A. Raaijmakers
zei op 10 december 2012 om 13:57
Dat trammetje,"de "Goede Moordenaar" vanwege de blijkbaar vele ongevallen die er tijdens de rit plaats vonden...
zal hier in 1925 dit kruispunt genaderd zijn, laten wij dit voor het gemak aannemen, omstreeks het middaguur, gezien de lichtval...?
In het boekwerkje: Sporen rond de Reuver, geschiedenis van het vervoer per tram, trein en bus in en rond Oss, door Mark Scholten, 1997, staat de hele geschiedenis van de tram opgetekend, met prachtige foto's van oud-Oss en materieel.
Wellicht is dit boekje voor geinteresseerden nog te verkrijgen in Oss of op Marktplaats, bij Bol.com of ter inzage in het
Stadsarchief Oss in de Peperstraat. Of bij de modelbouwvereniging "De Wissel" zo die nog bestaat. Misschien kan daar iemand uitsluitsel over geven?
Volgens de afgedrukte dienstregeling van 1894 komt de tram in Heesch, richting Oss, bijvoorbeeld aan om 12.15 uur; om vijftien minuten later in Oss te arriveren bij de eindhalte tegenover de Paterskerk in de Molenstraat om aansluiting te geven op het Staatsspoor: 12 uur 44 richting Den Bosch en om 1 uur 20 richting Nijmegen....
Feiten uit genoemd boekje:
"De eerste rit werd gemaakt op maandag 19 januari 1885 vanuit Oss en op zaterdag 7 oktober 1933 om 09.00 uur vertrok van het tramstation in Oss de laatste paasagiersrit richting Veghel.
Het goederenvervoer bleef tot 14 november 1939; de tram zelf werd gebruikt bij de opbraak van het spoor in 1941......"
Als de foto uit 1925 is, zal er moeilijk nog iemand te vinden zijn die zich daadwerkelijk nog iets van dat jaar en de gefotografeerde stituatie ter plaatse kan herinneren... Wellicht kunnen er reacties komen van mensen uit de latere dertiger jaren.....
zal hier in 1925 dit kruispunt genaderd zijn, laten wij dit voor het gemak aannemen, omstreeks het middaguur, gezien de lichtval...?
In het boekwerkje: Sporen rond de Reuver, geschiedenis van het vervoer per tram, trein en bus in en rond Oss, door Mark Scholten, 1997, staat de hele geschiedenis van de tram opgetekend, met prachtige foto's van oud-Oss en materieel.
Wellicht is dit boekje voor geinteresseerden nog te verkrijgen in Oss of op Marktplaats, bij Bol.com of ter inzage in het
Stadsarchief Oss in de Peperstraat. Of bij de modelbouwvereniging "De Wissel" zo die nog bestaat. Misschien kan daar iemand uitsluitsel over geven?
Volgens de afgedrukte dienstregeling van 1894 komt de tram in Heesch, richting Oss, bijvoorbeeld aan om 12.15 uur; om vijftien minuten later in Oss te arriveren bij de eindhalte tegenover de Paterskerk in de Molenstraat om aansluiting te geven op het Staatsspoor: 12 uur 44 richting Den Bosch en om 1 uur 20 richting Nijmegen....
Feiten uit genoemd boekje:
"De eerste rit werd gemaakt op maandag 19 januari 1885 vanuit Oss en op zaterdag 7 oktober 1933 om 09.00 uur vertrok van het tramstation in Oss de laatste paasagiersrit richting Veghel.
Het goederenvervoer bleef tot 14 november 1939; de tram zelf werd gebruikt bij de opbraak van het spoor in 1941......"
Als de foto uit 1925 is, zal er moeilijk nog iemand te vinden zijn die zich daadwerkelijk nog iets van dat jaar en de gefotografeerde stituatie ter plaatse kan herinneren... Wellicht kunnen er reacties komen van mensen uit de latere dertiger jaren.....