
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
In 1936 werd deze draaibrug vervangen door een boogbrug, die op 11 mei 1940 vernield werd toen een Duitse vliegtuigbom insloeg in de onmiddellijke omgeving van de brug. Daardoor ontbrandde de springlading die onder de brug was aangelegd.
De brug werd in 1940-1941 hersteld, maar in 1944 viel de brug opnieuw ten prooi aan het krijgsgeweld. De tweede keer duurde het herstel heel wat langer dan de eerste keer, namelijk van 1955 tot 1957. In 1976 werd het kanaal verbreed. In de decennia daarna nam het verkeer dat van de brug gebruik moest maken, fors in intensiteit toe. Zo passeerden er in 2002 dagelijks circa 20.000 auto's.
De oude brug was uiteindelijk te smal om deze groeiende verkeersdruk aan te kunnen. Dat knelde te meer toen de weg werd geherstructureerd: die werd breder, er kwam een vrije busbaan bij en een vrijliggend fietspad. Naast de weg kwamen ook nog eens twee parallelwegen voor langzaam verkeer en bestemmingsverkeer naar het bedrijventerrein en de Hartelweg.
Een nieuwe brug was dus hard nodig. Voor het ontwerp moest rekening gehouden worden met het landschap, met name de Spinolaschans. Dat leidde tot een stalen boogbrug met een markante architectuur. Architectenbureau Zwarts & Jansma uit Amsterdam ontwierp een brug met twee overhellende bogen, waarvan de ene 10 graden en de andere 30 graden uit het lood staat, waardoor de brug een ware blikvanger is geworden.
Het stalen brugdek wordt gedragen door een combinatie van uitkragende, stalen liggers en twee schuin geplaatste, asymmetrische bogen: één boog met drukstaven en één boog met trekstaven. Aan weerszijden van de bogen liggen de rijbanen voor autoverkeer, tussen de bogen ligt het fietspad.
In het weekend van 12 en 13 april 2003 werd de nieuwe brug in drie delen op zijn plek gehesen. Een paar weken later werd de oude brug weggehaald en in oktober werd het westelijk deel van de brug ingehangen.
De betonnen aanbruggen zijn respectievelijk 15 en 20 meter lang, terwijl de stalen bogen een overspanning hebben van 50 meter. De totale overspanning bedraagt 85 meter. Het project heeft bij elkaar € 24,5 miljoen gekost.