skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

Tegen onweer en bliksem beschut

Paul van Dun
vertelde op 2 april 2009
bijgewerkt op 3 september 2009
Vlijmen telde veel woningen met rieten daken en ook veel hooimijten. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Sint Donatus, de patroonheilige tegen donder, bliksem en brand, voor de Vlijmenaren de beschermheilige bij uitstek was.

In de parochiekerk St. Jan Geboorte, gebouwd in de jaren tachtig van de negentiende eeuw, staat links vooraan in het middenschip dan ook pontificaal een witgeschilderd houten beeld van deze als Romeins soldaat geklede heilige.

In 1886 richtte een aantal Vlijmenaren ook een Broederschap van de H. Donatus op. Vooral grote gezinnen sloten zich aan. De leden kwamen niet alleen uit Vlijmen, maar ook uit de wijde omgeving en zelfs uit de buurt van Den Haag. Het lidmaatschap bood voorspraak van Donatus tegen "de schadelijke werking van onweders". Tijdens onweer moest ook de litanie gebeden worden en het huis met wijwater worden besprenkeld.

Iedere tweede zondag van juli was het de feestdag van St. Donatus en dan kon er een volle aflaat verdiend worden. De gelovigen moesten daarvoor wel op die zondag, of op een van de zeven daaropvolgende zondagen de Vlijmense parochiekerk bezoeken om er te bidden en te biechten.

Mogelijk begon de devotie die alras een bedevaartkarakter kreeg, nadat op 9 juli 1870 een blikseminslag de oude kerktoren ernstig had beschadigd. Na 1960 verdween de Donatusdevotie. Het heiligenbeeld in de parochiekerk herinnert er nog aan.

Reacties (64)

j kuijs zei op 11 april 2009 om 20:58
Net nadat die vereniging donatius was opgeheven is bij ons den bliksem ingeslagen op de heistraat 15 daardoor zijn alle foto's verbrand , wie heeft er nog een foto van die 200 jaar oude boerderij ?
Christian van der Ven, namens BHIC bhic zei op 11 april 2009 om 22:21
Zouden ze bij het streekarchief in Heusden geen foto meer hebben? Anders misschien wel bij Onsenoort, de heemkundekring.
Marie van de Middelhaai zei op 11 september 2019 om 09:10
Ik ben bekend met een foto van een grote boerderij aan de Heistraat die vermoedelijk de bedoelde boerderij zou kunnen zijn.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 11 september 2019 om 16:15
Ah, dat klinkt goed, Marie. Is die foto ergens online te vinden, weet je dat misschien?
Marie van de Middelhaai zei op 26 november 2019 om 15:20
Die foto staat niet online voor zover ik weet, maar staat afgebeeld in het boekje 'Vlijmen in de jaren vijftig en zestig' van HKK Onsenoort op pag 132 met een helaas geheel foutieve tekst daaronder omdat men de boerderij abusievelijk aanzag voor de mijne (Nassau Dwarsstraat 5). Ik heb zeer sterk het vermoeden het om de boerderij aan de Heistraat 15 gaat. Ik ben erg benieuwd of J. Kuijs de foto herkent.
Marie van de Middelhaai zei op 26 november 2019 om 15:27
Ik zit net foto's van Vlijmen te bekijken hier op bhic.nl en zie daar de foto staan die ik bedoel, met nr: 1572-05-059. Ik vermoed dat dit Heistraat 15 zou kunnen zijn.
J.Kuijs zei op 31 januari 2021 om 01:24
Marie , Deze foto is niet van onze in 1961 afgebrande 200 jr oude boerderij aan de Heistraat 15 op het perceel waar Verstappen zijn autohandel bedrijft !
Die boederij was zowat identiek aan jouw boederij maar stond met de achterkant naar de weg met toen nog houten brompalen met boven-grondse el. draden voor de stroom.voorziening !
Ook stond er bij ons geen T.V antenne op het dak bij de schoorsteen
We hadden wel een waterput buiten en een waterpomp in de geut
Marie van de Middelhaai zei op 31 januari 2021 om 18:04
O, dat is jammer. Ik was 2 jaar geleden bij Riet van Asseldonk - Vrijhoeven en vroeg haar of ze deze boerderij herkende. Zij dacht dat 't eventueel wel haar ouderlijk huis geweest zou kunnen zijn maar wist het niet zeker. Ze vertelde nog dat er wel eens een geit naar binnensprong door het open zijraam. Vandaar mijn opmerking. Ik ben overigens op zoek naar Riet, zij is destijds plots verhuisd. Ik heb nog een bedankboekje voor haar vanwege haar hulp aan mijn dialectwoordenboek. Weet u misschien of zij nog leeft en zo ja, waar? Hopelijk wil het BHIC hierin bemiddelen?
J.Kuijs zei op 1 februari 2021 om 18:46
Oh , je was bij Tante Riet een zus van mijn moeder , die zijn in die boerderij geboren en Tante Riet Vrijhoeven had een noodwoning op een deel van het perceel die later door W Brands vervangen is in steen ?
Tante Riet is verhuisd naar een aanleun-woning in Heusden ?
Er zijn veel authetieke boerderijen afgebrand of afgebroken in vlijmen alleen al 5 waar wij in gewoond hebben in vlijmen Jammer en Zunde ?

