Martien v. Dooren
zei op 7 april 2015 om 21:03
prachtig verteld , zo was het in die tijd. nu wil ik er een ding aan toevoegen.
in de kachelpijp was een smalle gleuf n daar zat de schuif . dat was een plat blikken plaatse dat naar believen in en uit geschoven kon worden om de trek opening te bepalen. op de uitstekende deel lagen soms lucifers om door te blijven .
de luxer uitvoering was een ronder klep die in de kachelpijp zat en met een handeltje naar behoeven open gezet werd. soms was dat handeltje van gegoten ijzer en vertoonde kleien figuurtje s .
De spaantjes , ook wel fimpen of zwevels genoemd afhankelijk van de streek , deze werden met een touwtje bij elkaar gebonden hieraan was een kleine metalen ring die er voor zorgde dat de bussel steeds op spanning was , dat wil zeggen , de ring schoof door zijn gewicht steeds op.
aan de stang werd de was gedroogd..
in de kachelpijp was een smalle gleuf n daar zat de schuif . dat was een plat blikken plaatse dat naar believen in en uit geschoven kon worden om de trek opening te bepalen. op de uitstekende deel lagen soms lucifers om door te blijven .
de luxer uitvoering was een ronder klep die in de kachelpijp zat en met een handeltje naar behoeven open gezet werd. soms was dat handeltje van gegoten ijzer en vertoonde kleien figuurtje s .
De spaantjes , ook wel fimpen of zwevels genoemd afhankelijk van de streek , deze werden met een touwtje bij elkaar gebonden hieraan was een kleine metalen ring die er voor zorgde dat de bussel steeds op spanning was , dat wil zeggen , de ring schoof door zijn gewicht steeds op.
aan de stang werd de was gedroogd..