skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

Toen er nog "nieuwsgierig en kooplustig" publiek was...

Veghels ondernemersechtpaar Van Hout-Brox gaat de uitdaging aan. Eenvoud resulteert in modern winkelpand dat zijn weerga niet kent in de regio.

Mantelmagazijn Het Anker wordt in 1926 "in korten tijd herschapen in een modern winkelpand".

Hout-Brox in Uden en Veghel lijkt op het nippertje gered. "Het is op zijn minst een heel grote uitdaging om iets van deze winkels te maken", aldus retailgoeroe Cor Molenaar over de modeketen. Een heel grote uitdaging? Zelfs zonder zwaar weer blijft het voor de ondernemer een uitdaging om het beste uit z'n zaak te halen.

Antoon en Lisa van Hout-Brox vormen in 1926 het levende bewijs. Het Veghels echtpaar zwaait de scepter in 'Mantelmagazijn Het Anker' aan het huidige Heilig Hartplein. Het "meest bekend, gesorteerd en vertrouwd adres voor Burger en Boerenstand". De klant heeft er uitgebreide keuze in "pelterijen (pelswerk), nieuwste modellen korte en lange boa's en bontstellen in alle soorten. Mantelstoffen alsook gemaakte mantels in de nieuwste soorten stof".

Het in 1906 geopende Mantelmagazijn groeit uit haar jasje. De zaak kan uitbreiding niet langer weerstaan. In mei 1926 liggen de schetsen op de tekentafel van de Tilburgse architect Pierre Waijers klaar. Hij ontwerpt een twee verdiepingen tellende zaak met manufactueren en koloniale waren. Met opvallende "tweedelige etaleering van dames- en herenconfectie". Aan de bouw worden kosten noch moeite gespaard. Maar Waijers heeft bij zijn plannen rekening te houden "met de psychische aangelegenheid van het winkelend publiek". De bouw van "een hyper modern pand" kan volgens de tijdsgeest funest werken op de verkoopkracht.

Daarom kiest Waijers voor de eenvoud als "kenmerk van het ware". Het resulteert in een modern winkelpand dat zijn weerga niet kent in de regio. Vertegenwoordigers van "de grote firma's uit den lande" zijn aanwezig bij de opening. De nieuwe winkel trekt direct de aandacht van "een talrijk nieuwsgierig en kooplustig publiek". Totdat de bekende naam 'Van Hout-Brox' op de gevel verschijnt, blijft de naam Mantelmagazijn Het Anker in gebruik. Het Anker is een symbool van hoop. Dat biedt perspectief voor de uitdaging van de toekomst.

Dit verhaal verscheen eerder in Brabants Dagblad

 

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Lees ook deze verhalen