Er bestaat een lied geschreven door J.coensen van alle scheldnamen in het vlijmens dialect ?
En op "" Vlijmen Vroeger "" kwam ik de foto van mijn geboorte-huis tegen dat al in 1959 was afgebroken t.b.v snelweg op de Wolput prachtig toch ?
Marie van de Middelhaai zei op 1 februari 2021 om 19:26
Ja, klopt, ik was bij je tante Riet. Heb je ajb haar adres voor mij? Ik weet haar niet te bereiken. Haar oude buurtjes zeiden dat ze heel plots was vertrokken. Zoo jammer. Hoop dat het haar goed gaat.
Je kan mij heel makkelijk rechtstreeks bereiken. Mijn (mail)adres staat iedere week in het Weekblad Heusden bij mijn wekelijkse dialectartikel.
J.Kuijs zei op 16 februari 2021 om 14:39
Door de ruilverkaveling is er veel grond ontgonnen door de kleine perceeltjes te Ruilen voor een groot aaneengesloten stuk vruchtbaar grond ?
Dat lappen-deken van kleine stukjes hadden alle een toegangspad ( karrespoor ) nodig om er met paard & wagen bij te komen om te ploegen en zaaien en oogsten , de ruilverkaveling zette met grootte machines alle karre-sporen en Dompers om tot bruikbaar land ?
en daardoor kregen de eigenaren meer grond terug dan ze hadden ingelevert en door harde wegen er naar toe beter bereikbaar , dus een win ,,win situatie ?
Met veel subsidie en kleine bijdrage van de grondbezitters werd de verbetering betaald ?
Grootte percelen zijn met die grote tractoren van tegenwoordig economischer om te bewerken ?
hoe groter hoe gunstiger om te zaaien en te oogsten
Rini de Groot. zei op 16 februari 2021 om 20:01
J. Kruis, wat betekend een ’brompaal’ ik en vermoed meerdere is dat onbekend,
sinds de bedrading ondergronds is gelegd.
Ik herinner wel het geluid bij flinke wind. Wil je dat even omschrijven?
J.Kuijs zei op 16 februari 2021 om 21:35
Beste Rini ik zal je uitleggen wat een Brompaal is
Vroeger jaren 50/60 van vorige eeuw waren de electriciteit draden bovengronds en stond er om de 60 m een dikke houten paal met porceleinen cummen langs de weg met een aftakking naar ieder huis voor de stroom-voorziening , in belgie & frankrijk zie je ze n nog veel ?
Die palen gaven een Brom-geluid , daarom noemde wij dat Brompalen ?
Later zijn ze vervangen door ondergrondse Kabels
Rini de Groot. zei op 16 februari 2021 om 22:45
J. Kuijs óók ik ben van de vorige eeuw, (wanneer mij de geboorte datum wordt gevraagd, zeg ik dat er ook maar bij) waarbij men glimlacht. Ik snap niet waarom die woorden gebezigd worden en dat schrijft !! 2050 en 2060 is nog niet gepasseerd.
Ook ik heb genoten bij storm van het geluid van de draden, maar nooit m,n oor gelegd tegen de paal. Ook wij hadden elec. licht vader was er al mee vertrouwd begin jaren twintig, kijkt dat kan nu wel, in de vorige eeuw! Zelfs kinderveilige stopcontacten Moeke kon vanuit haar bed met een drukknop Vader z'n werkplek bellen.
Ook hier kwamen de kinderen aan de lopende band.
J.Kuijs zei op 16 februari 2021 om 23:17
En vaak kwam bij elke paal om de 60 m straatverlichting een Peerke dat Opoe vanuit de bedstee op straat het gespuis in de gaten kon houden ?
Een telefoon kon je aanvragen maar je moest 2 jr op een aansluiting wachten want dat kon alleen bij monopolist PTT in de jaren 50/60 en was duur en de draden waren ook bovengronds langs die-zelfde Brom-palen 60 cm lager ?
omdat er weinig mensen telefoon hadden bestonden de tlf.nr uit 4 cijfers en moesten gedraaid worden !
Marie van de Middelhaai zei op 16 februari 2021 om 23:26
Dit gaat niet meer over d'n Heilige Donatus, mannen, de schutspatroon bij donder en bliksem. Ik heb toevallig d'n Heiligen Donatus vernoemd in een couplet van 'n liedje wa ik schreef. Ik hoop da gullie 't zuiver Vlèèmes machteg zen:

