegveld Brussels-Evere (B.56) in België.
Annemarie van Geloven
Annemarie van Geloven bhic zei op 23 maart 2017 om 16:00
Hartelijk dank voor deze informatie, Peter! Weet je ook wanneer de Spitfire LF.IX met registratie NH249 geraakt werd?
Peter van Kaathoven zei op 23 maart 2017 om 16:56
Sorry Annemarie: 19 september 1944
Peter van Kaathoven zei op 23 maart 2017 om 23:21
De op 12 maart 1943 neergestorte Messerschmitt Bf 110G-4 van 1./NJG 1, was de 4882 G9+HH. Dit vliegtuig was afkomstig van vliegveld Venlo. Beide bemanningsleden liggen begraven op Ysselstein.
Annemarie van Geloven
Annemarie van Geloven bhic zei op 24 maart 2017 om 14:19
In het verliesregister 1943 lees ik dat Oberleutnant (eerste luitenant) H. Pause de 1e vlieger was. Ken jij ook de naam van het andere bemanningslid?
m. wouters zei op 23 januari 2019 om 02:06
Volgens mijn moeder zijn er in de polder tussen Den Bosch en Vlijmen verschillende jagers neer gestort tijdens de slag om Den Bosch zijn zij gevlucht naar familie in Vlijmen vanaf de parallelweg recht tegenover het spoor het werd te gevaarlijk omdat het spoor regelmatig werd gebombardeerd op weg naar Vlijmen heeft ze die jagers zien neerstorten.(voorbij de moerputten )
Rien Wols
Rien Wols bhic zei op 24 januari 2019 om 08:30
De periode van 22 tot en met 27 oktober 1944, toen er hevig werd gevochten om Den Bosch, is een gevaarlijke tijd geweest voor de inwoners: er zijn maar liefst 118 doden gevallen en 80 gewonden. Wat betreft de vliegtuigen hebben we behalve de in het verhaal genoemde (Graafseweg) alleen nog gegevens over een crash in Doeveren. Maar dat is al weer een eindje uit de buurt. Kun je misschien nog wat meer vertellen over de jagers die je moeder heeft zien neerstorten?
Peter van Kaathoven zei op 24 januari 2019 om 09:14
Hierbij het antwoord op de vraag van Annemarie gesteld 24 maart 2017.
De telegrafist aan boord was Uffz. E. Willert.
Hilde Jansma
Hilde Jansma bhic zei op 24 januari 2019 om 12:14
Dankjewel voor de reactie Peter.
m. wouters zei op 24 januari 2019 om 12:25
Ik zal eens vragen wat ze er nog van weet en waar het precies was.
Rien Wols
Rien Wols bhic zei op 29 januari 2019 om 14:17
Nog even over de reactie van Peter van Kaathoven over de op 19 september 1944 neergeschoten Spitfire: volgens het Verliesregister zou het toestel mogelijk nog zijn teruggekeerd op zijn basis B.56 bij Brussel.
Kaathoven@home.nl zei op 29 januari 2019 om 14:43
M.b.t. Spitfire LF.IX NH249 van het 414 Sqdn zou i.d.d. teruggekeerd zijn naar Brussels-Evere (B.56). Echter is dit niet zeker. Er zijn op dit moment geen stukken gevonden welke dat beschrijven of bewijzen.
m. wouters zei op 31 januari 2019 om 01:24
rien wols, zou langs de vlijmenseweg moeten zijn geweest en dan aan de kant waar nu de helftheuvelpassage is, details van de vliegtuigen wist ze niet.
peter de Graaf zei op 28 juli 2020 om 20:47
Ik zie een een rapport inzake niet gesprongen explosieven een vermelding van een Halifax bij Den Bosch, en dat vind ik bij u niet terug. Overigens in de verliesregisters zie ik ook niets tb_NL.IMRO.0796.0002018-1501_15 De onderzoekslocatie is gelegen te ’s-Hertogenbosch. Het betreft het Jeroen Bosch ziekenhuis, locatie Carolus, met bijbehorende parkeerplaats en beschoeiing. 23 / 24 juni 1943 Halifax neergestort bij ’s-Hertogenbosch
Paul Huismans
Paul Huismans bhic zei op 31 juli 2020 om 13:04
Beste Peter, dank voor de aanvulling. We gaan ernaar op zoek.
Paul Huismans
Paul Huismans bhic zei op 3 augustus 2020 om 08:04
@ Peter de Graaf. Het rapport gaat uit van de heel wijde omgeving van de locatie van het voormalige Carolusziekenhuis. Ik zie o.a. de Pettelaarseweg en het Hinthamerpark worden genoemd en over deze crash zie ik in het rapport alleen staan "bij 's-Hertogenbosch". Het : verliesregister van de SGLO noemt op 23 juni 1943 wel de Halifax V, waarmee Sgt. J.D. Hamilton en zijn bemanning neerstortten bij Kaathoven (gem. Berlicum). Dat is niet zo ver van Den Bosch, mogelijk is dat toestel bedoeld. Misschien dat iemand anders nog meer weet van de in het rapport genoemde Halifax?
ad zei op 7 december 2021 om 23:49
De Lancaster PA170 kwam niet neer bij Den Bosch maar bij Esch
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 8 december 2021 om 08:58
Dag Ad, bedankt voor je berichtje en je oplettendheid. Welke bron meldt dat het bij Esch moet zijn?
Paul Huismans
Paul Huismans bhic zei op 9 december 2021 om 15:09
Beste Ad, Piet Jansen vermeldt in zijn artikel 'Oorlogstijd' in: Nettie van de Langenberg-Scheepers, Wim de Bakker, Esch een dorp vóór, tijdens en nade Tweede Wereldoorlog : 1930-1950 (Oisterwijk 1999) een bij Hal neergestorte Lancaster. Maar dat toestel is al op 17 juni 1943 neergestort en beschreven op de webpagina Neergestorte vliegtuigen in Esch 1940-1945. Is dat misschien de Lancaster die je bedoelt?
ad zei op 9 december 2021 om 16:02
Lancaster PA170 Den Bosch is foutief. Dit moet zijn Esch (Helvoirts Broek)
Lancaster ED945 Boxtel, exacte crashplaats mij onbekend.
Halifax JD205 Hal, te Esch
Peter van Kaathoven zei op 9 december 2021 om 16:29
Hallo Ad

