skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

Vliegkamp De Pettelaar

Heel even had Sint-Michielsgestel het enige militaire vliegveld in ons land. Dat kwam zo: in 1911 experimenteerde het Nederlandse leger voor het eerst met vliegtuigen bij de Grote Legermanoeuvres.

De manoeuvres begonnen op 16 september met divisie-oefeningen, die werden geleid vanuit Den Haag en Breda. In de nacht van 20 op 21 september trad de "oorlogstoestand" in, die tot en met 26 september duurde.

Hangars op het vliegkamp (foto: Pierre Weijnen. Bron: Beeldcollectie Stadsarchief 's-Hertogenbosch 0068346)
Hangars op het vliegkamp (foto: Pierre Weijnen. Bron: Beeldcollectie Stadsarchief 's-Hertogenbosch 0068346)

In en rond het Gelderse rivierengebied voerde het “blauwe leger”, dat vanuit Brabant optrok, strijd met het “rode leger” - pas later kreeg die term een andere betekenis – dat vanuit het noorden kwam.

Voor het eerst werden vliegtuigen ingezet, om te zien of ze bruikbaar voor het leger waren. Ook luchtballonnen en luchtschepen behoorden in die dagen nog tot de opties. Bewapend waren de vliegtuigen niet.

Op een weiland bij De Pettelaar – de Zuiderplas bestond nog niet – werd een vliegkamp ingericht. Tenten en een houten barak van de Rotterdamse Vliegvereniging dienden als hangar. Het gebied hoorde in 1911 nog bij Sint-Michielsgestel. Na een latere grenswijziging kwam het onder 's-Hertogenbosch te vallen.

Zes piloten namen deel aan de legeroefeningen. Ze voerden vooral verkenningstaken uit en rapporteerden aan de legerleiding. De bekendste onder hen is wel Marinus van Meel, op dat moment dienstplichtig sergeant. Hij had een paar maanden eerder zijn vliegbrevet behaald. Met zijn eigen toestel, een Farman die bekend stond als De Brik, nam hij deel aan de oefeningen. Zijn passagier-verkenner was luitenant F.A. van Heyst.

Overigens waren alle toestellen afkomstig uit privébezit; het leger kocht zijn eerste vliegtuigen in 1913. Luitenant Hein ter Poorten van het KNIL, reserve-luitenant J. Labouchère, dienstplichtig sergeant Henri Bakker uit Den Bosch en de burgers J. van Bussel en F. Lütge waren de overige “aviateurs”.

De Brouckère-tweedekker van lt. Ter Poorten wordt gereedgemaakt voor een vlucht (foto: Pierre Weijnen. Bron: Beeldcollectie Stadsarchief 's-Hertogenbosch 0068354)
De Brouckère-tweedekker van lt. Ter Poorten wordt gereedgemaakt voor een vlucht (foto: Pierre Weijnen. Bron: Beeldcollectie Stadsarchief 's-Hertogenbosch 0068354)

Verkennen en navigeren viel in die dagen nog niet mee. Op maandag 25 september voerden twee vliegtuigen verkenningen uit bij de Nederrijn, om te ontdekken of het rode leger een brug over de rivier had geslagen. Piloot Van Bussel maakte om 10 uur een noodlanding bij Culemborg: door de wind kon hij zijn kaart niet meer lezen. Geen nood: met een geleende fiets reed hij via Beusichem, Ravenswaaij en Rijswijk tot bij Maurik en weer terug. En voltooide zo zijn verkenning verder vanaf de grond. Tegen half vijf steeg hij weer op om via Geldermalsen en met nog een tussenlanding bij Zaltbommel weer naar De Pettelaar terug te vliegen. De vijand had hem niet opgemerkt!

De pachter van het weiland waar Van Bussel was geland deed die dag goede zaken: de Blériot trok veel bekijks en hij vroeg 5 cent voor het betreden van zijn weiland. Minder gelukkig was een artillerist: hij was zo gefascineerd door het overvliegen van een vliegtuig dat hij even niet oplette en te dicht bij een vuurmond stond. Dat kostte hem één of mogelijk zelfs beide ogen.

Minister van Oorlog Colijn (met stok) met een aantal officieren en burgers bij een Blériot in een hangartent (foto: Pierre Weijnen. Bron: Beeldcollectie Stadsarchief 's-Hertogenbosch 0068350)
Minister van Oorlog Colijn (met stok) met een aantal officieren en burgers bij een Blériot in een hangartent (foto: Pierre Weijnen. Bron: Beeldcollectie Stadsarchief 's-Hertogenbosch 0068350)

Na de legeroefening trok men de conclusies. Over het vliegveld was men niet tevreden. Het was te klein en ook de organisatie ervan liet te wensen over. De vliegtuigen hadden een beperkte inzetbaarheid, omdat alleen rond zonsopgang en zonsondergang de atmosfeer voldoende stabiel was. Navigatie vormde een probleem, vooral als er geen plaats was voor een passagier-verkenner. Ook de geringe vlieghoogte was een nadeel.