Waar d'r wir 'es nóòdweer mi wirlicht en al
en gaaf er dan d'n donder 'ne forse knal
Dan waarde bij Donaotus àòn't goei adres
Die ha bè zulk rotweer 't mirste succes

Heilegen Donaotus bidt vèùr ons.
Ik zie 't wirlicht, ik heur 'nen bons
't Knettert dè-j-'t dondert
De boel die lópt hier onder
't Lèkt wel 'ne vergiet
Hèèlegen Donaotus, vergit óns toch nie!
Rini de Groot. zei op 17 februari 2021 om 00:15
Ja wel, wanneer de bliksem op de draad sloeg viel de Nulspanner (380 V.)
Hoofdschakelaar uit. Moest Vader de 3 standen schakelaar 'uit' schakelen en naar de meterkast Nulspanner 'In' schakelen en kon weer verder.
Rini de Groot. zei op 17 februari 2021 om 00:18
J. Kuijs.
In Uden begon men met tel. nrs. zoals de autokentekens met nummer een..
Marie van de Middelhaai zei op 17 februari 2021 om 00:33
Gij zet onverbeterlijk Rini. Ge lekt nog aauwverwetser ès ikke.
Kekt mer 'es op https://www.facebook.com/watch/?v=900410150761993
Dan ziede hoe aauwverwets ik ben. Ik heb al wel illektriek in m'n vèùrhuis trouwes mer in m'ne stal nog nie.
Gelukkeg nóòt brand gehad, mar ja ... ik heb dan ók dè liedje geschreven vèùr 'n Heiligen Donaotus war.
Marie van de Middelhaai zei op 17 februari 2021 om 00:36
In 1746 was trouwens Donatus nog niet erg actief in Vlijmen, Toen branden er ruim 300 boerderijen met rieten daken af, van de Achterstraat via Onsenoort tot Nieuwkuijk toe.
J.Kuijs zei op 17 februari 2021 om 00:36
Ja , rond 1960 zijn er veel boerderijen afgebrand met vooral rieten daken door bliksem in de meterkast dat heette kortsluiting en omdat hooi op ut schoor boven de koeien werd opgeslagen ontstond er hooi-broei omdat het soms niet droog genoeg was en daar , en daar had den heilige Dounatius geen antwoord op ?
Marie van de Middelhaai zei op 17 februari 2021 om 10:53
Nou, ik denk da da komt omdat de Donaotusdevotie in de jaoren 60 verdween. Ik heb hier nog noot gin brand gehad. Ik denk da da door mijn Donaotusliedje komt, hor. De foto hierboven is trouwes nie van Donaotus in onze Vlèèmese kerk. Bij ons ie nog 'nen echte Romein mi 'n kort rökske aon en blóòte knieës.
J.Kuijs zei op 17 februari 2021 om 16:11
Er worden wel vaker de verkeerde fotoos geplaatst bij artikelen , nun keer hadden ze een foto van een heel andere kerk geplaatst voor onze vleemese kerk waar ik gedoopt ben en misdienaor gewist en we moesten elke week nor de biecht en de katechismes uit ut hoofd leren en as we um dan van buiten kende werd ie weer vernieuwt konden we opnieuw beginnen ?
Mar den H. Donatus verkleede zun eigen regelmatig nor deze neierwetse tijd ?
Marie van de Middelhaai zei op 18 februari 2021 om 18:47
Jaa, wa denkte van 't fotobuukske van Vlijmen waar een totaal onbekende boerderij, zie de link hier 'n eind boven, waarvan ik dacht dat 't misschien jullie boerderij was geweest, dat ze daar onderzetten dat 't mijn boerderij was, die trouwes in 2011 is uitgeroepen tot Mooiste van Brabant. Hij stàòt er al vanaf ongeveer 1650 en noot nie afgebrand gewist, war. Meschient moet ik iedereen dè liedje leren zingen over d'n Heiligen Donatus?
Nog bedankt veur 't adres war, ik denk dè jullie taante Riet al lekker in 't buukske aan 't lezen is. Fijn, hór. Dè ge bedankt zèt, dè witte, war.
Herman van den Dungen zei op 27 februari 2021 om 08:38
Vlijmen had tel nummers met 3 getsllen. Wij hadden 04108 302. Cor van Moantjes!
J.Kuijs zei op 27 februari 2021 om 14:54
Ja , dat klopt Herman jullie hadden als een van de eerste un telefoon na den dokter en den burgemeester en de notabeelen en fabrikanten kwamen de winkeliers aan de beurt , Cor van Moantjes onze Bakker op de Wolput bracht elke dag 3 brooien bij ons op de boerderij en naderhand nam de sperwer dat over en ons moeder durfde um nie op te zeggen bang dat hij failliet ging met 20 brooien in de week ?
Weet je Herman dat jouw vader " Cor van Moantjes " mijn vader nog auto-rijles heeft gegeven ?