Kun jij onderbouwen waarom Lancaster PA170 in Esch is neergestort en niet in Den Bosch?
Ben benieuwd.

Groet Peter
ad zei op 9 december 2021 om 16:36
Mijn vraag; wat is of was de bron die vermeld dat de Lancaster bij Den Bosch neerkwam?? Eigen onderzoek en bezit foto's van de PA170 via bewoners uit Esch. Overigens deze Lancaster stortte niet neer maar had een noodlanding gemaakt. De bem.leden kwamen er ongeschonden vanaf. Toestel kwam neer bij Bergenshuizen. Leuke anecdote; Na de bevrijding is de lancaster nog "behuist" geweest volgens zeggen door een zwerver.
Peter van Kaathoven zei op 9 december 2021 om 16:38
Hoi Ad

Jij bent toch ook bekend met het SGLO Verliesregister? Daar staan de bronnen in.

Groet Peter
ad zei op 9 december 2021 om 16:43
Oepsss..klopt. Deze mensen hebben nauwelijks of geen plaatselijk onderzoek gedaan en hebben de gegevens veelal uit publicaties oid. Hoe men dan aan deze bronnen komt weet ik niet.
Willem Finkers zei op 2 februari 2022 om 16:14
ik lees hier over een vliegtuig dat neergestort zou zijn op de Graafse weg
is dat ook het verhaal dat er in de Ijzeren vrouw een vliegtuig heeft gelegen ?
Peter van Kaathoven zei op 2 februari 2022 om 17:41
Hallo

Het zou fijn zijn als hier iets meer onderbouwingen worden gegeven bij vraagstellingen. Dit zorgt er aan bij dat er beter onderzoek en antwoorden kunnen worden gegeven op de hier gestelde vragen.
Willem Finkers zei op 2 februari 2022 om 17:55
Meer onderbouwing heb ik niet
Het is gewoon een verhaal wat ik jaren geleden hoorde !
Dus wellicht dat hier iemand daar iets over kan vertellen
Peter van Kaathoven zei op 2 februari 2022 om 18:08
Op 22 oktober 1944 om 11.55u crasht Thypoon Ib MP136 van het 439 squadron bij de Graafsebaan in 's-Hertogenbosch. Piloot F/O. R. V. Smith raakte gewond. Is uiteindelijk gevangen genomen door de Duitse bezetter.

