skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Vincent van de Griend
Vincent van de Griend Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Vincent van de Griend
Vincent van de Griend Bhic

Vijf Amerikaanse veldgraven in het Berlicums Woud

Nabij de boerderij van landbouwer Leen van den Broek in het Berlicums Woud, een poldergebied tussen Berlicum, Den Dungen en Schijndel, zijn in september 1944 vijf individuele veldgraven gedolven voor Amerikaanse militairen die tijdens Operatie Market Garden waren omgekomen.

Zeer waarschijnlijk zijn hun stoffelijke overschotten door Duitse troepen daar naartoe gebracht en ter aarde besteld. Er zijn geen aanwijzingen dat er burgerlijke autoriteiten of burgers bij betrokken zijn geweest. 

Om wie ging het? De vijf behoorden niet allemaal tot dezelfde vliegtuigbemanning. Vier van hen behoorden tot de bemanning van een transportvliegtuig  van de USAAF, een C-47A Skytrain (registratienummer 42-24177), neergestort op 18 september 1944. De vijfde was een inzittende van een WACO-zweefvliegtuig, dat op 19 september een noodlanding had moeten maken.

Op 18 september was de Skytrain van 49th Troop Carrier Squadron, 313th Troop Carrier Group van de 9 USAAF met een WACO-zweefvliegtuig achter zich aan op weg naar de dropping- en landingszones van de Amerikaanse 82e Airborne Division te Groesbeek. Het toestel kreeg een treffer in de rechtervleugel van de Duitse luchtafweer – waarschijnlijk opgesteld in de omgeving Schijndel. De vleugel brak nagenoeg direct af, waardoor het vliegtuig in een neerwaartse spiraal geraakte. Het toestel stortte neer in de omgeving van de Busselsteeg te Berlicum. De vier bemanningsleden radiotelegrafist S/Sgt. Albert H. Broidy; piloot 1/Lt. Frederick T. Crouse; crew chief T/Sgt. Clarence L. Olsen en co-piloot 2/Lt. Louis E. Stafford Jr. verloren daarbij het leven. Het wrak brandde geheel uit.

C47-A met Waco Glider op sleeptouw (met dank aan Thijs Hellings voor de foto)De piloot van het zweefvliegtuig dat door de C-47 werd getrokken, was erin geslaagd zijn toestel tijdig te ontkoppelen en maakte een geslaagde noodlanding – met enige schade door beschietingen met lichte wapens – op de Dreef, nabij de Heeswijk bossen te Middelrode. Deze ‘glider’ vervoerde zeven leden van de 307e Airborne Medical Company van de 82e Airborne Division met hun jeep en medische uitrusting. Zij konden met de hulp van burgers en later van de ondergrondse aan krijgsgevangenschap ontkomen. Na enkele dagen voegden zij zich bij de eenheden van de 101e Airborne Division die in Heeswijk geland waren.

Het vijfde van de veldgraven was van een Amerikaanse militair die op 19 september was gesneuveld bij een noodlanding van een ander zweefvliegtuig. In het Woud kwamen op deze dinsdag drie zweeftoestellen in noodsituaties aan de grond, onder meer als gevolg van het zeer slechte vliegweer.
Een van deze toestellen was een WACO-glider met militairen en munitievoorraden voor de 101e Airborne Division te Son. De vier soldaten die er in zaten behoorden tot de B-batterij van het 907e Glider Field Artillery Bataljon van die divisie.

Bij de geforceerde landing verloor private John J. Foytack het leven. De andere drie werden door de Duitsers krijgsgevangen genomen. Het was deze gesneuvelde soldaat die bij de vier luchtmachtmensen werd begraven in een veldgraf nabij de boerderij van Leen van den Broek.

De vijf Amerikanen zijn op 26 maart 1946 door een Amerikaanse begraafeenheid opgegraven en overgebracht naar de Amerikaanse militaire begraafplaats te Neupré (Neuville-en-Condroz) in België. Daar verbleven ze maar tijdelijk; zij zijn allen overgebracht naar een begraafplaats naar keuze van de nabestaanden in de Verenigde Staten.

Albert H. Broidy, Frederick T. Crouse en Clarence L. Olson zijn op 11-7-1951 overgebracht naar het Zachary Taylor National Cemetery te Louisville, Jefferson County, Kentucky, USA (graven F.341, 342 en 343). Het is niet bekend waar Louis E. Stafford Jr werd herbegraven – hij wordt niet genoemd in de gravenregistratie van de begraafplaats, maar zijn naam komt wel voor op de gezamenlijke grafsteen op dat kerkhof. John J. Foytack werd overgebracht naar het Woodlawn National Cemetery te New York, USA (graf G O - 4746).

