skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen Bhic

Van smederij naar autogarage op Nieuw Borgvliet

Het begint met een smederij aan de Antwerpschestraatweg en ontwikkelt zich in de decennia daarna tot een levendige autogarage op Nieuw Borgvliet.
Smid Cornelis Hertogs

Het Wijkregister 1915-1920 vermeldt op de Antwerpschestraatweg 371 C Hertogs – Kint en op 373 zijn smederij. Cornelis wordt op dit adres ingeschreven op 22 februari 1913. Cornelis is overigens al smid in 1904. Aan de overzijde van de straatweg gelegen tegen de Augustapolder is dan nog geen bebouwing. Deze komt er in de jaren 1930. In ieder geval woont Cornelis nog steeds aan de straatweg in 1927, want het Dagblad van Noord-Brabant meldt op woensdag 16 februari 1927 “Nieuw-Borgvliet Ongeluk voorkomen” en dan “van de smederij van den heer H. aan de Antwerpsche straatweg vlak bij het dorp”. En op donderdag 10 maart 1932 meldt de zelfde krant wel een ongeval voor zijn deur “Autobotsing (...) op den Antwerpschestraatweg nabij Nieuw-Borgvliet ter hoogte ven de smederij van H (...).

Zijn opvolger Wouter van Kaam

Smid Hertogs overlijdt in 1949 en de zaak is dan al overgenomen door smid Wouter van Kaam afkomstig uit Zevenbergen. Eerst via huur en later via koop. In de beginperiode van huur bleef Hertogs daar wonen en Wouter is aanvankelijk doordeweeks in de kost bij de familie Klaassen, naast de latere fritestent Laantjes. Later verhuist hij definitief naar Nieuw Borgvliet. Na de latere verhuizing van Hertogs vestigt Wouter zich met zijn gezin bij de smederij. In 1950 is het nog een smederij aldus de telefoongids.

Echter, het beroep van smid zal steeds minder werk en dus inkomsten opleveren. Hij schakelt daarom over op auto’s. De smidse wordt verbouwd tot een garage met een fikse uitbreiding van de panden 371 en 373 met showroom.

Een van de merken waarvan Wouter dealer is, is Borgward een Duits merk dat bestaat van 1938 tot 1963.

Aanvankelijk heeft hij benzinepompen voor zijn garage staan. Later is het benzinestation verplaatst naar de overkant op de Antwerpsestraatweg. Tijdens de verbreding van de weg in 1961/1962 wegens het toenemende autoverkeer naar Zeeland en Antwerpen is het benzinestation niet bereikbaar en wordt een noodstation geplaatst aan de Binnenweg, nu ter hoogte van hoek Marathonstraat. Beukenlaan. Na de verbreding van de straatweg zijn de pompen voor de garage verdwenen.

Als de weg klaar is gaat het benzinestation aan de straatweg weer open. Het noodstation aan de Binnenweg wordt afgebroken. Op deze plek is rond 1970 ook in een nieuwbouw het garagebedrijf gevestigd. Het oude garagepand huisvest sedert die tijd de schilderswinkel Fa. D. Dietvorst en Zn. Met de verkoop van het bedrijf is zowel de garage met showroom als het benzinestation afgebroken. Later is op die plek de Laan van Borgvliet aangelegd.

Toelichting op de foto’s: Volgens Adrie van Kaam zullen de foto’s met vrachtwagens die in 1953 grond voor het herstel van de dijken na de watersnood vervoeren, net voor de grote verbouwing zijn genomen. De foto’s na de uitbreiding van de panden: een foto voor de verbreding van de straatweg en een foto vanaf de overzijde van de in 1961/1962 verbrede Antwerpsestraatweg is van rond 1964 en zie op de foto’s het logo van Borgward aan de gevel.