Wel overtrof de inzetbaarheid die van de ballon.

Tijdelijk vliegkamp De Pettelaar bij 's-Hertogenbosch, tijdens de herfstmanoeuvres van 20-26 september 1911. Een Blériot voor een vliegtuigtent (bron: Beeldcollectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie, nr. 2157_013324)
Tijdelijk vliegkamp De Pettelaar bij 's-Hertogenbosch, tijdens de herfstmanoeuvres van 20-26 september 1911. Een Blériot voor een vliegtuigtent (bron: Beeldcollectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie, nr. 2157_013324)

Hoewel de ervaring dus niet onverdeeld positief was, kwam twee jaar later de Luchtvaartafdeling van de Landmacht tot stand, de voorganger van de Koninklijke Luchtmacht.

En welk leger had er nu gewonnen? Die strijd bleef onbeslist.

Lees ook

Heeft de inzet van vliegtuigen zin?

Reacties (20)

Gerard H.A.A. de Bie
Gerard H.A.A. de Bie zei op 17 juli 2015 om 13:58
-Vuurmond- is in de meeste betekenissen blijkbaar 'n kanon. Maar het kan ook 'n geweer zijn. Ik vermoed dat dit laatste in dit verhaal 't geval is geweest. Anders was 't slachtoffer misschien nog meer kwijt geraakt.
interessant verhaal overigens!
Paul Huismans
Paul Huismans bhic zei op 21 juli 2015 om 12:30
Beste Gerard,
Over deze legermanoeuvres heb ik eerder geschreven in De Drie Steden. Regionaal-historisch tijdschrift voor het Rivierenland 25(2004) nr. 2. De passage over de ongelukkige soldaat heb ik gehaald uit Ons Weekblad van 30 september 1911. En daarin is toch echt sprake van een kanon.
Paul Huismans
Paul Huismans bhic zei op 22 juli 2015 om 08:17
Onze collega's van het Regionaal Archief Rivierenland hebben deze krant, voluit Ons Weekblad. R.K. Orgaan voor Tiel en Omstreken, online gezet. Een link maken lukt even niet, maar via www.regionaalarchiefrivierenland.nl moet het te vinden zijn.
En o ja, Gerard, nog bedankt voor je mooie compliment!
Jef van Veldhoven zei op 22 juli 2015 om 20:53
Het vliegveld lag aan de Pettelaarsche weg in Sint-Michielsgestel en niet in Den Bosch. Zie ook ook fotosm.0165
Paul Huismans
Paul Huismans bhic zei op 23 juli 2015 om 14:06
Beste Jef,
Dat zou kunnen. Zo nauwkeurig is mij niet gebleken waar het vliegkamp lag. De Pettelaarseweg lag indertijd deels in Den Bosch en deels in Sint-Michielsgestel; de grens is later gewijzigd. Volgens de biografie van Henri Bakker in de Bossche Bladen (en de Bossche Encyclopedie) vloog Bakker ook in juli 1911 al demonstratievluchten vanaf De Pettelaar. Dat was dus vóór de legeroefeningen. Het is dus helemaal niet zeker dat de foto tijdens de legeroefeningen is gemaakt. Wel lijkt 1910 mij erg vroeg voor deze foto: dat jaar begon hij met lessen; hij haalde pas in februari 1911 zijn vliegbrevet!
Paul Huismans
Paul Huismans bhic zei op 24 juli 2015 om 08:45
Beste Jef,
Nader onderzoek heeft mij duidelijk gemaakt dat je gelijk hebt: het vliegterrein lag indertijd in Sint-Michielsgestel. Ik heb het verhaal aangepast. Dank voor je correctie.
Met vriendelijke groet
Joseph Kuijpers zei op 22 oktober 2018 om 13:30
Een oom van mijn moeder, ene zekere Van Schijndel, zou een foto hebben gemaakt van de eerste landing van een vliegtuig op de Pettelaar. Weet iemand daar meer van? Ik heb de afdruk ervan wel eens gezien.
Walter Gerritsen zei op 23 mei 2020 om 16:36
Ik kwam op deze site doordat ik door het Zuiderpark liep en zag dat een aantal objecten daar geënt zijn op de luchtvaart: windvanen, speeltoestellen in de vorm van vliegtuigjes, landingsbaan-lichtjes. Dat is vast als herinnering aan de vleigerij van eertijds.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 26 mei 2020 om 10:37
Dat denk ik ook, Walter, goed dat je dat hier even meldt.
Walter Gerritsen zei op 6 juni 2020 om 17:05
Ik liep vandaag weer door Landgoed de Pettelaar en het Sterrebos. In 1910/11 was daar Herberg de Pettelaar. Bossenaren gingen daar op zondag heen. En het was ook een centraal punt bij de vliegdemonstratie. Weet iemand waar die herberg en die demonstratie (en het vliegkamp) precies waren? Ten N van Gruyterbos en Sterrebos? dus waar nu de A2 is? Of juist ten Z van die twee bosgebieden?
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 7 juni 2020 om 19:40
Goede vraag, Walter, er zijn vast nog wel mensen die zich dat weten te herinneren... wie weet het nog en praat ons bij?
jef van veldhoven zei op 11 juni 2020 om 13:39
Vliegkamp de Pettelaar lag op een hooi- of grasland bij de herberg (boerderij) de Pettelaar bij de Pettelaarse schans.
Maandblad voor de Koninklijke Luchtmacht 65e jaargang - nummer 1 - januari 2009 de Vliegende Hollander d

