Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Reacties (27)

Stephan Lodewijks zei op 29 januari 2024 om 09:13
Ok, helder, dan heb ik uw tekst niet goed geïnterpreteerd. Nu ik de volledige tekst uit het boek lees, begrijp ik het beter. Er wordt bedoeld dat 1.100m van de 1.500m van baan 1 opnieuw gereed was voor gebruik. Ik voeg hieronder samen wat ik in datzelfde boek op 266-267 lees en wat u uit hetzelfde boek quote:

1940 Luftwaffe:
1. Aanleg verharde baan 08/26: 1.500m (waarvan op 23-09-1944 1.100m terug gereed was gemaakt door de RAF)
2. Aanleg verharde baan 03/21: 1.500m
3. Aanleg verharde baan 16/34: 1.200m
(de breedte van deze banen was 50m, heb ik uit een andere bron begrepen).

1944 RAF:
Aanleg grasbaan (andere bron schrijft dat deze 1.100m was)
Paul Huismans
Paul Huismans bhic zei op 29 januari 2024 om 08:56
@ Stephan Lodewijks. De informatie komt uit Peter Grimm, Erwin van Loo, Rolf de Winter, Vliegvelden in oorlogstijd (Amsterdam 2009). Zij vermelden (p. 367-368): "(...) reeds in de middag van 21 september was de grasbaan gereed voor gebruik en was ook het herstel van de eerste baan al aardig gevorderd. Om een voorraad asfalt op het vliegveld moest echter eerst nog worden gevochten: een Duitse mitrailleurpost beschoot de RAF-genisten, die daarop patrouilles uitzonden om de vijandelijke stelling te neutraliseren. Op 23 september was 1.100 meter van baan 1 gereed. Twee maanden later, op 23 november, was baan 2 klaar en half december kon weer vanaf baan 3 worden gevlogen."
Nu zijn wij natuurlijk wel benieuwd naar jouw bron...
Stephan Lodewijks zei op 25 januari 2024 om 21:31
In de tekst van Paul Huismans staat dit: 'Twee dagen later was een grasbaan gereed, op 23 september 1.100 meter asfaltbaan, half december weer 3 banen.'

Ik heb echter een bron die meldt dat het de grasbaan was die 1.100 meter was. En dat de als eerste gerepareerde verharde baan 1.500 meter was (baan 08/26). Een tweede verharde baan was ook 1.500 meter (baan 03/21) en een derde baan was 1.200 meter (baan 16/34).

Kan het dat in de tekst wat dingen door elkaar gehaald zijn? Weet iemand hier het fijnere van?
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 29 december 2023 om 20:02
Dank voor deze correctie en aanvulling Stephan. Ik heb het jaartal in de tekst inmiddels aangepast naar 1991.
Stephan Lodewijks zei op 23 december 2023 om 20:25
U schrijft "totdat de basis in 1995 een luchttransporttaak kreeg toegewezen". Deze luchttransporttaak werd echter al eerder toegewezen: op 19-08-1991 werd bekendgemaakt dat 334 Sqn met haar twaalf F.27 transportvliegtuigen naar Vliegbasis Eindhoven zal verhuizen. In mei 1992 vond de verhuizing plaats en vanaf dat moment was Eindhoven voortaan het thuis van de Koninklijke Luchtmacht's luchttransportvloot. Op dat moment was 316 Sqn ook nog met F-16's in Eindhoven gestationeerd. Dus er zijn een aantal jaren geweest dat er jachtvliegtuigen en transportvliegtuigen gelijktijdig in Eindhoven gestationeerd waren.
vliegveld Welschap zei op 21 augustus 2023 om 11:37
Henk,

