skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Roxanne Lokin
Roxanne Lokin Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Roxanne Lokin
Roxanne Lokin Bhic

Service van een traditionele en een moderne kruidenier

Hans Jordans
Hans Jordans
vertelde op 18 februari 2021
bijgewerkt op 13 november 2023
Ja, de jaren na Tweede Wereldoorlog werden, ondanks het summiere aanbod van goederen, mooie tijden. Toch zeker voor hardwerkende mens en winkeliers. Toen leverden de kruidenier, de slager, de bakker en de groent- en fruitwinkel nog de echte 'huis aan huis'-service.


uit privé-archief mw Vos-Hendrickx

Eén zo’n bedrijf was dat van Piet Vos in de Oude Wouwsebaan, nu Kastanjelaan in Bergen op Zoom. Piet is geboren in Bergen op Zoom en trouwt met Jeanne Hendrickx uit Ossendrecht. Zij startten in 1952 Piet en Jeanne hun kleine buurt – winkel in de Oude Wouwsebaan (nu Kastanjelaan) in Bergen op Zoom.

Piet en Jeanne verkochten van vis tot tabak en van textiel tot schoolschriften in hun buurtwinkel. Piet werkte eerst nog in de Rotterdamse haven, want het gezin kon nog niet leven van hun winkeltje alleen.


uit prive-archief mw Vos-Hendrickx

Totdat de rond 1963 supermarkten ontstonden, zoals die op het Piusplein. Weg was een groot deel van hun klandizie. Maar bij die grote supers was de persoonlijke benadering en service maar la-la. Dus al snel kwam een groot deel van de oude klanten weer terug bij de hun vertrouwde kruidenier, waar de vriendelijkheid en de service voorop stonden.

Laatste roddels

Daar werd ook niet moeilijk gedaan over een omruiling. En het was tenslotte een belangrijke plaats voor de laatste roddels en nieuwsberichten. Natuurlijk waren Piet en Jeanne heel blij met het winkeltje in de Oude Wouwsebaan de hernieuwde kennismaking, maar het was
wel aanpoten hoor.

Eén van de service-items was het bestelboekje. Dat werd woensdags opgehaald, donderdags werden de spulletjes verzameld en vrijdags gingen de verse ingrediënten erbij. Daarna werd het pakket thuisbezorgd. Dan moest zaterdags nog wel de financiele administratie worden bijgewerkt. Tja…daar kon geen supermarkt tegenop. Doordat de zaak groeide, werd er uitgebreid en indachtig de moderne ontwikkelingen maakten zij van de winkel beneden een zelfbedieningszaak. Helaas werd Piet al vroeg ernstig ziek en overleed hij in 1969. De zaak werd reeds in 1966 aan de familie Aanraad overgedaan.

Heden ten dage is de nieuwste situatie niet anders. Na jaren van 'de klant komt toch wel' is de benadering bij de supermarkten naar de klanten toe duidelijk omgedraaid. Het begon met verruimde openingstijden, die nu al 24 uur per dag kunnen bedragen. En dat 7 dagen lang. De aanpassing aan de moderne tijd vraagt om zelf-scannen van artikelen en afrekenen en nog even dan gaan de boodschappen via een chip worden afgerekend. Er is geen portemonnee meer nodig.

Bezorgdienst

En zowaar is kortelings de oeroude bezorgdienst weer in het leven geroepen. Elke zichzelf respecterende supermarkt heeft inmiddels weer een bezorgdienst en dat is niet meer weg te denken uit de huidige 24-uurs economie.

 

 

Reacties (1)

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 9 maart 2021 om 12:03
Dat bestelboekje! Dat klinkt vast veel mensen nog bekend in de oren... En de huis-aan-huisservice is natuurlijk wel helemaal terug van weggeweest. Mooi linkje gelegd, Hans! Bedankt voor je verhaal.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Lees ook deze verhalen