Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Reacties (8)

Dirk Wascher zei op 25 augustus 2020 om 15:52
Beste Marilou, heel fijn dat her een extra webpagina voor bestaat - de Lange Akker was het eerste wat mij mij 1996 bij mijn aankomst in Tilburg opviel. Ik had landschapsarchitectuur en stedenbouw bij Grant Hildebrand ("The Wright Space") aan de University of Washington in Seattle gestudeerd en vind de invloed van FLW op de Lange Akker over-duidelijk. Momenteel zijn er volgens mij werkzaamheden... is er bekent wat er gaat gebeuren?
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 13 augustus 2020 om 08:20
Dank je wel voor je verdere toelichting, John. Het is duidelijk dat er meer dan één verhaal schuilgaat achter dit markante gebouw. En wat jammer dat kennelijk altijd monumentale bescherming nodig is om deze panden voor volgende generaties te bewaren.

Interessant om te lezen, bedankt voor het delen van je kennis!
John van Lierop zei op 12 augustus 2020 om 10:19
Dag Marilou, Warners heeft reizen naar Oost Europa gemaakt en maakte in Londen kennis met de Arts en Crafts beweging en experimenteerde vanaf 1913 vanuit zijn woonplaats Amsterdam met de Amsterdamse School-stijl. Frank Lloyd Wright gold voor veel architecten als inspiratiebron, het kopiëren van oude stijlen werd inmiddels als verstikkend ervaren. TH. Wijdeveld publiceerde in 1919een schetsontwerp voor een landhuis aan de Vecht. De schets van het gebouw met geïntegreerde bloembakken en zwart-wit tegelpatronen zou zomaar van Warners kunnen komen. De invloed lijkt eerder te liggen bij de werken van Josef Hoffmann (o.a. Palais Stoclet in Brussel) en de Wiener Secession-stijl dan bij Robie House. Het woongebouw naar ontwerp van Warners aan de Amsterdamse Haquartstraat is betreft details, vormgeving en materialisering de beste referentie voor de restauratie van De Lange Akker. Overigens is het spijtig dat de lange aanbouw bij de aanwijzing tot monument uit de bescherming is gehouden, dat leidde direct tot sloop van het essentiële bouwdeel.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 10 augustus 2020 om 11:11
Hallo John, bedankt voor je interessante bericht. Op basis daarvan heb ik het verhaal aangepast. Heb je enig idee hoe het komt dat Warners zo'n andere insteek heeft gekozen? Ik ben heel benieuwd!

Goed dat je de nadruk legt op de wetenswaardigheden van dit gebouw, hou ons maar op de hoogte ;)
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 7 augustus 2020 om 20:25
Wat leuk dat daar vervolg aan gegeven wordt om het dus zo origineel mogelijk te verbouwen.
John van Lierop zei op 7 augustus 2020 om 15:55
Het pand heeft nog veel meer interessante onderdelen zoals bijvoorbeeld 1-ruits schuifvensters die naar boven in de gevel schuiven. Het is ook leuk dat het pand nu verbouwd wordt en veel aanbevelingen uit de bouwhistorische rapportage ter hand zijn genomen.
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 7 augustus 2020 om 14:43
Ik heb mijn collega Marilou van jouw reactie op de hoogte gebracht, na haar vakantie komt zij hier zeker op terug. Heel interessant trouwens dat het uiteindelijk toch meer op een hele andere architect gebaseerd blijkt te zijn.
John van Lierop zei op 6 augustus 2020 om 15:39
Dag Marilou,

Ik heb onlangs bouwhistorisch onderzoek gedaan naar villa De Lange Akker van Warners. De link met Frank Lloyd Wright gaat m.i. niet verder dan de vraag van mevrouw Swagemakers. Bronnen lijken elkaar echter na te praten... We hebben veel meer Weense architectuur-invloeden van Josef Hoffmann gevonden (niet minder interessant). Kenmerken daarvan zijn het gebruik van zwart-wit (door Warners gecombineerd met grove kiezels in cementstukwerk) en de integratie van beplanting in de gevels van het gebouw.

Vriendelijke groet, John van Lierop (bouwhistoricus)