En dat ik je ouders nog mee geholpen heb met de verhuizing naar Dorst ?
Herman van Cor van Moantjes zei op 27 februari 2021 om 18:24
J. Kuijs! Nou, mun geheugen moet opgefrist worden :-). In Vlijmen zouden wij zeggen: De Kuijs. Maar ik zeg dan, welke de Kuijs? Als ons vader het brood kwam brengen, dan was er tijd voor klets, want ons moeder deed het bezorgwerk en ons vader had een paar klantjes in de middag, na het bakken enzo. En wij als klein jong hadden zelfs onze eigen klanten waar we brood gingen brengen en afrekenen. Om eens ergens te beginnen: waar hadden jullie de boerderij? Wat is jouw voornaam? Hoe oud? Im70 (geloof het zelf ook nie, maar wel waar).
Jos Kuijs zei op 27 februari 2021 om 18:59
Klopt mijn verhaal Herman zoon van Cor van Moantjes die na de bakkerij een Frieterie in den Bosch overnam en na zijn pensioen in alle rust in Dorst neerstreek ?
Ik deed vakantie-werk bij de vloei ( cafe van Bijnen in de Melie ) die had een vracht-auto waar hij ook verhuizingen mee deed 50 jr geleden vandaar , later is daar door zijn zoon het logistiek imperium v Bijnen in nieuwkuijk door ontstaan !
Kuijs is een van de veel voorkomende namen in vlijmen , mijn vader was Coop van Miekes van de Wolput ?
wij woonde in de heistraat 15 in vlijmen
Herman van Cor van Moantjes zei op 27 februari 2021 om 19:27
Ja zeker, dat verhaal klopt zeker. In Den Bosch begonnen ze een automatiek, banketbakkerij, frietzaak ineen. In het pand zat een bakkerij (Ceesje Mulbregt) en na een verbouwing wast het Automatiek CorNelly. Ons moeder was dag en nacht op sjouw met het rondbrengen van brood en om een "makkelijker" leven te hebben zochten ze een alternatief. Of een benzine pomp, auto wasserij, rijschool op de Vliedberg of de Automatiek. Het werd de Automatiek in Den Bosch. Ons vader was 9 jaar ouder en toen ze (na de automatiek) verhuisden naar Dorst, heeft ons moeder nog een aantal jaren een winkel van sinkel (sigaretten, tijdschriften, prullaria etc) verkocht in het pand op de andere kant van de Silenenstraat. Ken de Melie redelijk, maar Café van Bijnen blijft vaag voor me. Ik kan me herinneren dat ik Ijsstaven ging halen bij de ijsfabriek, dat bakker Verdiessen er zat, de notaris, Mevrouw Hobbel of Hopbel en op het eind van de Melie wel een café, net voor je de polder in ging. Richting de grote boerderij van Neggers (?). Ja, van Bijnen Transport en Tribunes is wel een grote geworden denk ik. Ik was wel bevriend met Nico van Bijnen uit de Achterstraat heette dat daar nog denk ik. Heb laatst in de Melie nog wel gekeken naar een prachtig huis min of meer schuin t.o. Café van Bijnen. Met een modern bijhuis in de tuin. Geweldig. Maar ook zo "allenig" in de middel of niks. Op de Wolput ter hoogte van Schuppen 7 waar de weg een bocht maakte woonde wel een familie Kuijs en ik meen zelfs dat een van de jongens bij mij in de klas heeft gezeten. Slager Scheij daar in de achterstraat. Die hoogte. Heistraat 15, was dat op een gegeven moment oo zo'n beetje einde van de straat? Tis vaag, maar meen me zoiets te herinneren. Rest borrelt nog wel op :-).
Marie van de Middelhaai zei op 3 maart 2021 om 13:00
Hermanus van den Dungen, 77 jaar oud in 1947 hè meegewerkt aan het Vlijmens dialectonderzoek van prof. dr. Anton Weijnen. Hedde gullie 't óver dè Màòntje van den Dungen?
Jos Kuijs zei op 3 maart 2021 om 13:13
He Marie , Hedde gij die ook gekent Bakker Maontje op de Wolput ( Cor v.d Dungen ) de vader van Herman mar die is toch nog geen 77 ik docht 70 ?
Wie was prof. dr. Anton Weijnen ?
Herman van den Dungen zei op 3 maart 2021 om 13:18
Jos Kuijs: Ik had een heel verhaal geschreven en bij het maken van het sommetje onder was de uitkomst goed, maar ik raakte verkeerde knopje, dus de tekst was weg en daarmee ook de motivatie om nog een keer te schrijven, maar da komt van de week wel weer een keer.

