skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

Dag Sinterklaasje!

Nog nooit lijkt er zoveel discussie te zijn geweest rondom het eeuwenoude Sinterklaasfeest als in 2016. Niets is echter minder waar. Ruim 400 jaar geleden werd die arme goedheiligman zelfs helemaal verbannen uit Grave. De daken van de oude vestingstad waren in 1614 verboden terrein voor onze 'Sint Niclaes'...

Na enkele eeuwen is de goedheiligman gelukkig weer terug in Grave! Foto: Jean SmeetsDe viering van het Sinterklaasfeest gaat terug tot vóór het jaar 1500. Voor die tijd waren er al vele kerken, kapellen en altaren aan de heilige gewijd. Ook in de St. Elisabethskerk te Grave stond in elk geval vanaf de vroege 14e eeuw een altaar, opgericht voor Sint Nicolaas.

'Superstitien'

Het tij keerde echter in 1602, toen de vestingstad Grave zich schaarde aan de Staatse zijde. Dit betekende automatisch een overgang naar de Nederduits Gereformeerde Kerk. Deze kerk was niet zo gecharmeerd van de 'superstitien ende fabulen van het Pausdom'. Ook het feest van de heilige Sint Nicolaas werd gezien als een overblijfsel van het oude Roomse bijgeloof, dat uitgeroeid moest worden.

Op woensdag 3 december 1614, slechts twee dagen voor het heugelijke kinderfeest zou losbarsten, vaardigde het stadsbestuur van Grave de volgende ordonnantie uit, waarbij de viering van het Sinterklaasfeest werd verboden:

Ordonnantie van het Graafse stadsbestuur, woensdag 3 december 1614. Verbod op het feest van 'Sint Niclaes'

Volgens het gereformeerde stadsbestuur zorgde de goedheiligman er alleen maar voor dat mensen onnodig op kosten werden gejaagd. Bovendien werden kinderen hiermee geoefend in 'superstitie' ofwel bijgeloof. Reden genoeg om dit Roomse feest een halt toe te roepen. Degene die toch de stoute schoenen (of de mijter) aantrok, kon rekenen op een flinke boete en een bezoek aan de lokale rechtbank.Deel 2 van de ordonnantie. Verbod op het zetten van 'schoenen ende clompen'.

Lege 'clompen'

Wie denkt dat de Sint 's nachts stiekem toch door de schoorstenen met een jutezak vol cadeautjes glipte, heeft het mis. Ook het zetten van 'schoenen ende clompen' werd namelijk aan banden gelegd. Geen trippelende paardenvoetjes over de Graafse daken, geen geklop aan de deuren en geen Spaanse stoomboot in de haven. De schoenen, tonnen en laarsjes bleven leeg; het jaar 1614 zal vast alleen vele kindertranen hebben opgeleverd...

Puzzel je mee?

Vind je het leuk om bovenstaande ordonnantie te ontcijferen, maar wil dit nog niet helemaal lukken? Oefen dan je oud schrift skills op onze website 'Wat staat daer?' en wie weet kun jij ons binnenkort precies vertellen hoe dit afscheidslied van de Sint uit 1614 heeft geklonken!

Reacties (1)

Gerard H.A.A. de Bie
Gerard H.A.A. de Bie zei op 4 januari 2017 om 12:04
Ik veronderstel en hoop dat " en geen Spaanse stoomboot in de haven" bij-wijze-van-spreken is bedoeld, omdat de eerste stoomboot er pas in 1783 was ( lees : https://nl.wikipedia.org/wiki/Stoomboot ) . Dus in 1614 was daar nog geen spraken van.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Lees ook deze verhalen