
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
De eerste verharde weg was de Ontginningsweg naar de sluis in 1930. Herberg De Sluis ligt even verderop. Net als de andere vier sluizen in het kanaal is Sluis IV is een bajonetsluis: de in- en uitvaartopeningen liggen niet recht tegenover elkaar, maar zijn verspringend.
Alle sluizen zijn oorspronkelijk van dezelfde maat, helemaal afgestemd op het toen gangbare binnenvaartschip, type Kempenaar. Tegenwoordig staat dat gelijk aan de zogenaamde Klasse II-schepen, met een laadvermogen van maximaal 660 ton.
Tussen de Amer en Tilburg is en wordt het Wilhelminakanaal geschikt gemaakt voor grotere schepen. Vanaf Sluis III tot aan de Zuid-Willemsvaart blijft het kanaal zijn oorspronkelijke profiel houden, wat betekent dat het alleen voor kleinere schepen en recreatievaart geschikt is. Wel is in 2008 Sluis IV nog grondig gerenoveerd.
Naast de schutsluis ligt een spuisluis, waarmee overtollig water van de Dommel via achtereenvolgens het Beatrixkanaal en het Wilhelminakanaal afgevoerd kan worden. De sluizen ten westen van Tilburg hebben allemaal zo’n spuisluis sinds 1940.