Dat is correct. De Britten noemden deze houten namaak koeien " Jerry straight cows" zij hadden namelijk al vroeg in de gaten dat het geen echte koeien betrof.
Henk Weltje zei op 1 augustus 2023 om 10:11
Op het terrein van mijn overgrootvader Henk Weltje, waar de barakken van de Duitsers stonden werden ook houten koeien door Russische krijgsgevangenen regelmatig van plaats veranderd.
Vliegveld Welschap zei op 1 augustus 2023 om 09:41
Die neue siedlung Oirschotse Dijk zoals de Duitsers het
noemden werd meteen na de inname van vliegveld Welschap
d.d.( op 12 mei 1940), onder het verblijf van de 1./NJG 1 (
Nachtjagdgeschwader ) sterk uitgebreid. Reeds eind Mei was
de Fliegerhorst Kommandantur 10/XI onder bevel van
Hauptman W. Stoffregen van Eelde naar Eindhoven
overgeplaatst. Omstreeks dezelfde tijd vestigde zich aan de
Bredalaan 134 de Bauleitung Eindhoven om de
werkzaamheden te regisseren. De eigenlijke uitvoering kwam
voor rekening van de Luftwaffen-bau batallion 18/IV die op 9juni
arriveerde. Zo werd begonnen met de aanleg van drie verharde
start banen en een stelsel aan taxibanen. Prioriteit hierbij kreeg
baan 1 ( oost-west) en baan 2 ( zuidwest-noordoost ) ook
werden er onverharde startbanen, wegen en opstelplaatsen.
Tal van bouwkundige voorzieningen werden gerealiseerd,
verschillende daarvan in de vorm van betonnen bunkers. Aan
de Sliffertsestraat verscheen de eerste toegangspoort. ( Duitse
poort) welke als hoofdingang ging functioneren. Een tweede
verscheen aan de Heistraat in Zeelst waarvoor een extra weg
moest worden aangelegd.
Het kazerne-complex aan de Oirschotse Dijk ( Constant
Rebeque Kazerne ) werd ook al direct door de Luftwaffe in
gebruik genomen. De Duitse commandant van ” Fliegerhorst
Eindhoven” Zoals Welschap nu werd genoemd, nam zijn intrek
in de “Wiellewaal”, de villa van de familie Phillips aan de
Oirschotsedijk .

In de Omgeving van het vliegveld verrrezen als
Kempische dorpjes gecamoufleerde complexen, legerings en
opslag gebouwen zoals aan de Oirschotsedijk ( het latere
Beatrixkamp) en in Zeelst ( het latere Peter Zuidkamp). Ook
begonnen de Duitsers onderkomens te bouwen in Strijp, op de
Noord-Brabantlaan en bij Oirschot langs de Oirschotsedijk (
huidige leger-plaats).
Om de vliegtuigen van de RAF, vooral `s-nachts te misleiden
werd door de Duitsers een scheinvliegveld een zgn.
Scheinflughaven aangelegd zuid-westelijk van Welschap bij het
gehucht Dun. Dit naamaak vliegveld kreeg de naam Sf-38
DUN.

De Nieuwe Duitse Siedlung ( Oirschotse Dijk ) was ook net als
alles wat aan het Fliegerhorst Eindhoven toebehoorde
compleet volgens de “ Baumuster “ gebouwd.

Dit wil zeggen dat alle werken, legeringsgebouwen,
bunkers, munitie opslagplaatsen e.d. dezelfde landelijke
uitstraling kregen, dus vermomd waren als boerderijen,
schuurtjes, kerken, windmolens, etc etc . zelfs de wegen
werden beklinkerd om zoveel mogelijk op te gaan met de
landelijke omgeving waar deze zich bevonden.

( Fouriersbezirk XVI )

De meest belangrijke functie van dit complex naast het
huisvesten van Luftwaffe personeel, was een parachute
droogplaats het “ nep kerkje”. De parachutes werden in deze
toren gehangen om na het drogen weer netjes te worden
opgevouwen en ingepakt zodat deze meteen weer dienst
konden doen voor de Lufwaffe vliegers en Fallshirmjagers. De
toren van het kerkje diende verder als observatiepositie. Het
kerkje was ondergronds verbonden met een gangenstelsel naar
een bunker die een stukje verder op het terrein aanwezig is.
Verder waren er nog een aantal andere Duits gebouwde
objecten op dit terrein aanwezig denk aan manschappen
verblijven en munitie opslagplaatsen.

