skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Saskia Green
Saskia Green Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Saskia Green
Saskia Green Bhic

Notaris-, schepen- en andere akten

Notaris-, schepen- en andere akten

Met "Notaris-, schepen- en andere akten" zoek je in een groeiend aantal samenvattingen van akten van notarissen en schepenbanken in het noordoosten van Brabant. En bovendien in de akten van diverse andere instellingen met betrekking tot Brabant (Raad en Rentmeester Generaal der Domeinen, Leen- en Tolkamer, Raad van State en Staten-Generaal). Alle akten betreffen de periode van de 15e t/m de 19e eeuw.

Van veel akten zijn scans beschikbaar. Als een akte nog niet is gescand, kun je meestal gebruik maken van onze gratis service scannen-op-verzoek. Meer info >

Wil je weten welke bronnen al beschikbaar zijn, nieuw of in bewerking? Bekijk dan het complete overzicht. Wat zit er in? >

Veel samenvattingen zijn gemaakt door onderzoekers en vrijwilligers, die hun bestanden ook aan ons hebben gegeven. Zo zijn deze voor veel mensen makkelijk te vinden. Heb je ook bestanden die je via onze website wilt delen? Leuk! Neem dan contact met ons op: info@bhic.nl

> Meer info over notariële archieven

> Algemene hulp en zoektips

Filter: Sprangx
beacon
19  notaris-, schepen- en andere akten
sorteren op:
 
 
 
 
Schepenakte
65 Memorie van ingenieur Pierlink geschreven in Den Haag inhoudende dat hij ter kennis moet brengen van de Ed: Mo: dat hij de kaart van Staats Brabant met de inundatie tussen de Maas en de Schelde in de jaren 1747 en 1748 geformeerd in gevolge van de speciale order van 8 maart 1749 van wijlen Zijne Hoogheid glorieuzer gedachtenis voltrokken hebbende in de laatst afgelopen week de eer heeft gehad die kaart te ’s-Hertogenbosch onder het oog te brengen van de Heer veldmaarschalk Hertog van Brunswijk en die heeft hem verzocht dat hij uit die kaart zou trekken voor diens eigen gebruik te formeren een kaart van ’s-Hertogenbosch met de onderhorige forten en inundaties die zich uitstrekken van Sprang in de Langstraat tot Oss in kwartier Maasland en van St.Michielsgestel tot de Maas tegen de Bommelerwaard; hij is reeds begonnen aan het vervaardigen ervan, maar hij geeft aan dat hij wel enige maanden nodig zal hebben vanwege de grote extensie en menigvuldige arbeid en vraagt advies aan de Ed: Mo:; voorts volgens allerlei details met plaatsnamen etc.
Persoon in schepenakte:
Hertog van Brunswijk  
Den Haag  
Datering:
vrijdag 29 oktober 1751
Pagina:
263v
Plaats:
Sprang / Oss / Sint-Michielsgestel
Toegangsnummer:
178
Inventarisnummer:
368
Bron:
Raad van State
Geografische namen:
 
 
 
 
 