Marie van de Middelhaai: Mijn Opa, Màòntje van den Dungen, is overleden in 1941.
Rini de Groot. zei op 3 maart 2021 om 14:15
Herman, niet alleen bij jou ook ik zit daarmee en is de animo over.
Heb je aan tekst minuten gewerkt, is het voor mij einde verhaal.
Om het eerst in Word te schrijven en dan kopiëren werkt ook niet altijd.
HermanvandenDungen zei op 3 maart 2021 om 14:21
Ow, das nie best natuurlijk. Weten ze ervan bij BHIC? Ikprobeerde wel een fotootje van mijzelf te uploaden, maar dat lukte ook niet.
Rini de Groot. zei op 3 maart 2021 om 15:51
Herman, dat fotootje te 'uploaden' heb ik geen kennis van en voor de veiligheid neem ik aan ook niet uit te voren.
Dat vorige daar wordt zéker aan gewerkt bij BHIC
maar komt heel wat meer bij kijken!
Marie van de Middelhaai zei op 3 maart 2021 om 15:54
Hermanus van den Dungen was in 1947 77 jaar, hij is dus geboren 1870 in Vlijmen.
Marie van de Middelhaai zei op 3 maart 2021 om 16:00
Prof. dr. Weijnen was een taalwetenschapper die door heel NL reisde en dialectonderzoek deed met een serie NLse vragen en bepaalde personen uitzocht in de dorpen waar hij kwam, en deze vroeg de NLse zinnen in hun eigen dialect te vertalen en dat schreef hij dan op. Zijn enige informant in ons dialectgebied (Haarsteeg, NIeuwkuijk, VLijmen) was dus Hermanus van den Dungen uit Vlijmen.
J.Kuijs zei op 3 maart 2021 om 18:36
Nou je ut zegt ik heb nog een woordenboek van prof. dr. Weijnen maar weet je dat elk dorp kort bij elkaar hun eigen dialect heeft , zo zeggen ze in de Horsteeg "" Maargen gon we nor de Baargen ""
In Tilburg hebben ze stichting opgericht voor het dialect " De Tilburgse Tol "
Waar komt de naom "" Moantje "" ? .......Wie ut wit mag ut zegge........witte Gei.it ""
HermanvandenDungen zei op 3 maart 2021 om 18:41
Moantje is heel makkelijk uit te leggen. Ik schrijf het straks. Nou efkes weg.
Marie van de Middelhaai zei op 3 maart 2021 om 19:34
J. Kuijs: Màòntje komt van Maonus/Hermanus. Waarschijnlijk was 't 'n klein menneke, vandaar Màòntje.
Ik weet wel eea over onze plaatselijke dialecten, ik heb mmv oa jouw tante, in 6 jaar tijd een Hàòrstéégs, Kùìjks en Vlèèmes woordeboek samengesteld. Er zitten zo'n 10.000 uurtjes in en in het boek staan zo'n 10.000 woorden (en verhaaltjes, recepten, liedjes, fotootjes enz) verdeeld over een dikke 1000 blz. Het komt na de coronamaatregelen in de bieb in Vlijmen ter inzage met een bestellijst erbij voor liefhebbers.
Ik schrijf ongeveer een half jaar iedere week een dialectstukje in Weekblad Heusden, kun je zo googelen. Mijn foto staat er meestal bij: een boerin met een witte muts op, da ben ik. Deze week heel veel losse woorden voor mannen en vrouwen.
HermanvandenDungen zei op 3 maart 2021 om 21:45
Mijn merk electronica heet "PrimaLuna". Ofwel "Eerste Maan". Op de achterkant van de gebruiksaanwijzing staat in het Engels (ik heb het vertaald) hoe ik aan de naam PrimaLuna ben gekomen:

PrimaLuna in het Italiaans is "Eerste Maan". Mijn grootvader was de eerste "Herman". Mijn grootmoeder, een dametje in een klein Nederlands dorp (Vlijmen), had een speciale koosnaam voorhaar man: "Maantje", wat "Kleine Maan" betekent (wat ook de naam van onze kleine hond werd), van den Dungen. De mensen in het dorp namen die naam over, en met een sterk accent, noemden ze hem al gauw noemden ze hem "Màòntje" van den Dungen. Mijn vaders voornaam was Cor, maar in het dorp was het natuurlijk "Cor van Màòntje van den Dungen". Ik was natuurlijk "Herman van Cor van Màòntje van den Dungen" ...... enz. Daarom dacht ik aan PrimaLuna als merknaam en daarom is het logo hoe het is ...... Overigens wordt ik nu weer "Maantje" (op zijn deftigs) genoemd :-).
Norah zei op 4 maart 2021 om 00:09
Ik zie steeds de naam van den Dungen langs schuiven. Enige connectie met de familie uit Vught/Helvoirt van lang geleden?
Mvg.
J.Kuijs zei op 4 maart 2021 om 00:14
Oh vandaar , duidelijk vroeger hadden bijna alle vleemense mensen nen bijnaam die komen voor in een lied van Jan Coensen wat je ook kunt google op you tube ?
Zo hadden " Bart van Tinus van Bartje den Boer " en de Putter en Het Kalf en de Pee.enkop en "" De Mem "" deze laatste zou ik wel willen weten waar die vandaan komt ? wie het wit mag ut zeggen ?

