skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

Onze Lieve Vrouw van Elshout

Paul van Dun
vertelde op 7 april 2009
bijgewerkt op 23 november 2011
Volgens de legende laafde Maria op de Gaarsweide te Elshout een dorstige boer. Dit mirakel vormde de basis voor een jaarlijkse bedevaart in de meimaand. De eerste vermelding van een bedevaart naar Elshout dateert van 1495. Van rond diezelfde tijd dateren ook de eerste vermeldingen van een kapel op de Gaarsweide. Op basis van archeologische gegevens heeft deze mogelijk een twaalfde-eeuwse oorsprong.

Ook in de zeventiende eeuw werd er druk ter bedevaart naar Elshout gegaan. De classis van Heusden klaagde in 1644 dat er ‘op alle saterdaghen onse lieve vrouwecellekes geopent zijn’. In de loop van die eeuw sliep de bedevaart in om pas begin negentiende eeuw te herleven. Pastoor Beckers (1805-1821) wilde met de inkomsten van de bedevaart de schuurkerk opknappen.

In 1898 kreeg de Gaarsweide een nieuw kapelletje. Het genadebeeld dat daar telkens in processie werd heen gedragen stond door het jaar heen in de parochiekerk. Daar werd het begin januari 1902 beroofd van zilveren kroon en scepter. Tegelijkertijd werden veel van de door dankbare gelovigen geschonken ex-voto`s ontvreemd.

De bedevaart beleefde vooral tijdens de Eerste Wereldoorlog veel belangstelling. In de meimaanden tijdens deze wereldbrand bezochten gemiddeld 25.000 gelovigen Elshout. Deels werd deze grote belangstelling veroorzaakt doordat de Tilburgers vanwege de oorlogssituatie niet meer traditiegetrouw naar het Belgische Scherpenheuvel konden. Ook in de Tweede Wereldoorlog beleefde de processie extra belangstelling. Pas in de jaren vijftig van de twintigste eeuw nam de belangstelling af, maar helemaal verdwenen is die nooit.

Reacties (2)

Frans Maes; Schijndel zei op 24 november 2011 om 02:42
Er staat : "De classis van Heusden klaagde in 1644 dat er ‘op alle saterdaghen onse lieve vrouwecellekes geopent zijn’. In de loop van die eeuw sliep de bedevaart in om pas begin negentiende eeuw te herleven.".

Ik ga ervan uit dat de overheersing van (EN de uitbuiting door) de calvinisten over het Roomsche Noord-Brabant hier debet aan is; dus dat men het geloof NIET mocht uitoefenen; zeker niet in het openbaar!
Kortom HET SLIEP NIET IN edoch het werd verboden door de calvinisten!


Iets wat nu wederom aan het gebeuren is in de moslimwereld (er is niets nieuws onder de zon! De geschiedenis herhaalt zichzelf.).
Bv.Het opblazen van de Boedha-beelden enkele jaren geleden doet mij denken aan de beeldenstorm en het verjagen/vermoorden van anders gelovigen is hetzelfde als wat de calvinisten deden bv. met de HH. Martelaren van Gorcum (ook iets om hier een bijdrage aan te besteden??); maar ook met vele anderen en dat onder last en met goedvinden van de Oranjes! In de moslim wereld gebeurdt dit door en/of met goedvinden van Osama bin Laden.
Over een eeuw of iets langer zullen de nazaten van Osama wel de leiding gaan uitoefenen over verschillende volkeren net zoals de Oranjes dat nu doen.

PS. Van de HH. XIX martelaren van Gorcum heb ik het "Geschiedenis, Novenen, Gebeden & Gezangen"-boekje van 'P. vd Ploeg Pr., 8ste druk, 1899' in bezit.

MvG
Annemarie van Geloven namens BHIC bhic zei op 24 november 2011 om 11:16
De verstandhouding tussen hervormden en katholieken in de Brabantse dorpen en steden, blijft altijd een interessant onderzoeksitem, Frans. En veel bronnenmateriaal, zoals de archieven van de (inter)locale hervormde gemeenten en parochiearchieven, heeft het BHIC in huis.
Een dergelijk onderzoek is natuurlijk al in veel plaatsen gebeurd. Ik herinner me nog de commotie in Den Dungen bij de komst van de eerste dominee Jacob de Bittter. Er werd door de katholieken zelfs op de vensters van zijn huis en op het secreet (wc voor de jeugdige lezer) met krijt geschreven 'laat de lui weer varen door de hof (de dominee had de dorpelingen verboden het pad door zijn tuin te gebruiken) of uw huis zal branden' (Het Griensvenneke, jrg. 1, 1976, p. 10-14). Maar nu begin ik af te dwalen van Elshout naar Den Dungen.

Confrontaties tussen godsdiensten zijn inderdaad van alle tijden.
U bevindt zich hier op een historisch forum. Ik vraag er daarom uw begrip voor politieke stellingnames op een ander forum te uiten.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Lees ook deze verhalen

Doe mee en vertel jouw verhaal!