Jan Lange. Nw.Vennep
zei op 30 september 2009 om 16:43
De oom van mijn grootvader en mijn grootvader zelf bezaten eveneens een bijzondere/paranormale gave, waar het ging over genezing van dieren en mensen.
Het gaat om Toon Rijken (*1859 Wychen-+1927 St. Anthonis), gehuwd met Han van der Poel (*1845 Haps-+1926 St. Anthonis) en diens oomzegger, mijn grootvader van moederszijde Willem van der Poel (* 1894 Haps- + 1991 Wanroij), de zoon van Jan van der Poel en Hanneke Rijken (respectievelijk de broer van Han en de zus van Toon). Hier was dus sprake van een zogenaamd kruishuwelijk.
Deze Toon Rijken had in een handgeschreven notitieboekje een aantal bezweringen voor genezing van menselijke en dierlijke kwalen opgeschreven. Dit boekje heb ik indertijd overgeschreven en in het tijdschrift Merlet 43 (2007) nr. 3, pag. 67-72 heb ik daar onder de titel "(Vroeg)Middeleeuwse bezweringen in het Land van Cuijk" een artikel over geschreven. Dit n.a.v. het boek over de Nederlandse literatuur van prof. Fr. van Oostrom, "Stemmen op Schrift", dat in 2006 verscheen (m.n. pag. 58-61).
Opvallend is nl. de tekstuele overeenkomst tussen de bezweringen in genoemd notitieboekje en de vroegst gevonden op schrift gestelde bezweringen vanaf de negende eeuw in onze contreien.
Zie ook: Internet/Google onder: stemmenopschrift|fritsvanoostrom onder Aanvullingen.
Betreffende het in bovenstaande artikel genoemde paard komt het onderstaande uit het notitieboekje misschien overeen:
"Het paard boeklam (bepaalde verlamming ?):
Door de 5 bloedige wonden van onze Heer Jezus Christus geneest ik deze pijn, dat ze niet meer pijnnigt/pijnniert, kwetst, sweert of pijnniert. In de Naam..etc.
(Het paard moet men naar het westen met de kop keren, en 3 maal een vlok haar uit de schoft en driemaal uit den sok (trekken) en telkens dit gebedje bidden).
Recept Brandspiritus: terpetijnolie, azijn of ammoniak. Nog 5 Onze Vaders en Wees Gegroet onder Ons Heer opheffing".
Op een andere pagina staat erbij geschreven over blijkbaar dezelfde kwaal:
"het paard met den kop naar het westen en noorden van den boom,
Een Gat en de Haar erin, twee broden aan den armen
5 onze Vaders tusschen Onze Heer opheffen
90 gram spritse, 1 kwart liter brandewijn, 1 kwart liter eek (?), 2 notebeschaat" (deze laatste regel kan ook een receptuur/bereidingswijze zijn, want er staan kriskras in het boekje ook van dat soort aantekeningen)
Ook koeien werden genezen:
"Een koe verstopt:
Kuske, kuske, kuske,
Wat moet ge lijden
Denkt den Heer heeft zooveel geleden
Geloof aan Gode Vader, Zoon en Heilig Geest (3 maal) . Handeling: 3 kruisen op de schoft, 3 kruisen op het kruis".
Of:
"Men neme een weinig mest of stroo onder voorste poten der koe uit, bestrijke ze daarmee over den rug tot driemaal toe en zeggen dan:
Koeike koeike zijt ge bevangen,
Heeft Christus aan het kruis gehangen
Heeft Christus het kruis niet geschaad
Zoo kan Uw verstopping geen kwaad".
Voor de bekende doos sigaren werd mijn grootvader tot op zeer hoge leeftijd gevraagd om mensen en dieren te genezen.
Een vraag van mij: weet iemand wat "boeklam" is ?
Het gaat om Toon Rijken (*1859 Wychen-+1927 St. Anthonis), gehuwd met Han van der Poel (*1845 Haps-+1926 St. Anthonis) en diens oomzegger, mijn grootvader van moederszijde Willem van der Poel (* 1894 Haps- + 1991 Wanroij), de zoon van Jan van der Poel en Hanneke Rijken (respectievelijk de broer van Han en de zus van Toon). Hier was dus sprake van een zogenaamd kruishuwelijk.
Deze Toon Rijken had in een handgeschreven notitieboekje een aantal bezweringen voor genezing van menselijke en dierlijke kwalen opgeschreven. Dit boekje heb ik indertijd overgeschreven en in het tijdschrift Merlet 43 (2007) nr. 3, pag. 67-72 heb ik daar onder de titel "(Vroeg)Middeleeuwse bezweringen in het Land van Cuijk" een artikel over geschreven. Dit n.a.v. het boek over de Nederlandse literatuur van prof. Fr. van Oostrom, "Stemmen op Schrift", dat in 2006 verscheen (m.n. pag. 58-61).
Opvallend is nl. de tekstuele overeenkomst tussen de bezweringen in genoemd notitieboekje en de vroegst gevonden op schrift gestelde bezweringen vanaf de negende eeuw in onze contreien.
Zie ook: Internet/Google onder: stemmenopschrift|fritsvanoostrom onder Aanvullingen.
Betreffende het in bovenstaande artikel genoemde paard komt het onderstaande uit het notitieboekje misschien overeen:
"Het paard boeklam (bepaalde verlamming ?):
Door de 5 bloedige wonden van onze Heer Jezus Christus geneest ik deze pijn, dat ze niet meer pijnnigt/pijnniert, kwetst, sweert of pijnniert. In de Naam..etc.
(Het paard moet men naar het westen met de kop keren, en 3 maal een vlok haar uit de schoft en driemaal uit den sok (trekken) en telkens dit gebedje bidden).
Recept Brandspiritus: terpetijnolie, azijn of ammoniak. Nog 5 Onze Vaders en Wees Gegroet onder Ons Heer opheffing".
Op een andere pagina staat erbij geschreven over blijkbaar dezelfde kwaal:
"het paard met den kop naar het westen en noorden van den boom,
Een Gat en de Haar erin, twee broden aan den armen
5 onze Vaders tusschen Onze Heer opheffen
90 gram spritse, 1 kwart liter brandewijn, 1 kwart liter eek (?), 2 notebeschaat" (deze laatste regel kan ook een receptuur/bereidingswijze zijn, want er staan kriskras in het boekje ook van dat soort aantekeningen)
Ook koeien werden genezen:
"Een koe verstopt:
Kuske, kuske, kuske,
Wat moet ge lijden
Denkt den Heer heeft zooveel geleden
Geloof aan Gode Vader, Zoon en Heilig Geest (3 maal) . Handeling: 3 kruisen op de schoft, 3 kruisen op het kruis".
Of:
"Men neme een weinig mest of stroo onder voorste poten der koe uit, bestrijke ze daarmee over den rug tot driemaal toe en zeggen dan:
Koeike koeike zijt ge bevangen,
Heeft Christus aan het kruis gehangen
Heeft Christus het kruis niet geschaad
Zoo kan Uw verstopping geen kwaad".
Voor de bekende doos sigaren werd mijn grootvader tot op zeer hoge leeftijd gevraagd om mensen en dieren te genezen.
Een vraag van mij: weet iemand wat "boeklam" is ?