De meense in het dorp kende ze beter bij durre bijnaam dan hun echte naam ?
Marie van de Middelhaai zei op 4 maart 2021 om 07:02
De Mem kreeg deze bijnaam vanwege zijn hond. Hij had een hond en een hondenkar waarmee hij vaak op pad ging. De hond was een teefje en had regelmatig jongen, waardoor het beest flinke memmen had. Als de hondenkar zwaar beladen was, hingen de memmen van de hond zowat op de grond. Hierdoor heeft de Laat zijn bijnaam de Mem gekregen.
Marie van de Middelhaai zei op 4 maart 2021 om 07:10
Toen de Putter meedeed aan de gemeenteraadsverkiezingen had hij de slogan: 'Geen getutter, stem de Putter.' Ik weet niet waar deze bijnaam vandaan komt.
Ik kan me van alles bedenken, maar weet het niet. Hij woonde tegenover de pomp, misschien heeft zijn bijnaam daar mee te maken hoewel pompen iets anders is dan putten. Evengoed heeft de bijnaam met het vogeltje te maken. Vroeger werden er vaak putters gevangen. Misschien had hij wel een putter in een kooitje? Putters kunnen heel mooi zingen.
HermanvandenDungen zei op 4 maart 2021 om 09:00
Heb gekeken naar link van Jan Coense op YouTube, maar kan het niet vinden. Jammer, want ik denk dat heel veel bijnamen van vroeger bij mij toch wel weer boven komen. Misschien kan iemand de link hier plaatsen?
Marie van de Middelhaa zei op 4 maart 2021 om 10:30
Misschien zijn de Vlijmense bijnamen een mooi nieuw verhaal, BHIC?
Dit gaat al lang niet meer over d'n Heiligen Donatus.
Ik heb desgewenst de transcriptie van bovenstaand lied ter beschikking. Het leuke zou zijn dat iedereen dan kan aangeven waar een bepaalde bijnaam uit dat lied vandaan komt, want dat is van lang niet alle bijnamen voor iedereen bekend, zelfs niet bij mensen met die bijnaam.
J.Kuijs zei op 4 maart 2021 om 12:37
Inderdaad , de mensen met een scheldnaam of bijnaam weten zelf vaak niet waar deze vandaan komt of hoe die is ontstaan , en gaat vaak generaties terug ?
Omdat veel dezelfde namen in families voor kwamen en men niet wist wie er precies bedoelt werd , dee men een bijnaam toevoegen bijv "" Oai van Kloske de Lap "" de naam van zen Vader erbij of "" Wim van Dries Schelle van de ekker"" straatnaam erbij ?
Zo hadde ook "" Cor van Montjes "" in de volksmond was da den Bakker op de Wolput ?

Die Hond van "" de Mem "" had ik nog nooit van gehoord Marie daar ben ik wel blij mee , en het is inderdaad Marien de koen op youtube ?
Er staan nog meer filmpjes op you tube over vlijmen van het halve zolen lijntje ( treintje ) veul plesant kijkplezier
Leo Biezemans. zei op 30 oktober 2022 om 20:04
Mijn tante, die ik niet heb gekend, is in Vlijmen tijdens een hevig onweer getroffen door de bliksem en daardoor overleden. Ze had 2 kleine kinderen die het wel overleefden. Lang geleden.
Leo Biezemans zei op 31 oktober 2022 om 12:33
Ik heb deze tante niet gekend. Haar 2 kinderen wel. Het ongeluk was al gebeurd toen ik werd geboren. Ik heb er in de familie nooit iemand over horen praten.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 1 november 2022 om 08:46
Goh, dat blijft toch bijzonder, dat vroeger (in veel gevallen) nauwelijks over dergelijk groot verdriet werd gepraat. Wel mooi dat je hier wel refereert aan je tante, Leo.
HermanvandenDungen zei op 1 november 2022 om 08:59
Ik has reactie geplaatst voor "Norah" over het voorkomen van de naam van den Dungen in Vught/Helvoirt, maar zie het niet geplaatst worden. Doe ik iets verkeerd?
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 1 november 2022 om 11:10
Hoi Herman, dat is vervelend zeg. Ik heb net even achter de schermen gekeken (soms blijft er wel eens een bericht steken in een spamfilter of iets dergelijks) maar ik zie zo snel niets zitten.

