skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

Vossemeerse brug

“Twee overzijden die elkaar vroeger schenen te vermijden, worden weer buren”, dichtte Martinus Nijhoff ooit over een brug. Het ging over de brug bij Zaltbommel, maar de versregels hadden ook goed kunnen gelden voor de brug tussen de dorpen Oud- en Nieuw-Vossemeer.

De beide dorpen vormden ooit samen de heerlijkheid Vossemeer in het gewest Zeeland. Het huidige Nieuw-Vossemeer werd in de zestiende eeuw ingepolderd.

Op 4 mei 1809 bracht koning Lodewijk Napoleon een bezoek aan Nieuw-Vossemeer en besloot het dorp tot een zelfstandige gemeente te verheffen, los van Oud-Vossemeer en Zeeland. Een maand later was Nieuw-Vossemeer officieel Brabants. Het dorp had in die tijd ook een haventje aan het eind van de Veerweg, vlakbij de veerpont, die over de Eendracht de verbinding met Oud-Vossemeer in stand hield.

De rivier de Eendracht was de belangrijkste vaarroute tussen Antwerpen en Rotterdam en Duitsland. Na de oorlog drong men vooral vanuit België aan op ingrijpende verbeteringen van die vaarroute. Na lange onderhandelingen sloten Nederland en België daarover een verdrag, met als gevolg dat de Eendracht tussen 1967 en 1976 zou worden gekanaliseerd, uitgediept en verbreed tot 120 meter.

In 1967 begonnen de graafwerkzaamheden voor het Schelde-Rijnkanaal, zoals de naam voor de verbeterde verbinding zou zijn. Tussen de beide Vossemeren werd een vaste brug gebouwd, waarvoor meteen bij het begin van de bouw van de brug in 1971 het haventje moest verdwijnen. De veerpont bleef voorlopig wel varen. Althans, dat was de bedoeling.

Maar 28 februari 1973 liep de veerpont onherstelbare averij. Korte tijd was er geen rechtstreekse verbinding meer met de zustergemeente aan de overkant. De in aanbouw zijnde brug zou in november 1973 opgeleverd worden, maar vanwege fouten in de constructie (er werden haarscheurtjes geconstateerd) mocht de brug in het begin alleen door fietsers en voetgangers gebruikt worden. Op 11 april 1974 was het dan toch zover en werd de Vosmeerse brug officieel voor alle verkeer geopend.

In totaal werden er in het kader van het Schelde-Rijnverdrag tussen Zeeland en Brabant drie nieuwe bruggen gebouwd over het Schelde-Rijnkanaal: behalve de Vossemeerse brug waren dat de Tholense brug en de Philipslandse brug.

Bekijk ook

Bruggen in Brabant

Water in Brabant

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.