Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:

Reacties (7)

Paul zei op 25 november 2020 om 15:18
Het "babyzweefvliegtuig" waar Willem Kruf over schrijft zal een Grunau Baby geweest zijn, een vliegtuigtype dat in die jaren veel door zweefvliegclubs gebruikt werd. Het is echter een flink toestel waar een volwassene in past, niettegenstaande de naam "baby". Paul Sturm
hans jordans zei op 22 november 2020 om 12:48
Marianne ik heb dat uitgebreide verhaal gelezen en trachtte te ondervangen in de kleine opmerking over de jeugd in het algemeen. Overigens hoort jouw opmerking bij het 2e deel Het was niet mijn bedoeling een tot in de puntjes uitgewerkt verhaal te maken, vandaar mijn verwijzingen naar diverse boeken. Evengoed bedankt voor je reactie.
Marianne de Hoogh zei op 22 november 2020 om 12:12
Vliegen stond volop in de belangstelling in die tijd.
Daarom werden er overal, ook in Bergen op Zoom, de jeugd luchtvaartclubs opgericht.
De Bergen op Zoomse Jeugdluchtvaartclub werd opgericht in augustus 1937.
Ze maakten zelf zweefvliegtuigen, die toch net zo groot waren als ze zelf waren. Daarmee deden ze ook mee aan wedstrijden. Ze hadden zelfs uniforme kleding. Een witte overal met rode bies.
Zie mijn artikel in "De Waterschans" nummer 3 van 2017 blz. 130 en 131.
HANS Jordans zei op 22 november 2020 om 10:33
Na enige tijd toch een vervolg geschreven. Kijk op Vlieggekte 2 en zie wat er specifiek in de zweefvliegerij gebeurde
Willem Kruf zei op 5 oktober 2020 om 19:54
Binnen de Bergen op Zoomse gemeenschap bleef de interesse in vliegen bestaan.
Zelfs werd in de jaren 1930 en 40 aan het bouwen van vliegtuigen gedaan onder leiding van luchtvaartpionier Frits van Diepen, directeur van de DIFOGA (Diepen's Ford garage) met bijvoorbeeld het vliegtuig Diepens DIFOGA 421. Hij was na de oorlog commercieel directeur van Fokker en Avio-Diepen.
En in mei 1957 maakte de Bergse Gonnie Bruijs, lid van de Westbrabantse Aeroclub en wonende aan de Antwerpsestraatweg bij het dorp Nieuw-Borgvliet, als veertienjarige en als eerste Nederlandse meisje met die leeftijd een solovlucht met een babyzweefvliegtuig.
Haar vader Harry was voorzitter van die club en Nederlands kampioen sportvliegen.
Marianne zei op 2 oktober 2020 om 11:56
Prachtig verhaal Hans! Mijn complimenten!