Je bericht hierboven is wel doorgekomen... zou je het anders nogmaals willen proberen? Alvast dank voor de moeite!
Marie van de Middelhaa zei op 4 november 2022 om 14:45
Leo Biezemans: Ik heb jou wel eens gesproken over de dood van jouw tante. Ik ken iemand die ruim 90 is, die er dichtbij woonde en daar mij wel eens over vertelde. Zij vertelde dat het een verschrikkelijk onweer was. Haar man was niet thuis en zij was bang voor blikseminslag. Zij heeft haar baby uit de wieg gehaald en is met hem naar haar moeder gegaan, een deur verderop. Na een tijdje is ze weer terug naar huis gegaan, heeft haar baby in de wieg gelegd en werd geraakt door de bliksem. De vrouw die het mij vertelde is zelf in het huis gaan kijken en zag een gebrand pad van de bliksem in de vloerplanken van de kamer staan. Zij is het nooit vergeten.
Ik ben van plan om binnenkort diverse verhalen samen te stellen over het leven destijds aan de Heidijk ofwel Venkant zoals zij destijds genoemd werd., omdat zich daar veel bijzondere levensverhalen afgespeeld hebben. Jouw neef woont toch nog op de Heidijk met zijn vrouw?
Leo Biezemans. zei op 4 november 2022 om 16:51
Hallo. Marie. Erg leuk dat je reageert. De vrouw van mijn oom Martinus heette Margarethe Johanna van Doorn en afkomstig uit Nijmegen. Het ongeval vond plaats 25-6-1942. Ome Martinus was mandenmaker. Ik ben ook veel op de Heidijk geweest omdat mijn opoe en nog een andere oom van mij daar gewoond hebben. Nu woont er inderdaad een neef van me. De kinderen van mijn tante heten Jan en Wim. De laatste is vorig jaar overleden. Op de dag dat Wim werd begraven overleed de vrouw van Jan. Ik lees dat je stukjes gaat schrijven over de Heidijk. Ik vind dit zeer interessant omdat ik toch een band heb met Vlijmen en vooral de Heidijk. Wil je me een seintje geven als het zo ver is? Groetjes uit Veghe. Leobiezemans@hotmail.com.
Marie van de Middelhaai zei op 10 november 2022 om 12:39
Jazeker, Leo, ik hou je op de hoogte. Ik ben nog maar in het stadium van verzamelen. Ik heb vorig jaar (na 6 jaar werk) een m'n groot Haarsteegs, Nieuwkuijks en Vlijmens dialectwoordenboek gelanceerd, 1012 pag dik. Dat was voor veel mensen veel te duur maar zo is het VLijmens voorgoed vastgelegd. Ben nu nog bezig met een zeer verkorte en vereenvoudigde versie van zo'n 200 blz. Als die naar de drukker gaat dan ga ik beginnen aan de Heidijk. Ik heb al vele verhalen over, misschien herken je de namen,
d'n aauwe Lóòd, Jan de Lóòd, Jaantje de Vríés, Díén 't Kalf , Pauke d'n Bram, 't aauw Kalf, over jouw tante dan en Kóós de Sjok. Dat waren zo'n beetje de bewoners van de Heidijk hier, of wel d'n Haaidèèk, vroeger de Vinkaant genoemd = Venkant omdat 't grenst aan 't Ven, nu natura 2000 - natuurgebied, toen gewoon een polder, die in de winter onderliep vanwege de overstroming van de Maas. Als je misschien via jouw familie ook nog een bijdrage hebt, graag. Ik had alleen gehoord dat je tante een baby had, niet nóg een kind. Of is dat kind van je oom en een tweede vrouw misschien? Gister vertelde een andere dijkbewoner dat haar moeder aanwezig was bij de blikseminslag maar hij is in 1941 geboren, dat is dus uit tweede hand. Ga nog eens afspreken met die oude mevrouw.
Wat een dramatisch ongeluk moet het geweest zijn, heel erg bang zijn voor bliksem en dan daardoor geëlectrocuteerd worden in je eigen huis, vlak nadat je je kindje in de wieg hebt gelegd. Verschrikkelijk.
Leo Biezemans. zei op 10 november 2022 om 15:09
Hallo, Marie. Even ter aanvulling. Margarethe Johanna van Doorn was getrouwd met mijn oom (Mar)tinus Biezemans. Ten tijde van de blikseminslag in 1941 hadden zij 2 kinderen. Jan was geboren 13-12-1939. overleden 6-1-2021. Wim was geboren 17-12-1940. Ome tinus is in1943 hertrouwd met Bertha Fabrie. Geboren in Rotterdam en in 2013 overleden. Ik heb verder geen anecdotes over de Heidijk. Ik was daar te klein voor. Wel weet ik dat mijn opoe Helena Moonen op de Heidijk woonde Naast haar zoon ome Marinus. Diens zoon woont daar nu nog. Het huisje was een verbouwde schuur. Misschien staat het er nu nog als een soort opslaghuisje. Daarvoor woonde mijn opoe langs het fort in Hedikhuizen in een (gehuurde ?) boerderij. Meer weet ik ook niet te vertellen. Misschien kun je hier iets van meenemen in je verhalen. De bijnamen komen me wel bekend voor. Janus de Peekop en Drieka de snor zijn ook enkele namen die ik nog weet. Hou me a.u.b. op de hoogte. Groetjes uit Veghel.
Toine van Os zei op 6 februari 2024 om 13:28
Over de familie van Koos de Sjok heb ik nog wel een leuke anekdote.
Bij de Sjok( de echte naam weet ik niet) was unne kleine geboren. De hele familie ging te voet naar de kerk ( dat was in die tijd gebruikelijk) om de kleine te laten dopen. Toen die plechtigheid was afgelopen werd wederom te voet de terugreis naar Dun Dijk aanvaard. Tijdens deze voetreis kwam het gezelschap langs De Kwikkert ( Cafe het Centrum op de hoek van de Sint Catharinastraat en het plein)
Voor Koos was dit zijn tweede huis. Zeer regelmatig zagen wij Koos zo zat als een Maleier door onze straat in de richting van d’n Dijk Sjokken. In onze straat stond een groot aantal struiken en bomen. Koos viel door zijn dronkenschap altijd en soms wel vier of vijf keer met zijn zatte lijf in “de Bosjes” tot groot vermaak van de populatie van onze straat. Een komisch spektakel om te zien. Maar nu het volgende:

