Reacties (3)

Martien v. Dooren zei op 7 april 2015 om 21:03
prachtig verteld , zo was het in die tijd. nu wil ik er een ding aan toevoegen.
in de kachelpijp was een smalle gleuf n daar zat de schuif . dat was een plat blikken plaatse dat naar believen in en uit geschoven kon worden om de trek opening te bepalen. op de uitstekende deel lagen soms lucifers om door te blijven .
de luxer uitvoering was een ronder klep die in de kachelpijp zat en met een handeltje naar behoeven open gezet werd. soms was dat handeltje van gegoten ijzer en vertoonde kleien figuurtje s .
De spaantjes , ook wel fimpen of zwevels genoemd afhankelijk van de streek , deze werden met een touwtje bij elkaar gebonden hieraan was een kleine metalen ring die er voor zorgde dat de bussel steeds op spanning was , dat wil zeggen , de ring schoof door zijn gewicht steeds op.
aan de stang werd de was gedroogd..
Rini. zei op 15 december 2016 om 14:04
Martien, op het moment dat de kachel opgesteld stond in het
Noordbrabants Museumwas deze voorzien met een, vastgeplakt, lucifer doosje.
Rini. zei op 12 februari 2018 om 11:14
Destijds zocht ik tevergeefs naar een tastbaar ‘turfke,’ briket in het
Mijnmuseum van Heerlen. In het Zuiderzeemuseum van
Enkhuizen ontdekte ik op de gevel een reclamebord Union
briket met het Kruisje, (Staats)mijn kenmerk, logo.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.