skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

Spoorfeesten in Oss

Zaterdag 30 mei 1981 is het feest in Oss. NS-halte Oss-West wordt officieel geopend, en daarom mag gratis gereisd worden tussen Oss en ’s-Hertogenbosch. Dat laten Ossenaren zich geen twee keer zeggen: liefst 8500 nemen er die dag de trein. Vandaar dat het stervensdruk is op de perrons van Oss-West.

Drukte op de perrons van Oss-West op zaterdag 30 mei 1981.

Ook 6000 inwoners van Rosmalen maken gebruik van het gulle gebaar van NS, want zij beschikken eveneens over een gloednieuw station. Degenen die na de treinrit nog niet genoeg hebben van het spoorgebeuren, gaan dan naar het Osse Jan Cunencentrum. Daar brengt een mooie expositie in herinnering dat 100 jaar eerder, op 2 juni 1881, voor het eerst een trein stopte in Oss en Rosmalen.

De eerste Brabantse spoorlijnen zijn in 1854-’55 aangelegd door een Belgische onderneming: Antwerpen-Roosendaal-Moerdijk, en Roosendaal-Breda. Spoedig krijgen ook Tilburg en ’s-Hertogenbosch een aansluiting op het snelgroeiende Nederlandse spoorwegnet, maar een directe verbinding tussen beide steden ontbreekt nog. Hetzelfde geldt voor ’s-Hertogenbosch en Nijmegen. Plannen voor een lijn Tilburg-Nijmegen liggen kort na 1860 voor het eerst op tafel. Curieus is wel dat deze spoorlijn oorspronkelijk via Grave is geprojecteerd, maar uiteindelijk wordt gekozen voor een traject via Ravenstein, omdat Grave een vestingstad is. De Brit Alexander Brogden is de gangmaker achter de “Nederlandsche Zuid-Ooster Spoorwegmaatschappij” (NOZSM), die een en ander moet gaan realiseren voor een bedrag van 10 miljoen gulden.

Vanaf 1872 wordt hard gewerkt aan de nieuwe railverbinding. Daar horen ook de Maasbrug bij Ravenstein en de nog langere doorlaatbrug over de Beerse Maas bij Huisseling bij. Maar op 2 juni 1881 mag eindelijk de vlag uit. Om 12 uur vertrekt vanuit Nijmegen een speciale feesttrein voor genodigden. De locomotief is voorzien van een rood, wit en blauw bord met de tekst “Volharding” erop. Op elk station wordt gestopt. In Ravenstein zingt Liederentafel “Ravo’s Lust” het gezelschap toe, dat een halfuur later in de goederenloods bij het station van Oss geniet van “een lunch zoo keurig en fijn als men in Oss niet zou hebben verwacht”, volgens het Algemeen Handelsblad.

Burgemeester Fenseling en margarinefabrikant Jurgens houden toespraken. Pas in de avonduren arriveert de feesttrein in Tilburg. Voor het grote publiek rijdt geen gratis trein zoals een eeuw later. Op 4 juni gaat de dienstregeling in: er rijden per dag vier treinen in beide richtingen, tegen betaling wel te verstaan.

Dit verhaal verscheen eerder in Brabants Dagblad

 

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Lees ook deze verhalen