De familie De Sjok ( zou het familie zijn van de beroemde operazanger??) was dus aangeland bij de Kwikkert om daar de geboorte en de toetreding van de boreling tot de schare van Onze Lieve Heer te vieren. Wijwater had de familie genoeg gezien zodat ze maar overgingen naar bier. En nog inne en nog inne en nog inne zoals een echte Sjok betaamde. De kleine werd op het biljart gezet en het werd uitgebreid gevierd.
Na de festiviteit moest deel twee van de reis aanvaard worden. De groep liep door de Sint Catharinastraat richting Dijk. De peettante voorop met de kleine en de rest zwallekend er achteraan. Zelden zo’n leuke klucht gezien.

Vlak voordat ze de dijk bereikten ( het viaduct was er nog niet in die tijd) moest het gezelschap een spoordijk oversteken. Op dat moment dwong moeder natuur de peettante om zo snel mogelijk een deel van de ingenomen spiritualiën te lossen. In haar woorden naar het gezelschap dat ze gruwelijk moest pissen. De baby werd in het gras gelegd en de tante kon zich met een zucht van verlichting verlossen van een grote hoeveelheid gestenat. Het gezelschap “Sjokte” na dit oponthoud verder richting Heidijk. Daar aangekomen vroeg op een gegeven moment iemand, waarschijnlijk de nuchtere kraamvrouw, zich af waar de nieuwe wereldburger gebleven was.
Toen realiseerde men zich dat die waarschijnlijk nog onder aan de spoordijk in het gras lag. Snel werd hij opgehaald en weer in de armen van moeder gelegd waarna het nog lang gezellig bleef in huize De Sjok.

Waarvan Akte
Toine van Os
leobie zei op 6 februari 2024 om 14:47
Ja, de Sjok. Dat waren de buren van Ome Marinus Biezemans. Vanaf de andere kant waren het buren van ome Martinus, de mandenmaker. Of stond daar nog een huis tussen?
Marie van de Middelhaai zei op 13 februari 2024 om 11:17
Schôn verhaol, Toine van Os.
Ik wil tzt 'n buukske maoken mi verhaolen van d'n Haaidèèk of wel de Vinkaant. Ik zó-j-'t schôn vèènden om ditte verhaol d'r bij te zetten. Maag dè van jou? Mèèn adres en tillefóónnummer zen hil hendeg op te zúúken, zékers ès ge in Vlèèmen wónt, want ik stàò daor alle wèèken mi adres en al in 't kraantje Weekblad Heusden.
leobie zei op 13 februari 2024 om 12:17
Voor zover ik het weet is van Overdijk de echte naam van de Sjok. Nu ik toch bezig ben, ik had een oom die in de Mommersteeg woonde. Zijn echte naam was ome Andre van Bijnen, geboren in Hedikhuizen. Zijn bijnaam was Andre de Kit. Groetjes uit Veghel.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Lees ook deze verhalen