Na 18 september 1944 is het terrein ( wat hier nog van over
was na de bombardementen van 17de en 18de ) bezet door de
RAF als onderdeel van de B-78 Eindhoven tot 1945 zo
geweest. In 1954-1955 door de B.A.B.O.V. voor de 2de
Tactische vliegbasis Eindhoven, allerlei gebouwen gerealiseerd
waaronder legering plekken voor Klu vliegers, waaronder ook
een nieuwe O.O mess, welke in 1955 officieel geopend werd.
Na het vertrek van De Klu aldaar is het dienst gaan doen als
AZC ( 1991 ) de bebouwing is vanwege de aanvliegroute van
het nieuwe Vliegveld Eindhoven Airport in 2011-2012 gesloopt
op het kerkje en de bunker na.

Enkele data:

18.09.1944 RAF vliegers onderdak op Beatrixkamp.
xx.05.1945 Prinses Beatrixkamp gebruikt door een Belgische
legereenheid, daarna landmacht besteming. xx.xx.1951
Prinses Beatrixkamp tijdelijk onderdak aan het Commando
Tactische Luchtstrijdkrachten in oprichting
xx.xx.1951Prinses Beatrixkamp ook wel Kamp A genoemd.
opleiding

Luchtmacht Bewaking tot ca. medio 1952
xx.xx.1952 Prinses Beatrixkamp tijdelijke huisvesting voor
personeel vliegbasis 2TVB.
xx.1952 Prinses Beatrixkamp bouw O.O. Mess
xx.xx.1953 Prinses Beatrixkamp afdeling transport van het
Motor Transport Squadron verhuist van Kamp A naar Kamp
Zeelst
22.09.1956 Prinses Beatrixkamp dient als opvang voor
gezinnen uit Zeelsterstraat/Bergen op Zoomstraat die getroffen
zijn door vliegtuigongeluk
xx.09.1975 Prinses Beatrixkamp dient als verzamelcentrum
voor herhalingsoefening " Dubbele Punt", 600 man 26 tenten
opgezet.
xx.xx.1976 Prinses Beatrixkamp, na 13 jaar inwoning in het
Beatrixkamp verhuist de 13e Geneeskundige Cie. terug naar de
Landmacht
xx.06.1979 Prinses Beatrixkamp aanpassingen aan
infrastructuur Beatrixkamp
04.08.1985 Prinses Beatrixkamp ,Military Vehicle Conseration
Group t/m 08.08 met 280 oude voertuigen.
06.08.1985 Prinses Beatrixkamp, Kameratschaft
Ehemalige KG.2 bezoek aan o.a. Beatrixkamp
07.09.1987 Prinses Beatrixkamp tot 18.09 herhalimgsoefening
landmacht , 450 man.
xx.09.1990 Prinses Beatrixkamp wordt AZC, gebouwen
autohobbyclub worden afgescheiden met prikkeldraad
verbouwing legeringsgebouwen, centrale keuken en overige
gebouwen, plaats voor 325 mensen,
Stephan Lodewijks zei op 19 oktober 2022 om 10:58
Dank u wel, dat waardeer ik enorm.
Paul Huismans
Paul Huismans bhic zei op 19 oktober 2022 om 09:20
Beste Stephan Lodewijks. Dank voor je correctie. We hebben de tekst hier en daar aangepast, zodat vliegbasis minder ondergesneeuwd raakt in het verhaal over Eindhoven Airport.
Stephan Lodewijks zei op 18 oktober 2022 om 13:48
Ik wil graag ergens op wijzen. In de hoofdtekst staat "Tegenwoordig wordt het als Eindhoven Airport zowel militair als civiel gebruikt". Dit is verkeerdom beredeneerd. Het vliegveld is voor 90% Vliegbasis Eindhoven, met een op de grote militaire infrastructuur 'meeliftend' commercieel bedrijf in de noordoostelijke hoek dat zich 'Eindhoven Airport' noemt. Dus veel toepasselijker zou zijn "Tegenwoordig wordt het als Vliegbasis Eindhoven militair gebruikt, met een civiele nevenfunctie die erg belangrijk is voor de regio". Zoiets?