Schepenakte
7 De heren Devrij Temmink en secretaris Van der Hoop als ook Verelst en de thesaurier generaal De la Bassecour zijn present geweest bij de besoignes maar bij het rapport absent zijnde, hebben gerapporteerd dat zij op basis van de resolutie van 24 januari, zich hebben gebogen over verschillende projecten die door de directeur der fortificaties Draack zijn opgesteld i.v.m. de inundatie van de stad ’s-Hertogenbosch en Heusden en het continueren van de inundatie van Geertruidenberg tot aan Breda of liever het occuperen of retrancheren van het terrein wat tussen Geertruidenberg en Breda niet kan worden geïnundeerd; daarop hebben ze ingenomen de schriftelijke consideraties van brigadier en directeur der fortificaties De Roij als ook van de ingenieur Prevost controleur van de Hollandse fortificaties die bijzondere kennis heeft van hetgeen de Hollandse inundatie aangaat; daarna zijn ze in conferentie gegaan met diverse heren gecommitteerden van de Raden van Holland en dat in die conferentie is overwogen tot het connecteren [= samenknopen, samenhechten] van de Bossche inundatie met die van Heusden en Geertruidenberg tweeërlei middelen zijn voorgesteld, voor eerst, het water van de Bossche inundatie te brengen tot aan de Melkdijk en van daar het hoge terrein tot aan de s’-Gravenmoerse moeren te occuperen door een retranchement en ten andere, door het leggen van een dijk in de vorm van een retranchement voor het hoog land bij Bokhoven tot aan den dijk bij Hedikhuizen, waardoor ’t water van de Bossche inundatie zou worden gebracht tot aan de Hedikhuizerdijk, in welk geval de hoogte bij Sprang aan een vijand geabandonneerd [verlaten] en alleen de posten die acces geven aan de Hedikhuizer- en andere daar bij liggende dijken, zouden moeten worden geoccupeerd; dat vervolgens in overleg is genomen welke van deze twee middelen behoren te worden geamplecteerd [= de voorkeur verdienen, gekozen dienen te worden] dan of men behoort zodanige mesures [= maatregelen] te nemen,
Vervolg:
dat men van het een en ander in de uiterste nood gebruik zou kunnen maken zo zulks doenlijk is; dat de brigadier en directeur der fortificaties De Roij en ingenieur Prevost, het eerste middel prefereren en dus gekozen hebben voor het maken van een retranchement [ = een 2e wal of verschansing waarachter men zich terugtrekt als de 1e verloren is gegaan – in de krijgskunde een veldschans, een uitgegraven verschansing in het open veld] op het hoge terrein bij Sprang, doch eveneens gemeend hebben dat de voorzichtigheid vereiste, dat alles zodanig werd geprepareerd en de werken die daartoe nodig zijn aangelegd, dat in tijd van nood, wanneer het retrachement gevaar zou lopen geforceerd te worden, als dan de Heusdense inundatie zou kunnen worden geformeerd en desnoods daartoe enig water van de Bossche inundatie gegeven werd door de sluis die ten dien einde zou moeten worden gelegd in de Hedikhuizerdijk, dat wel enige reflectie nodig is op de lengte van genoemd retrachement en het getal troepen ter defensie daarvan, doch dat directeur De Roij en ingenieur Prevost daartoe hebben geavanceerd dat het retranchement niet meer dan 700 roeden lang zou zijn in plaats van 1600 of 1800 roeden zoals door Draak was opgegeven; zijnde hij directeur van gedachte dat het terrein naar de kant van de ’s-Gravenmoerse moeren zo zeer declineert [= afwijkt] dat het water van Geertruidenberg en van de rivier de Donge daarop gebracht zal kunnen worden en desnoods door het leggen van een sluis in de dam, die zal moeten vallen aan het einde van het retranchement tegen de ’s-Gravenmoerse moeren water uit de Bossche inundatie zal kunnen worden ingelaten tot vermeerdering en verhoging van de inundatie aan de zijde van het hoge land van Sprang en dat ten opzicht van het vereiste getal troepen ter defensie van het retranchement te considereren stond, dat van dit retrachement geen gebruik zou worden gemaakt als dan wanneer de staatse troepen genoodzaakt zijn te retireren [= terugtrekken]
Vervolg 2:
voor een superieure vijand, in welk geval hetzelfde retranchement zou uitleveren een veilige retraite voor het gedeelte van de troepen van de staat; dat ook in die conferenties is geobjecteerd [objecteren = voorwerpen of tegenwerpen] of wanneer men zal stellen zijn defensie in het retranchement te leggen op het hoge terrein en derhalve niet formeren de achtergelegen Heusdense inundatie om daardoor de Langstraat te sparen, alsdan, in geval het retranchement geforceerd [= met geweld wordt aangevallen] mocht worden, het nog tijd zal zijn om die achtergelegen inundatie te formeren, doch dat genoemde directeur en ingenieur daar tegen hebben ingebracht, dat wanneer men zou remarqueren [= aanmerken] dat een vijand zich zich volkomen zou attacheren aan het retranchement, dat men alsdan met behulp der vloetwateren uit de Biesbosch, de polderlanden benoorden d elaangstraatsedijk tot de zgn. zeedijk en ten westen van de Hagoortse keerkade tot de Doeverensedijk met 3 à 4 ordinaris getijden zou kunnen dras zetten en dat in geval de Maaswateren laag mochten wezen en dus geen water door de sluizen te Heusden ingelaten kunnen worde, alsdan door de sluis te leggen in de Hedikhuizerdijk, water uit de Bossche inundatie zou kunnen worden ingelaten op de Heusdense landen; dat zij heren commissarissen, alles rijpelijk overwogen te hebben, van advies zijn dat al wat vereist wordt zowel tot het 1e als het 2e project der voorgestelde middelen om het voorgestelde oogmerk te bereiken, in het werk behoort gesteld te worden en wel hoe eerder hoe beter; hebbende de heren gecommitteerden van de Raden van Holland aan haar heren commissarissen te kennen gegeven dat door dezelfde heren gecommitteerden reeds orde ris gesteld op datgene wat is vereist tot het formeren van de zgn. Hollandse inundatie.
Datering:
dinsdag 5 april 1746
Pagina:
23v
Plaats:
Hertogenbosch, 's- / Heusden / Geertruidenberg / Breda / Hedikhuizen / Sprang
Toegangsnummer:
178
Inventarisnummer:
350
Bron:
Raad van State
 
