skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

We're on a road to nowhere... (Op naar de Peel)

Op 22 juli 1920 wordt het ‘wegschap De Peel’ opgericht. Aanleg en onderhoud van wegen moet de inwoners van de Peel uit hun isolement halen.

De Staartjesweg door de Peel.

Een verlengde A77 van Gennep naar Uden door de Peel lijkt van de baan. De verkeersintensiteit is te laag en de kosten te hoog. En dat terwijl Noordoost-Brabant zowat de hoogste vrachtautodichtheid van Nederland kent. De sector distributie en transport is booming. Maar dan vooral over de noord-zuidverbinding, zoals de A50.

Van oudsher heeft de Peel de oost-westverbinding beïnvloed. De routes tussen Uden en het Land van Cuijk waren minimaal. Eenzame zandwegen als de Oude Millsebaan en de Staartjesweg doorsneden de open heide. Reizigers zochten er door weer en wind hun weg naar Mill en Wanroij. Toch zijn er al heel lang ideeën om de oost-westverbinding te verbeteren. Het Duits lijntje van Boxtel naar Gennep was in 1873 bijvoorbeeld een ontsluiting van formaat. En de provinciale Nieuwe Dijk tussen Uden en Mill maakte het reizen ook al stukken aangenamer.

De verkeersontsluiting gaat hand in hand met het openleggen van de Peel. Pioniers trekken vanaf de eeuwwisseling de heide in om er hun thuis te maken. In Uden leidt dat tot grootschalige plannen om de Peel te ontwikkelen voor landbouw en veeteelt. Vlakbij de kronkelige Staartjesweg ontstaat vanaf 1920 Terra-Veen. Inmiddels bekend als Odiliapeel. Behalve de gemeenten, is er de provincie alles aan gelegen om de Peel aantrekkelijk te maken voor vestiging. Maar om ergens te kunnen wonen, moet je er ook kunnen komen. “Een zeer gewichtig onderdeel van deze ontginningswerkzaamheden” bestaat dan ook uit het aanleggen en onderhouden van wegen.

Op 22 juli 1920 stelt de provincie daartoe het ‘Wegschap De Peel’ in. De taken van dit Wegschap worden in 1948 overgenomen door de ‘Peelgemeenschap’. In dit samenwerkingsverband zijn Bakel, Boekel, Oploo, Uden, Wanroij en Zeeland verenigd. Opnieuw is het doel de inwoners van de Peel uit hun isolement te verlossen met onderhoud en aanleg van wegen. Een mooi streven, maar de bomen reiken niet tot in de hemel: “Naar gelang van behoefte en geldmiddelen gaat men ertoe over, deze wegen te verharden.” Behoefte en geld als parallel naar de huidige tijd. Hoe groot is de behoefte aan een A77 tussen Uden en Gennep en wat hebben we er voor over?

Dit verhaal verscheen eerder in Brabants Dagblad

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.