Als u denkt 'Waar doet hij moeilijk over?', dan leg ik het zo uit: ik zie heel vaak (vaak onbedoelde) miskenning van al die hardwerkende militairen die operaties vanaf de vliegbasis - èn het civiele medegebruik ervan - dagelijks mogelijk maken. Voorbeeld: toen de militairen in 2014 "around the clock", zonder te slapen, de vluchten met stoffelijke overschotten van de MH17 ramp coordineerden en faciliteerden, zag ik je in de pers overal "Eindhoven Airport faciliteert MH17 ondersteuning", terwijl Eindhoven Airport helemaal NIETS met die vluchten te maken had.

Onze militairen, en de vliegbasis die zij runnen, verdienen erkenning voor hun harde werk. En dus verdient ook de vliegbasis zelf erkenning. Eindhoven Airport is maar een pukkel op het hele terrein. Dat wordt te vaak vergeten.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 7 februari 2022 om 09:18
Jee, imposante aanvulling, Henk! Veel dank voor het delen.
Henk Weltje zei op 4 februari 2022 om 21:43
Mijn vader en zijn ouders woonden in de Achtsehoek bij het vliegveld. Mijn overgrootouders hadden er een boerderij temidden van de Duitsers. Er is ook eens een neergeschoten Engelsman door mijn grootvader uit het bezette gebied naar Eindhoven gesmokkeld. Het hele verhaal heb ik hier vermeld.
https://www.henk-weltje.nl/genealogie/de-ontsnapping-van-sergeant-f-allen
Foto's uit die tijd zijn hier te vinden:
https://www.henk-weltje.nl/genealogie/familie-fotos/category/50-achtsehoek-en-welschap-tijdens-de-oorlog
Paul Huismans
Paul Huismans bhic zei op 11 november 2021 om 14:10
Naspeuring in de genoemde inventarisnummers en ook in inventarisnummer 42 van de Collectie Van Lingen leverden geen nieuwe gegevens op over een zoeklicht. Wel blijkt er een "Post Bata" te zijn geweest (inv. nr. 42). Misschien kunnen ze u bij RHC Eindhoven of bij heemkundekring Dye van Best meer informatie verschaffen.
Paul Huismans
Paul Huismans bhic zei op 8 november 2021 om 10:44
Informatie hierover zal mogelijk te vinden zijn in de Collectie van Lingen (toegang 1860; https://proxy.archieven.nl/235/F91A122D60324C79BFA395E5F694B039, inventarisnummers 40 en 72). Daarnaast heeft heemkundekring Dye van Best in zijn bibliotheek de Oorlogbeschrijving in Bata Koerier 1956 (boeknummer 0600. https://www.beeldbankbest.nl/cgi-bin/bibliotheek.pl?ident=0600&search=bata&sort=02&veld=all&inword=1&bool=and&display=list&istart=1). Misschien dat daarin nog iets te vinden is.
Hans Hendriks zei op 7 november 2021 om 12:19
Is bekend of er tijdens de Tweede Wereldoorlog mogelijk een zoeklicht was geplaatst op de Bata-schoenfabriek te Best vermoedelijk i.v.m. Vliegveld Welschap / Eindhoven.
Zo ja, is hier mogelijk informatie over te verkrijgen?
Paul Huismans
Paul Huismans bhic zei op 21 oktober 2021 om 12:44
Fijn dat het gelukt is.
joost zei op 21 oktober 2021 om 12:35
Ja dank. Het is inderdaad gebouw nr 15. Op borden aan het begin staan borden waarop staat . Dat het gebouw gebruikt is door Duitsers .Als bv opvouwen van parachuten Dank voor de extra informatie..
Paul Huismans
Paul Huismans bhic zei op 21 oktober 2021 om 12:21
Dag Joost, het boek en de documentatie die ik heb doorgekeken leverde geen informatie over een kerk of deze specifieke boerderij. Wel zie ik een verhaal over gecamoufleerde hangars om een boerderij die naast het vliegveld lag (BHIC, coll. 1860, inv. nr. 70). Ook kom ik dit kaartje tegen van het Prinses Beatrixkamp (BHIC, coll. 1860, inv. nr. 71), als ik het goed heb de plaats waar later het azc was gevestigd. Levert dat nog aanknopingspunten op?
Paul Huismans
Paul Huismans bhic zei op 19 oktober 2021 om 12:36
Beste Joost, voor dit ene gebouw weten wij dat ook niet zo precies. Algemeen is wel bekend dat de Duitsers, maar zij niet alleen, gebouwen camoufleerden door het op iets anders te laten lijken. Een boerderij, bijvoorbeeld. Misschien weten ze bij de heemkundekring (http://www.eindhoven-encyclopedie.nl/index.php/De_historische_en_eigentijdse_encyclopedie_van_Eindhoven) meer. Zelf zal ik nog kijken of ik er iets over kan vinden zodra ik weer op kantoor werk.
Joost zei op 14 oktober 2021 om 12:45
Goedenmiddag, Net gaan wandelen waar vroeger het azc zat aan de oirschotsedijk. Vroeger heeft daar blijkbaar een "ne(r)p" kerk boerderij gezeten die in de oorlog door duitsers werd gebruikt..

