skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Jaël Jonkman
Jaël Jonkman RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Jaël Jonkman
Jaël Jonkman RA Tilburg

Vliegveld Molenheide te Mierlo

Nog steeds gaan veel mensen graag kijken naar het opstijgen en landen van vliegtuigen. Ook in de vroege jaren van de luchtvaart trok zo’n spektakel veel publiek. Op de Molenheide, tussen Mierlo en Geldrop, was het vliegveld zelfs onderdeel van een toeristische attractie: Lustoord Molenheide.

Gesticht rond 1919 was dit het eerste vliegveld in de omgeving van Eindhoven. Eigenaar was de Combinatie Lustoord Molenheide, een vennootschap van J.L. van der Meulen, J. van Nuenen en B. Schulte, alle uit Helmond.

Er werden demonstraties met vliegtuigen en parachutisten gegeven en je kon er tegen betaling rondvluchtjes maken. Zo vertoonde stuntman Fritz Schindler (1891-1930) op 8 augustus 1920 acrobatische toeren aan een rekstok onder aan zijn vliegtuig. Het publiek was volgens de Nieuwe Tilburgsche Courant verrukt!

Van der Meulen kocht zelfs twee toestellen van het type DFW CV voor passagiersvluchten vanaf Mierlo en huurde een Duitse en een Nederlandse piloot in. Toch was recreatie niet het enige doel: men wilde Molenheide ook als internationaal vliegveld ontwikkelen, met vluchten op Engeland.

De eerste Eindhovensche parachutist, H. Hermans, landt op Molenheide, ca. 1922 (foto: P. Moosdijk, bron: Collectie Regionaal Historisch Centrum Eindhoven 1796)

Een ander toestel op het vliegveld was de LVG van A. E. Albers Pistorius, burgemeester van Aarle-Rixtel en lid der Provinciale Staten van Noord-Brabant. Pistorius was de eerste Nederlander, die in 1919 puur voor eigen gebruik een vliegtuig aanschafte.

De eerste Eindhovensche parachutist, H. Hermans, landt op Molenheide, ca. 1922 (foto: P. Moosdijk, bron: Collectie Regionaal Historisch Centrum Eindhoven 1796) 

Georg Straszer, vaste piloot op Molenheide (foto: Collectie Regionaal Historisch Centrum Eindhoven 114894)Helaas crashte zijn toestel in april 1921 op het vliegveld, toen het was uitgeleend aan de vaste piloot van Molenheide, Georg Straszer. Straszer zelf, zijn monteur en een passagier bleven ongedeerd, maar het vliegtuig kon worden afgeschreven.

Ondanks alle attracties bleek Lustoord Molenheide al na drie jaar niet rendabel. In 1922 werd Molenheide nog aangewezen als een van de landingsplaatsen van een internationale vliegwedstrijd, maar in oktober viel het doek. Notaris Dijkhoff uit Helmond verrichtte de publieke verkoop van het Lustoord. De Combinatie Lustoord Molenheide werd op 30 november 1922 failliet verklaard.

Tegenwoordig is het terrein niet meer toegankelijk. Het maakt deel uit van het landgoed Reigerslo.

Georg Straszer, vaste piloot op Molenheide (foto: Collectie Regionaal Historisch Centrum Eindhoven 114894)

 

Reacties (7)

Martien v. Dooren zei op 20 juli 2015 om 17:00
Heer Henny de Ruijter ,
Een pracht verhaal zo gaat het niet verloren. nu was ik bezig met de vliegerij
in Uden doch kom niet verder als een enkel verhaal van mijn Moeder.
In Valkenswaard is ook een vliegveldje geweest , daar was nog een liedje over
het is meer een opzegliedje. de entre was een kwartje.