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen en een mythe te ontzenuwen: de vliegbasis Soesterberg is niet het eerste militaire vliegterrein van Nederland. Het allereerste militaire vliegveld is gedurende een week, van 20 tot en met 26 september 1911, een weiland bij café de Pettelaar, even ten zuiden van Den Bosch. Het is de eerste keer dat er in Nederland aan een oefening vliegtuigen meedoen
Walter Gerritsen zei op 11 juni 2020 om 17:47
Jef, dank je wel. Leuk dat we hier de eerste waren.
Maar als bewoner in deze buurt ben ik op zoek naar de precieze plaats, er moeten ook nog resten van die herberg zijn te vinden, maar ik heb er voorlopig geen info over gevonden.
Jef van Veldhoven zei op 11 juni 2020 om 20:01
Haagsche courant
• 18-03-1912
SPORT. Luchtvaart.
Onze* landgenoot Henri Bakker gaat een vaste hangar bouwen nabij de uitspanningsplaats van den heer van Schijndel- Otjens op den Pettelaar bij den Bosch, waar verleden jaar het militair vliegkamp was opgeslagen. In de maand April zal Bakker van Ede naar den Bosch vliegen en aldaar dan gedurende twee weken demonstreren.

De uitspanning van de heer van Schijndel – Otjens was gelegen aan de Pettelaar en had als adres Pettelaar D93, Sint-Michielsgestel.Later is dit gebied door Den Bosch geannexeerd.
De uitspanning van de heer van Schijndel is dezelfde als de huidige herberg de Pettelaar bij de Pettelaarse schans
De Zuiderplas is pas in de jaren 50tig gegraven.
Het juiste perceel van het vliegkamp kan misschien bij het kadaster worden teruggevonden.
Walter Gerritsen zei op 11 juni 2020 om 20:46
Jef, dit helpt!
Dank je wel. Of het bij de huidige Pettelaarse Schans was weet ik niet zeker, maar nu kan ik het uitzoeken, nu ik het adres heb. Ik meld me als ik meer weet.
Walter Gerritsen zei op 21 juni 2020 om 17:17
Met dank aan Jef van Veldhoven is het mij nu duidelijk dat de herberg op de Schans lag, waar nu ook nog het restaurant is. Er is ook een kaart waar bij de Schans het woord Herberg staat.
Een verslag van het vliegkamp, 20-26 september 1911, staat ook in het proefschrift van Luitenant- Generaal Dirk Starink, voormalig bevelhebber der Luchtstrijdmachten: De jonge jaren van de Luchtmacht.
Walter Gerritsen zei op 22 juni 2020 om 14:21
Dank je wel!
Ik blijf natuurlijk nieuwsgierig. Er is een mooi document van het Stadsarchief over de demonstratie in juni 1911 en het militaire kamp in september. In een krantenknipsel lees je: er worden 'extra-trammen ingezet. Dan moesten de mensen toch nog een eind lopen, de ene stoomtramlijn ging over Rosmalen en Berlicum. De andere ging over Den Dungen.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 22 juni 2020 om 19:58
Ah kijk, dat is ook een interessante aanvulling, Walter, dank je!
En nieuwsgierig blijven, da's volgens mij altijd een goede eigenschap ;)

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Lees ook deze verhalen