skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

Wellington X op Den Drossert

Rien Wols
Rien Wols Bhic
vertelde op 24 oktober 2012
bijgewerkt op 20 maart 2019
In de nacht van 12 op 13 mei 1943 voerde Bomber Command een grote aanval uit op Duisburg, waarbij deze grootste binnenhaven van Duitsland zwaar werd beschadigd. In totaal deden er 572 bommenwerpers mee aan deze raid, waarvan er 35 verloren gingen.

Bij deze aanval werden bijna 1.600 huizen vernietigd en vonden 273 mensen de dood. Vier staalfabrieken van Thyssen raakten zwaar beschadigd en in de haven werden 21 aken en 13 andere schepen tot zinken gebracht (bij elkaar 18.921 ton) en nog eens 60 leden flinke schade.

Een van de vliegtuigen die niet meer terugkeerden op hun basis, was de Wellington X, HE913 van het 429 (Canadese) Squadron, die op 13 mei om 02.58 uur in Den Drossert te Asten neerstortte. De piloot, F/Sgt. Arthur Fitzgerald Halsted (22) en zijn hele bemanning kwamen hierbij om.

Na een luchtgevecht met een Duitse nachtjager boorde het toestel zich al brandend meters diep in de grond van het weiland van H. (Driek) Koolen. De bemanning, naast de piloot bestaande uit Sgt. Douglas Oliver Broughton (21) (RCAF) boordschutter; Sgt. Cyril Taylor, boordschutter; P/O Peter John Dunger (20), navigator en F/O Stephen Alan Willoughby (26), navigator, had geen enkele kans gehad. Voorzover zij hadden kunnen springen, was het vliegtuig al te laag geweest om het er levend vanaf te kunnen brengen.

De gesneuvelden werden eerst begraven in Venlo en later overgebracht naar de erebegraafplaats Jonkersbos in Nijmegen (graven 16 D 5-9). Gevels zonder vlag vermeldt op p. 232 nog een bezoek door drie vrouwelijke nabestaanden aan de crashlokatie in 1946.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Lees ook deze verhalen