 
 
 
 
Schepenakte
94 Missive van rentmeester Tengnagel over de publieke aanbesteding van het repareren van ’s lands molens te Oostelbeers, Hoogeloon, Drunen en Rosmalen waarbij die van Oostelbeers is aangenomen door Francois de Croon (?) uit Oirschot voor 1000 gl., die van Hoogeloon door Marcus van Bornbergen uit Bergeijk voor 290 gl., de molen van Drunen door Jan de Jong uit Sprang voor 980 gl. en die van Rosmalen door Arnoldus van Luemen/Luimen (?) voor 350 gl. en de bestekken stuurt hij door
Persoon in schepenakte:
Francois de Croon  
Marcus van Bornbergen  
Jan de Jong  
Arnoldus van Luemen  
Datering:
woensdag 25 augustus 1728
Pagina:
259r
Plaats:
Oostelbeers / Hoogeloon / Drunen / Rosmalen / Oirschot / Bergeijk / Sprang
Toegangsnummer:
178
Inventarisnummer:
310
Bron:
Raad van State
 
 
 
 
 
Schepenakte
8 Rekest van Nicolaas van der Duijn Heer van Rijswijk kolonel te paard in staatse dienst en Charles van Wissenkercke Baron van Pellenbergh Heer van Sprang en ritmeester inhoudende dat de 1e suppliant graag van Gorcum naar ’s-Hertogenbosch 12 paarden wilde transporteren en de 2e suppliant 30 paarden van Gorcum naar Geertruidenberg tot oprichting van diens compagnie onder het regiment van de Heer van ’s-Gravenmoer voor welke 42 paarden paspoorten worden aangevraagd.
Persoon in schepenakte:
Nicolaas van der Duijn  
van Rijswijk  
Charles van Wissenkercke  
Baron van Pellenbergh  
van Sprang  
Datering:
donderdag 17 februari 1689
Pagina:
121
Plaats:
Sprang / Gorcum / Hertogenbosch, 's- / Gravenmoer, 's
Toegangsnummer:
178
Inventarisnummer:
27 [Aanvraagfuncties niet beschikbaar.  ]
Bron:
Staten-Generaal