Kan er verder helaas niks over vinden ..
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 19 september 2019 om 11:14
Hallo Koen, dank voor je aanvulling. Over dat spoorlijntje vind ik meer informatie op de site: https://yenm.home.xs4all.nl/Toenennu/gestel/belslijntje.htm

Na de oorlog heeft het lijntje nog lang dienst gedaan voor het vervoer van Belgische werknemers van Philips. Zij hadden een eigen perron op het Lodewijk Napoleonplein. Met de aanleg van het hoogspoor is in 1959 het lijntje opgeheven.

Ik ben trouwens wel benieuwd: hoe zag Eindhoven er toen uit, in die naoorlogse jaren, toen jij daar fietste? Ik ken de Genneperweg nu als een mooie verbinding, in veel groen. Was dat toen ook al zo?
Koen Dircksens zei op 18 september 2019 om 13:14
In de oorlog hebben de Duitsers een spoorlijntje aangelegd tussen het 'Bels lijntje', de spoorlijn tussen Eindhoven en Hasselt, en Welschap. Toen ik in 1948 dagelijks op en neer fietste tussen Waalre en Stratum over de Genneperweg was dit lijntje er nog.
Wil Maassen zei op 27 juni 2019 om 20:31
Ineke, die link werkt dus niet :-(

Zoek in facebook eens op ~> Vliegbasis Welschap
Paul Huismans
Paul Huismans bhic zei op 17 juni 2019 om 10:53
@ Ineke ter Doest. Zo gedetailleerd hebben wij het niet bestudeerd. De beste kans om meer informatie te krijgen is vermoedelijk het Nederlands Instituut voor Militaire Historie (NIMH; https://www.defensie.nl/organisatie/defensieondersteuningscommando/eenheden/nimh ). Veel informatie is ook te vinden in het boek van Peter Grimm, Erwin van Loo, Rolf de Winter (red.), Vliegvelden in oorlogstijd : Nederlandse vliegvelden tijdens bezetting en bevrijding 1940-1945, Boom, Amsterdam [2009]. Maar of het zo ver gaat als informatie over manschappenonderkomens betwijfel ik toch een beetje.

Succes met uw onderzoek.
Ineke ter Doest zei op 15 juni 2019 om 09:17
Ik doe historisch onderzoek naar het oorlogsverleden van mijn vader. Hij landde in juli 1945 op Luchthaven Eindoven in een Dakota, na drie jaar in England te hebben gewerkt voor de RAF. Hij bracht 1 nacht door op het vliegveld. Kan iemand mij vertellen wat voor militaire onderkomens er toen waren op Welschap?