skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

Tsaren stappen niet uit op station Uden

Zelfs de omvangrijke tsarenfamilies en de leden van koningshuizen die aan het eind van de 19de eeuw, begin 20ste eeuw per trein van Oost naar West reisden, passeerden ook een station dat allang niet meer bestaat: station Uden.

Uit fotocollectie BHIC:

Dankzij de komst van het Duits Lijntje - de spoorlijn van de Noord-Brabantsch-Duitsche Spoorweg-Maatschappij (NBDS) – krijgt ook Uden een eigen stationnetje. Deze lijn verbindt namelijk het Duitse Wesel met Boxtel, via stations in Goch, Gennep, Veghel, Schijndel – en dus ook Uden. Vanaf het moment dat het traject in 1878 in gebruik wordt genomen, reizen er dagelijks meerdere treinen over dit tracé.

Station Uden is één van de vaste haltes voor lokale treinen. Deze stoptreinen - doorgaans goederenvervoer – zijn belangrijk voor Uden, in verband met de aanlevering van producten van en voor de veemarkten, de kersenveiling en de kunstmestfabriek van Coenen & Schoenmakers. Ook passagiers maken gebruik van deze lokale verbinding, maar sneltreinen razen doorgaans met 120 kilometer per uur voorbij. De kans dat koningen en tsaren veel van Uden hebben gezien, is vrij klein.

Als in 1946 de busdienst Veghel-Oeffelt opent, maken passagiers vooral daar gebruik van. Vijf jaar later komt er officieel een einde aan het personenvervoer. Met uitzondering van die ene trein; de 'Leutexpress' die tijdens carnaval 1976 nog een keer rijdt. Daarna is het echt een gepasseerd station. Op de foto: stationchefs, eind jaren twintig gefotografeerd in Uden.

Deze foto-oproep verscheen in de rubriek 'Kijk naar Toen' in De Meierij, waarin we op zoek zijn naar de persoonlijke verhalen achter een foto.

Ga naar Kijk naar Toen 

Reacties (2)

Jan Veekens zei op 10 september 2019 om 16:14
Links boven staat Gerrit Tiselaar, geboren 6 mei 1896 in Venlo. Hij is in november 1929 overgeplaatst van Uden naar Oeffelt en werkte op station Kruispunt-Beugen laag, waar hij ook woonde. Na zijn pensionering woonde hij in Wachtpost 47 in de kom van Oeffelt. Hij is in 1960 overleden.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 11 september 2019 om 09:59
Ah mooi! Dan noteren we die naam, Jan. Bijzonder om te lezen hoe het Gerrit later is vergaan, dank daarvoor.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Lees ook deze verhalen