Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Precies vijf jaar geleden is de leeftijdsgrens voor roken en drinken naar 18 jaar verhoogd. Steeds meer ouders en tieners zijn het sinds 2014 gewoon gaan vinden dat je dat pas vanaf die leeftijd mag. Dat je niet drinkt, is niet meer zo heel bijzonder (64 procent van de jeugd drinkt geen alcohol) en je baart meer opzien door wél te roken, dan door het níet te doen (93 procent van de jongeren steekt geen sigaret op).
Dat is vroeger wel anders. Begin 19de eeuw wordt - onder ellendige leefomstandigheden - bijna tien liter pure alcohol per hoofd van de bevolking weggetikt. Een drankwet, waarschuwende dominees en onderwijzers en het blauwe front zorgen ervoor dat drankmisbruik wordt teruggedrongen. Na de oorlog wordt weer wat vaker een borreltje gedronken maar dat stevig drinken, dat gebeurt – volgens de cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek – vooral in de jaren zeventig. Dan wordt bíjna die tien liter alcohol weer weggewerkt. Zo ver komt het niet, want in de jaren tachtig zet de daling weer in.
En de sigaret? Het roken neemt in de vorige eeuw een enorme vlucht, met de jaren vijftig en zestig als absolute hoogtijdagen. Daarna komt er meer aandacht voor de schadelijke gevolgen, en volgen later ook de rookvrije werkplek (2004) en het verbod in de horeca (2008). Daarmee wordt deze foto steeds meer iconisch voor een periode: een tijd dat een drankje en een sigaretje er vanzelfsprekend bij horen. Zeker tijdens een feestje in mei 1970, zoals hier het zilveren jubileum bij Van Oerle in Boxtel.
Deze foto-oproep verscheen in de rubriek 'Kijk naar Toen' in De Meierij, waarin we op zoek zijn naar de persoonlijke verhalen achter een foto.