Reacties (9)

Sammy zei op 18 september 2013 om 03:02
Goed verhaal, interessant ook.
In het hele verhaal gaat het hier om de C-47 met een Waco op sleeptouw.
De foto waarop de Waco wordt getrokken is echter geen Douglas C-47, maar een Curtiss C-46.
Misschien de moeite waard om een ander fotootje te plaatsen?
Met vriendelijke groet.
Sammy
Rien Wols, namens BHIC bhic zei op 18 september 2013 om 12:13
Dank je voor het compliment, Sammy. En ik denk dat je gelijk hebt: deze trekker is geen C-47. Het fotootje was vooral bedoeld om te laten zien hoe dat er uitziet, zo'n waco op sleeptouw, en ik heb eigenlijk geen goed plaatje met een Skytrain. Ik zal de tekst bij het plaatje aanpassen, en de mensen die dit stukje lezen, zijn nu in ieder geval gewaarschuwd door jouw commentaar :-)
Thijs Hellings zei op 2 februari 2015 om 22:35
Toen ik de familie van de Broek interviewde in 2009, hoorde ik dat als zeer jonge, 12 of 14 jarige knaap dhr van de Broek eigenhandig onder dwang van de Duitsers de Amerikanen moest begraven. Zij werden langs het weggetje grenzend aan de crashplaats tijdelijk ter aarde besteld.
Het vliegtuig brandde zeer lang tot er vrijwel niets over was. De brokken bleven tot zeer lang na de oorlog liggen tot ze door een ijzerhandelaar werden opgehaald. Andere ijzerhandelaren haalden nog de twee propellors uit de grond in de jaren 80. In de jaren 90 werden de laatse sporen van deze crash gevonden, delen van de stuurknuppel, parachutegespen en kleine fragmenten vliegtuig. Deze zijn te zien via deze link:
http://1drv.ms/1LFmRIX
Graag zou ik in contact komen met mensen die meer weten over de in de buurt gelande gliders.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 3 februari 2015 om 09:39
Dag Thijs, bedankt voor je reactie. Met jou hopen we dat meer mensen zich melden met informatie over de gliders. We brengen jullie graag met elkaar in contact.

Rest mij nog één vraag: was er een speciale reden dat je de familie Van de Broek interviewde? Is dat een verhaal dat je op onze site zou willen delen?
Thijs Hellings zei op 3 februari 2015 om 21:38
Dag Marilou, ik doe al sinds 1990 onderzoek naar vliegtuigcrashes rondom Schijndel, Boxtel, Sint Oedenrode, Veghel en verder. Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk mensen die het meemaakten te interviewen, om zo te proberen de toen nog grotendeels onbekende crashes te identificeren en er info over te verzamelen. De resultaten deel ik op mijn website www.planehunter.wordpress.com. Het dankbaarste is dat we ondertussen al veel nabestaanden van gesneuvelde vliegers hebben kunnen helpen aan voor hen onvindbare informatie over waar hun familielid omkwam, of neerkwam. Ook heb ik nog veteranen die het overleefden mogen ontmoeten en begeleiden naar de crashsites en onderduikadressen. Het verhaal van dhr Verbakel is zeer compleet, de getuigenissen van de fam. van de Broek heb ik hierboven verwoord.
Ik kan trouwens prima wat betere fotos aanleveren van C-47 's uit de oorlog, als u mij mailt op Thijs_Hellings@hotmail.com
Marilou zei op 4 februari 2015 om 09:12
Tjonge Thijs, bijzonder! Ik kan me voorstellen dat nabestaanden zoiets zeer waarderen; dan doe je inderdaad heel mooi werk.

Je tip over de foto's stuur ik even door naar mijn collega Rien die zich bezighoudt met de neergestorte vliegtuigen. Bedankt in ieder geval!
Ad Hermens zei op 1 maart 2015 om 16:35
BESTE MARILOU,
Gaarne wil ook reageren ivm. gliders in het Middelrodense Woud. Ik werk aan een boekje over voortijdige gliderlandingen bij Den Bosch sept 1944. Hieronder vallen ook de Berlicumse gliders. Ik beschik al over info uit 1989 ,toen ik oproepen plaatste in diverse kranten. Ik ben van die leeftijd dat ik deze gliders zelf nog zag landen. Ik heb veel medewerking vanuit de USA. Indien jullie nog wat kunnen aanvullen dan is dat erg welkom. Bronvermelding is verzekerd. Als het meezit komt het boekje as september onder een beperkte oplage.uit. Het zal rijk geïllustreerd zijn!!. . Wil je meer zien over mijn schrijverij kijk dan: WWW.ADHERMENS.NL Ik hoop spoedig wat te vernemen en reken op de medewerking.

Vriendelijke groeten, Ad Hermens
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 3 maart 2015 om 08:55
Dag Ad, bedankt voor je reactie. Ook jouw verhaal stuur ik door naar mijn college Rien omdat hij zich met name bezighoudt met dit onderwerp. In ieder geval veel success met je boekje!

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Lees ook deze verhalen