Ik ging op een Zondagmiddag te voet naar Valkenswaard
ik dacht zo nog bij me zelve het is mij geen kwartje waart
en wij hebben gezien. en wij hebben gezien
geen vliegmachin.

in Uden waren twee Franse mannen die het vliegtuig bediende, de een zat in het toestel . de ander moest met de propeller de motor op gang brengen.
de een riep, conté de ander contact na veel rook en gepuf stond het toestel nog op de zelfde plaats. er is op geen enkel;e Zondag gevlogen.
op een doordeweekse dag was het gelukt en heeft hij tot aan de kerk in het Dorp Zeeland gevlogen.
na enige tijd zijn ze vertrokken.

er gaat ook een verhaal over een man in Veghel die zelf een vliegtuig had gebouwd.
wat op zich al heel bijzonder was. het maakte indruk in de regio.
maar op het laatste begon hij zelf aan de ,, luchtwaardigheid ,, te weifelen.
maar kon niet meer terug zonder gezichtsverlies.
op een Zondag was de grote dag aangebroken , het vliegtuig werd op een kar geladen om buiten Veghel een demonstratie te geven.
Doch in een bocht viel het vliegtuig pardoes van de kar.
dat was pech , in ieder geval kon hij zijn kunsten ,,helaas ,, niet vertonen.
De Veghel ging het verhaal dat hij zelf het vliegtuig van de kar had geduwd om zo zijn eer en gezicht niet te verliezen.

het zijn allemaal verhalen uit overdracht.
jammer dat er niet meer van bekend is.
zulke verhalen mogen niet verloren gaan,.

Martien v. Dooren
Annemarie van Geloven
Annemarie van Geloven bhic zei op 21 juli 2015 om 14:58
Volgens de twee handelsdossiers van de Kamer van Koophandel is het Lustoord Molenheide aan de Provinciale weg E71 opgeheven op 6-11-1924 en verder gegaan als Landgoed Mierlo. Ruim één jaar later werd dit landgoed op 25-2-1926 ook opgeheven.
Carla der Kinderen zei op 10 januari 2018 om 11:00
Huub Hermans was een oom van mijn moeder. Volgens mijn moeder zou Huub 100 gulden krijgen voor die sprong, die 100 gulden zou voor zijn zus (mijn oma) zijn als hij het niet overleefde. Huub was in het dagelijks leven Kelner in Woensel.
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 10 januari 2018 om 14:19
Wat een leuk verhaal Carla en wat een bijzondere oom moet dat geweest zijn. Had je moeder nog meer verhalen over haar oom?
Mike Driessen zei op 15 oktober 2020 om 10:17
Heeft het vliegveld er ook in de Tweedewereldoorlog gelegen? Ik heb gehoord dat het er heeft gelegen heeft in de oorlog en er gebruik van gemaakt is door de Duitsers, en daarna door de geallieerden. Maar als ik op luchtfotos kijk uit de oorlog zie ik nergens een vliegveld op de plek! Heel vreemd...
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 22 oktober 2020 om 08:54
Hoi Mike, bedankt voor je berichtje. Interessante vraag! Een snelle zoektocht heeft ons ook geen duidelijkheid opgeleverd, maar stel je vraag anders eens bij de heemkundekring Mierlo. Mogelijk weten de mensen daar wel meer:

https://www.heemkundekringmyerle.nl/
Hans Verhees (Heemkundekring Myerle) zei op 9 november 2020 om 11:11
@Mike Driessen, bericht 15 oktober 2020.

Beste Mike, het vliegveld op de Molenheide lag er in de Tweede Wereldoorlog niet meer. Wat je gehoord hebt over de vliegstrip die gebruikte werd zal waarschijnlijk over de strip gaan die bij de Heikrekel aan het Eindhovensch Kanaal lag. Zeker is dat Montgomery het gebruikte, over de Duitsers zijn de verhalen minder eenduidig. Zeker is dat het niet frequent gebruikt is. De informatie over de vliegstrip is opgenomen in de fietstocht die gemaakt is ter gelegenheid van 75-jaar bevrijding in het kader van Death Valley de Peel. Deze tocht is te vinden op de site van Heemkundekring Myerle.

http://www.heemkundekringmyerle.nl/img/70%20jaar%20bevrijding/75_jaar/fietsroute/ft75_poi09.html

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Doe mee en vertel jouw verhaal!