Reacties (15)

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 25 juni 2018 om 10:24
Interessant verhaal, Gerda! Fijn dat je dit 'detail' uit de luchtvaartgeschiedenis de volle aandacht geeft, die het verdient.
Jan van Meer zei op 13 juli 2018 om 20:03
De heer Sybrand Heerma van Voss was geen eigenaar van de suikerfabriek, maar had de functie van directeur. Hij bezat in 1919 slechts 11 van de 132 aanwezige aandelen in deze suikerfabriek. Voor alle niet dagelijkse beslissingen had hij de goedkeuring nodig van de overige aandeelhouders. Er is fl 7500,- betaald voor de "vliegkunsten" van Graaf de Lambert, waarvan hij een gedeelte voor zijn rekening nam.
Hilde Jansma
Hilde Jansma bhic zei op 17 juli 2018 om 16:34
Dankjewel voor de aanvullingen Jan!
Arie de Bruin zei op 20 oktober 2019 om 15:07
Prachtig verwoord door Gerda, met toepasselijke illustraties. Kleine correctie op reactie van jan van Meer: de f. 7.500 werd naar mijn idee betaald door S.C.J. Heerma van Voss. Het is mij onbekend dat anderen daaraan meebetaalden.
Jan van Meer zei op 28 oktober 2019 om 20:35
Bij de begroting van de kosten voor het 40 jarig jubileum van de suikerfabriek werd rekening gehouden "Aandeel Firma in de Vliegmachine" van fl 3.500,00. Er waren ook nog de kosten van de hangar van fl 800,00. bron: "Een zoete onderneming"
Arie de Bruin zei op 28 oktober 2019 om 21:36
Klopt Jan. Die begroting ken ik. Maar of het uiteindelijk ook zo "gelopen" is, is mij (nog) niet duidelijk. Dankjewel voor je meedenken.
Eric Hennekam zei op 31 oktober 2019 om 13:59
Paar jaar (1912) later in Roosendaal (vlakbij Leur) laat een Nederlander, "Pinneke" Busch zijn vliegers capaciteiten zien. Hij haalt hiermee alle kranten in binnen- en buitenland. Aardige samenvatting: https://www.roospodium.nl/wie%20was%20pinneke%20busch.htm Iedereen in West-Brabant kent Pinneke Busch. Het loopt slecht af met hem. Vermoord in Amsterdam. Heb veel documenten over hem verzameld.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 31 oktober 2019 om 16:42
Oeh Eric, dat klinkt bijzonder interessant. Mag ik je achter de schermen een mailtje sturen met wat vragen daarover?
Arie de Bruin zei op 31 oktober 2019 om 17:53
Over Constant ("Pinneke") Busch is een boek geschreven: "De moord op de Overtoom" (2015), door Theo Wesselink.
Gijs Asselbergs zei op 11 november 2019 om 16:23
Nu de naam Theo Wesselink is gevallen; a.s. vrijdag, 15 november, vindt de presentatie plaats van zijn boek "Difoga 421 en Fokker F.25 Promotor. Vliegtuigbouw voor Frits Diepen". Een uniek stukje Nederlandse luchtvaarthistorie ontrukt aan de vergetelheid, waarvan de wortels in West-Brabant liggen.
Jan van Meer zei op 30 november 2019 om 00:22
Volgens de persoonlijke grootboekrekening van dhr. Heerma van Voss waren de totale kosten van de vliegdemonstratie f 8763,17. Inclusief f 7500,-. De vergoeding van de suikerfabriek hierin was f 3508,58. Voor zijn rekening kwam een bedrag f 5254,59 in de totale kosten van de vliegdemonstratie.
Arie de Bruin zei op 30 november 2019 om 09:57
Keurig. Mooi dat het archief online staat. Zo kunnen we misschien nog meer vraagtekens wegnemen. Ik kan er tegenaan. Hartelijk dank Jan van Meer.
Theo van de Roer zei op 30 juli 2020 om 20:44
Mijn vader, Franciscus van de Roer, geboren 10-02-1903 in Leur, heeft mij verteld dat hij als 6-jarige deze vliegdemonstratie heeft bijgewoond. En later heeft hij aan de aanleg van Schiphol meegewerkt.
Arie de Bruin zei op 30 juli 2020 om 20:55
Hartelijk dank aan Theo van de Roer, voor zijn opmerking. Dit soort "verhaaltjes" verzamel ik, namens Heemkundekring "Jan uten Houte" in Etten-Leur. Ik verzoek Theo mij te e-mailen: a.de.bruin07@freeler.nl

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.