Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
“Waar ligt dat?” vroeg ik aan Moeke. “Bij Eindhoven”, antwoordde ze, want verder dan Volkel kwamen wij niet. We bezochten Zeeland en Handel met de voetbedevaart. Nuenen kwam zelfs niet voor in het afgeraffelde lijstje bij de aardrijkskundeles in de klas en thuis ontbrak een atlas.
Onder aan de voorkant van de trekker zat de gloeikop. ‘s Morgens werd een lont, gedrenkt in een brandbare stof, aangestoken en daarmee werd de gloeikop vóórgegloeid. Daarna werd de motor aangezwengeld met de stuurstang (ontkoppeld van het stuurwiel) als slinger, geplaatst op het linker of rechter vliegwiel.
Wanneer de motor tot leven kwam, ging dat altijd gepaard met een paar harde klappen, het was opletten dat het vliegwiel in de goede richting liep. Ik vond het een prachtig "boem-boem" geluid, dat in de wijde omgeving te horen was. Op het moment dat de motor energie moest leveren, zag je van die zwarte walmringen uit de uitlaat blazen.
Het geluid was de hele dag te horen, want pas ‘s avonds werd de trekker stilgezet. Hij was voorzien van het kenteken N-80547, “N” voor de provincie Noord-Brabant.
Het voeijer voor het nieuwe paard werd voortaan brandstof genoemd en bestond uit dieselolie, petroleum of afgewerkte olie.
Bij de tractor werden ook een maaimachine en een dorskast met zelfbinder gekocht. Tijdens het vervoer bengelde deze laatste achter de kast aan en moest vóór het dorsen eerst aan de machine gemonteerd worden. Een van de dingen waar we benieuwd naar waren, was hoe bij het binden met het touw de knoop gevormd werd.
Iedere dag was mijn oom met zijn twee zonen, Jan en Evert, op pad, alle drie met een alpinopet op. ‘s Avonds was het moeilijk zich te ontdoen van het vele stof, een douche kende men nog niet.
De Provinciale Noord-Brabantse Courant : Het Huisgezin vermeldde op 4 oktober 1951 een minder prettig bericht: Brand in Volkel! Tijdens het dorsen was brand ontstaan in de schuur van landbouwer Van de Pol op Liesend. De brandweer van de vliegbasis was spoedig ter plaatse en kon het woonhuis behouden, de schuur brandde geheel uit. Tegelijk ging ook de Lanz Bulldog met de dorskast van de familie De Groot in vlammen op.
Het merk Bulldog is nog steeds populair. Vooral van het geluid van de uitlaat genieten de bezoekers bij de Oogstfeesten. Marinus maakte de foto’s met het geleende kiekkastje van familie Cuppe in de Bitswijk.
Op een van de foto’s van de Bulldog zie je op de achtergrond het silhouet van de oude zuivelfabriek. De gezellige oom, ook wel Has Seniere genoemd, zag hier geen toekomst meer voor zijn kroost van zeven kinderen en emigreerde in januari 1952 naar Canada.