
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Cornelis en Hugo Vogel reisden met een Vulkaan motorfiets met zijspan, Janus met een Vulkaan solo motor. Beide motoren leverden 3 pk, maar die van Janus zonder versnellingen en vrijloop, terwijl Cornelis Vogel drie versnellingen had en wèl een vrijloop.
De grenzen waren nog echt grenzen in 1914 en het kostte de nodige moeite om die te passeren. Bij de Belgische douane in Hamont was de komst zelfs al per brief aangekondigd!
Ook de wegen waren regelmatig slecht en op de kasseien was het niet comfortabel motorrijden. Steile hellingen bleek de motor van Janus van Zelst niet te kunnen trekken. De aandrijving gebeurde met een riem en die ging dan slippen. Dat betekende lopen en duwen. De klim van 4 à 5 kilometer uit het Maasdal bij Huy kostte een paar uur!
Met de nodige reparaties onderweg, een poging tot oplichting bij een tankbeurt en andere perikelen bereikten de vrienden Parijs na drie dagen. De terugreis besloten ze gedeeltelijk per trein af te leggen.
Op 28 juni, de dag dat de Habsburgse kroonprins Frans Ferdinand en zijn vrouw in Sarajevo bij een aanslag om het leven kwamen, waren ze ’s avonds om 8 uur weer veilig en wel bij Moeder de Vrouw, zoals Cornelis het verwoordde. Een maand later barstte de oorlog los.
Het reisverslag werd in 1915 in zes afleveringen gepubliceerd in het tijdschrift Het Motorrijwiel.
(De tekst gaat verder onder de foto)
Janus van Zelst bood een paar maanden later zijn Vulkaan te koop aan. Zou de reiservaring daar iets mee te maken hebben?
99 jaar later besluiten wij dezelfde reis te maken, maar dan per fiets. Zoveel mogelijk over dezelfde route. De locatie van twee foto's uit 1914 herkenden we zelfs nog terug!
Wil je het hele verslag van Cornelis Vogel en het reisverslag van Ad en Henri van Zelst lezen? Klik dan hier.