 

Reacties (8)

Jan de Crom zei op 8 april 2021 om 13:53
Een auto kopen ? Begin jaren '60 had mijn jongste zus een correspondentievriendin in Aalst, België. Mijn vader heeft één keer een auto gehuurd om die mensen in België te bezoeken. Daarna heeft hij maanden lang lopen mopperen, dat die ene dag hem een weeksalaris gekost heeft.
Irene van Gils zei op 8 april 2021 om 14:05
Wat leuk om te zien hoe het pand waar wij nu onze verfwinkel hebben er toen uitzag. Er is intussen wel heel wat verandert.
Ad van Loenhout zei op 9 april 2021 om 09:39
Leuk verhaal Willem. De gebeurtenissen waar je over schrijft waren ver voor mijn tijd in BopZoom. Die begon pas in 1970. Het is wel leuk om met dit soort verhalen te ontdekken hoe het ooit was.
Willem Kruf zei op 9 april 2021 om 12:37
Hoi Ad, wel het pand van smid Van Kaam die nog het ijzer van de plantenbakken van jouw Mattemburgh maakte, zoals Adrie van Kaam jou eerder mededeelde
Piet Bruijns zei op 12 april 2021 om 09:39

Bij het zien van de foto’s van garage van Kaam ging bij mij het dekseltje van het nostalgie-doosje wel heel snel open. Als we van school kwamen liepen we langs de voormalige smederij waar de geur van het smidsvuur en het gloeiende ijzer je vanuit de geopende deuren tegemoet kwam. Vaag nog herinner ik me de ronde put waar de ijzeren velgen om de karrenwielen werden gekrompen. Altijd spannend, wanneer de gloeiende velg onder hevig gesis van het water rond de velg werd geplaatst. Spannend omdat de houten velg best zou kunnen bezwijken onder dit vurig en sissend geweld. Dit was met recht indrukwekkend vakmanschap.

Nog later kwamen de auto’s in beeld en werd van Kaam dealer van het onverwoestbare merk Borgward. Een automerk wat, juist door z’n uitzonderlijk goede kwaliteit jammerlijk ten onder ging. Zo kon je ombouwsets bij de dealer kopen, zodat je oude Borgward er weer een jaar jonger jonger uitzag en je voor een luttel bedrag weer een zo goed als nieuwe auto had. Wel duurzaam natuurlijk maar economisch gezien niet erg slim.

GMC (tekening Piet Bruijns)Voorts zie ik op één van de foto’s een GMC staan uit de tweede wereldoorlog. Onverwoestbare zandsjouwers, voorzien van een Netam kipper, die in mijn herinnering in 1953, na de watersnood, onvoorstelbare hoeveelheden zand uit de diverse zandputten getransporteerd hebben om de dijken te dichten en die in mijn ogen altijd een treurige aanblik gaven. Geen wonder want die tijd was nu eenmaal niet om te juichen. Maar wel stoer hoor, die kettingen over de haken van de voorbumper en het immense houten (!) stuurwiel waar je stevig aan moest sleuren om het rond te krijgen. Als ik me niet vergis zat er ook nog een handgashandel aan het stuur waardoor je de auto vanaf de treeplank kon besturen.

Later ontmoette ik tijdens de havendagen in Rotterdam zo’n gerestaureerde GMC (Banjosplit) en heb hem uit respect voor zo’n prachtig stuk nostalgie uitgetekend in de zandput waarin hij eigenlijk thuishoorde.

Willem Kruf zei op 12 april 2021 om 13:10
Over put of putten gesproken. In het gedeelte waar op de foto de Borgward Isabella staat was een lange smeerput waardoor men staand onder de auto’s kon werken. Langs de put reden de jongens Van Kaam op de fiets naar achter. Helaas ging dat een keer mis. Door wegglijden van een fietswiel verdween een van hen een keer in de put. Als tegenover buur zag ik het gebeuren.
Willem Kruf zei op 15 april 2021 om 19:55
Smid Cornelis Hertogs was lid van het Varkenfonds., zie https://www.bhic.nl/ontdekken/verhalen/het-varkensfonds-te-nieuw-borgvliet. Zijn naam komt terug in het kasboek van dat fonds met betalingen op 31 december 1922 en in latere jaren. Ook zijn beroep wordt vermeld. Volgens het jubileumboek 70 jaar Postduivenvereniging Nooit Gedacht 1924-1994 behoorde "smidje" Hertogs ook tot de oprichters van die vereniging. https://www.bhic.nl/ontdekken/verhalen/arnoldus-jurgers-van-nieuw-borgvliet-zet-zich-in-voor-postduivenliefhebbers

Hieronder nog een fraaie foto van een GMC vergelijk tekening van Piet Bruins. Uit boekje Vijf generaties vervoeren, de geschiedenis van transportbedrijf Bakx.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Doe mee en vertel jouw verhaal!