skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Stef Uijens
Stef Uijens RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Stef Uijens
Stef Uijens RA Tilburg

Scheve Brug bij Terheijden

Over het zes kilometer lange Markkanaal tussen het Wilhelminakanaal bij Oosterhout en de Mark bij Terheijden lagen vier bruggen. Tussen Breda en Terheijden, in de provinciale weg bij de havenmond, lag oorspronkelijk een draaibrug uit 1910.

De draaibrug van 1910
De draaibrug van 1910


Boogbrug in aanbouw, 1936
Boogbrug in aanbouw, 1936

In 1936 werd deze draaibrug vervangen door een boogbrug, die op 11 mei 1940 vernield werd toen een Duitse vliegtuigbom insloeg in de onmiddellijke omgeving van de brug. Daardoor ontbrandde de springlading die onder de brug was aangelegd.

Oorlogsschade (Foto: Stadsarchief Breda)
Oorlogsschade (Foto: Stadsarchief Breda)

De brug werd in 1940-1941 hersteld, maar in 1944 viel de brug opnieuw ten prooi aan het krijgsgeweld. De tweede keer duurde het herstel heel wat langer dan de eerste keer, namelijk van 1955 tot 1957. In 1976 werd het kanaal verbreed. In de decennia daarna nam het verkeer dat van de brug gebruik moest maken, fors in intensiteit toe. Zo passeerden er in 2002 dagelijks circa 20.000 auto's.

De nieuwe boogbrug in de jaren '60 (Foto: Stadsarchief Breda)
De nieuwe boogbrug in de jaren '60 (Foto: Stadsarchief Breda)

De oude brug was uiteindelijk te smal om deze groeiende verkeersdruk aan te kunnen. Dat knelde te meer toen de weg werd geherstructureerd: die werd breder, er kwam een vrije busbaan bij en een vrijliggend fietspad. Naast de weg kwamen ook nog eens twee parallelwegen voor langzaam verkeer en bestemmingsverkeer naar het bedrijventerrein en de Hartelweg.

Een nieuwe brug was dus hard nodig. Voor het ontwerp moest rekening gehouden worden met het landschap, met name de Spinolaschans. Dat leidde tot een stalen boogbrug met een markante architectuur. Architectenbureau Zwarts & Jansma uit Amsterdam ontwierp een brug met twee overhellende bogen, waarvan de ene 10 graden en de andere 30 graden uit het lood staat, waardoor de brug een ware blikvanger is geworden.

Plaatsing van de nieuwe brug; op de voorgrond de oude boogbrug (Foto: Zwarts&Jansma)
Plaatsing van de nieuwe brug; op de voorgrond de oude boogbrug (Foto: Zwarts&Jansma)

Het stalen brugdek wordt gedragen door een combinatie van uitkragende, stalen liggers en twee schuin geplaatste, asymmetrische bogen: één boog met drukstaven en één boog met trekstaven. Aan weerszijden van de bogen liggen de rijbanen voor autoverkeer, tussen de bogen ligt het fietspad.

De druk- en trekstaven (Foto: Zwarts&Jansma)
De druk- en trekstaven (Foto: Zwarts&Jansma)

In het weekend van 12 en 13 april 2003 werd de nieuwe brug in drie delen op zijn plek gehesen. Een paar weken later werd de oude brug weggehaald en in oktober werd het westelijk deel van de brug ingehangen.

De complete brug (Foto: Zwarts&Jansma)
De complete brug (Foto:Zwarts&Jansma)

De betonnen aanbruggen zijn respectievelijk 15 en 20 meter lang, terwijl de stalen bogen een overspanning hebben van 50 meter. De totale overspanning bedraagt 85 meter. Het project heeft bij elkaar € 24,5 miljoen gekost.

Bekijk ook

Bruggen in Brabant

Water in Brabant

Reacties (2)

Wim Muijs zei op 3 april 2023 om 14:16
Hoi, is het ontwerp van deze brug niet oorspronkelijk van Santiago Calatrava??
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 3 april 2023 om 15:39
Dag Wim, bedankt voor je berichtje. In alle eerlijkheid, ik moest Santiago Calatrava eerst even opzoeken maar ik begrijp dat hij wordt gezien als de Gaudi van de 21ste eeuw. Niet zo maar iemand dus! Ik kan de link naar Terheijden zo snel niet vinden, en blijf hier een beetje hangen:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Calatravabruggen

Maar mogelijk zijn er mensen die hier wel meer over weten en er meer over kunnen vertellen hoe dit zit? We horen het graag!

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Lees ook deze verhalen