Het vliegtuig was afkomstig van Vliegbasis Eindhoven (B. 78). Het werd aangeschoten door FLAK. (FlugFlugabwehrkanone)

https://verliesregister.studiegroepluchtoorlog.nl/rs.php?aircraft=&sglo=T4565&date=&location=&pn=&unit=&name=&cemetry=&airforce=&target=&area=&airfield=
Willem Finkers zei op 2 februari 2022 om 18:16
In het stukje van het verlies register staat Graafseweg genoemd
Dat zou dus wel bij de ijzeren vrouw kunnen zijn
Graafsebaan is in Hintham
Paul Huismans
Paul Huismans bhic zei op 3 februari 2022 om 08:03
De Graafsebaan ligt in wat toentertijd de gemeente Rosmalen was, niet in 's-Hertogenbosch.
ad zei op 3 februari 2022 om 08:32
Halifax JD205 bij Hal, te Esch (dus niet Lancaster ED945!!), Lancaster PA170 idem Esch (Helvoirts Broek).
ad van Zantvoort zei op 23 mei 2022 om 12:52
Ben op zoek naar de crashlocatie van de Halifax W1147 die op 26 July 1942 neerging bij Boerderij Het Erdveld van P.v.Veghel en in de buurt van gemaal Engelen. Waar stond/staat deze boerderij???
Groet, Ad
peter van Kaathoven zei op 26 mei 2022 om 11:53
Hey Ad

Waarom stuur je deze vraag niet in bij de Studiegroep Luchtoorlog 1939-1945?

groet Peter
peter van Kaathoven zei op 26 mei 2022 om 13:05
Hallo M. Wouters

Rien is al enkele jaren met pensioen.

Ik ben bestuurslid van de Studiegroep Luchtoorlog 1939-1945. De 400+ leden van de Studiegroep doen al 48 jaar onderzoek naar alle facetten van de Luchtoorlog boven Nederland. Wij hebben jaren geleden een wetswijzigingsvoorstel gedaan aan de Tweede Kamer m.b.t. de vele vliegtuigen welke nog met bemanningsleden nog steeds in de Nederlandse grond liggen.
Dit heeft in 2018 geleid tot het Nationaal Bergingsprogramma.

Ik zal het verhaal doorsturen naar een van de zittende leden in de commissie Nationaal Bergingsprogramma. De commissie zal het dan onderzoeken of het een realistische berging zou kunnen zijn?

Aan het BHIC: Misschien handig om onze mailadressen te uit te wisselen?
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 29 mei 2022 om 19:34
Prima plan, Peter. Dan stuur ik jouw adres door, oké?
peter van Kaathoven zei op 29 mei 2022 om 19:56
top
johan van geffen zei op 13 oktober 2022 om 18:51
volgens mijn vader fl van geffen bosschenaar geboren in de vogelwijk ,is er een hawker tyfoon of dergelijke neergestort bij de toenmalige glashandel in de graafsewijk (graafsebaan). volgens zijn verhaal zou er '' gewoon '' de put zijn dichtgegooid(( met de piloot nog in het wrak omdat dit te diep zat.
aldus zijn verhaal ....mijn vader was geboren in 1934 ,dus ten tijde van dit gebeuren ongeveer 10 a 11 jaar kan helaas niets meer vragen, pap is 20 jaar geleden overleden
Peter van Kaathoven zei op 13 oktober 2022 om 19:36
Hoi Johan

Lees het bericht van 2 februari. Dat gaat over deze bewuste kist.

Groet Peter
johan van geffen zei op 13 oktober 2022 om 20:03
wat is er met de vliegtuigwrak gebeurd dan?
Peter van Kaathoven zei op 13 oktober 2022 om 23:32
Wat er met het wrak is gebeurd is mij niet bekend.

De piloot Flight Officer R.V. Smith met registratienummer J/27992 van het Royal Canadian Air Force wist te ontsnappen. Was gewond en werdt gevangen genomen. Uiteindelijk toch teruggekeerd naar Canada.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.
Doe mee en vertel jouw verhaal!