Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
In 1905 en 1922 is de sluis gemoderniseerd. Daarbij zijn toen zogeheten Stoney-schuiven aangebracht: hefdeuren voorzien van rollen. Dit systeem is in 1890 in Engeland uitgevonden.
Vijfenzestig jaar na de laatste renovatie, in 1987, is de oude sluis gesloopt en vervangen door het huidige gebouw. De nieuwe spuisluis is gebouwd in opdracht van de directie Bruggen van Rijkswaterstaat. Toenmalig minister van Verkeer en Waterstaat, N. Smit-Kroes, opende de nieuwe Spuisluis Crèvecoeur in de Dieze bij Engelen officieel op 6 april 1988. De bouw had drie jaar geduurd en 14 miljoen gulden gekost. De sluis is een ontwerp van architect Frans van Dillen uit Rosmalen.
Architectuurcritici vinden de waterstuw met brug een prachtig voorbeeld van utiliteitsbouw, een imposant bouwwerk met een bijzondere vormgeving. “De inpassing in het landschap, de functie van het bouwwerk en de detaillering van de grove beton- en staalelementen vormen een fijnzinnige compositie.”
Bij de sluis liggen de schotbalken om de sluis te kunnen afsluiten. De oude sluis is niet geheel verdwenen. Een deel ervan is met de Stoney-schuiven opgesteld bij de nieuwe sluis. Aan de zuidkant, op de oever van de Dieze, is nog een deel van de oude bestrating aanwezig.
De huidige spuisluis verzorgt met vier grote stuwen het peil van de Dieze en bepaalt daarmee de afvoer van rivier de Aa, de Zuid-Willemsvaart en een deel van rivier de Dommel. Als het Maaspeil hoger is dan de waterstand in de Dieze, wordt het water via het Drongelens Kanaal bij Waalwijk op de Maas geloosd. De vier doorstroomopeningen worden bediend vanuit een grote machinekamer met in het midden twee korte torens, aangestuurd vanuit Sluis Engelen.
In 2010 is er groot onderhoud verricht aan de spuisluis. Zo werden de stuwkleppen, die ieder afzonderlijk 14.200 kg wegen, stuk voor stuk uit de sluis getakeld en naar een conserveringsbedrijf gebracht.