Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Reacties (16)

Pascal Schoonus zei op 8 september 2020 om 19:17
Toch lagen daar 2 zware vliegtuigbommen. Dan zijn ze van een andere kist. Het kan nagetrokken worden.
Robert Baumgardner zei op 8 september 2020 om 19:04
The B24 was not carrying bombs that day. It was carrying supplies to the 101st Airborne troops who had landed between Best and Son the day before, 17 September 1944. The plane was hit by fire from an antiaircraft battery near Oisterwijk, as it was headed west. The photograph of the crash was taken from the B24 flown by Robert B. McCormick, possibly by left waist gunner Donald K. Glimp
Eric Holdtgrefe zei op 20 maart 2018 om 16:07
Beste Annemarie,
Ik ben zelf ook actief lid van de SGLO en heb die informatie ook. Het was een B-24 (viermotorige bommenwerper). Wat ik zou willen weten is op welke exacte locatie deze kist is neergekomen. Bedankt en groeten, Eric
Annemarie van Geloven
Annemarie van Geloven bhic zei op 20 maart 2018 om 15:30
In het boek Haaren in oorlogstijd door R.J. Wols, Haaren 1995 citeer ik op pag. 75
'Een zo'n zweefvliegtuig, een Britse Horsa, landde in de buurt van Biezenmortel op een akker achter de school tussen het Capucijnenklooster en Huize Assissië. Als voetnoot verwijst hij hier naar een artikel van Jo Wouters "Boxtel 'te vroeg' bevrijd'" in: Brabants Dagblad van 21 juli 1984 pag. 17
Van de toegestroomde mensen werd Wim Oerlemans uitgekozen om de weg te wijzen richting Schijndel'.
Eric Holdtgrefe zei op 20 maart 2018 om 11:17
Ik heb contact met de familie van de vlieger die achter deze B-24 vloog en waarschijnlijk ook de foto heeft genomen. Ik zou graag de locatie van de crash site willen hebben om deze familie bij een bezoek aan Nederland naar de site te rijden.
Zelf woon ik in Baarle-Hertog, dus niet ver van Biezenmortel.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 27 juni 2016 om 11:07
Dat klinkt inderdaad heel aannemelijk, Pascal!
Pascal schoonus zei op 26 juni 2016 om 17:11
Ik weet nog dat er 30 jaar geleden op de akker achter de familie Huiben 2 vliegtuigbommen (dacht 500 ponders) onschadelijk gemaakt zijn. De familie Huiben woonden toen nog in de oude boerderij op de Biezenmortelsestraat 500 meter v.a. de kruising met Capucijnenstraat richting Helvoirt. Wellicht dat de Liberator deze heeft gedropt voor de crash en door de geringe hoogte zijn deze niet geëxplodeerd.
Rien Wols
Rien Wols bhic zei op 3 mei 2016 om 09:36
Dag Marlies,
Ik heb gehoord van die NOS-kaart, maar ik weet niet waar ze hun informatie vandaan hebben en hoe betrouwbaar een en ander is. De gegevens die we van Aircrew Rememberance hebben gekregen zagen er overtuigend uit, dus ik heb geen reden om aan te nemen dat die drie lichamen niet in Amerika begraven liggen.
marlies van Iersel zei op 1 mei 2016 om 21:09
Ik reageer even, omdat in het NOS Journaal van vandaag 1 mei 2016 sprake is van drie lichamen van vliegers die nog vermist zouden zijn. Het zou gaan om Parrish, Evers en Montalbano. Op uw site staat dat de lichamen van deze drie zijn gerepatrieerd naar hun familie in Amerika.
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 5 september 2015 om 09:47
Daar zijn wij het helemaal mee eens; dit moeten we blijven gedenken.
Kris Dee zei op 4 september 2015 om 19:19
Dankjewel voor de link, die ik al gevonden had.
Die duizenden kruisen zijn aangrijpend om te zien en het verhaal kennen van (enkele van) de mannen die onder die kruisen rusten, maakt de begraafplaatsen alleen maar persoonlijker.
Ik heb ook de begraafplaatsen te Neupré en te Henri-Chapelle, en het kleinere in Waregem (allen in België; ik ben trouwens van België) bezocht.
Ik bezocht Margraten, omdat in Henri-Chapelle een paar mensen uit Nederland waren, die mij vertelden dat ik beslist ook Margaten moest bezoeken.
Ook de vele Britse begraafplaatsen (zoals rond Ieper/België, waarvan Tyne Cot wellicht het meest beroemde is) zijn het waard om met een bezoek te vereren.
Wij leven in vrijheid, omdat al die mannen het waard vonden om (ook) voor onze vrijheid te strijden, en te sneuvelen. Ook nu, zoveel jaren later, is onze vrijheid een geschenk, waarvan we de prijs die betaald is, nooit mogen vergeten. Hun graven bezoeken is het minste dat we kunnen doen. (Okee, dit klinkt mss heel melig, maar het is de waarheid, toch?)
Annemarie van Geloven
Annemarie van Geloven bhic zei op 20 juli 2015 om 10:37
Mooi gebaar dat u de omgekomen bemanningsleden, die op Margraten begraven liggen, nog eens uw aandacht hebt gegeven..
Voor degenen die meer over die gesneuvelde mannen willen weten, raadpleeg dan de databank van de fields of honour http://www.fieldsofhonor-database.com/

Dan lezen we bijvoorbeeld dat William H Byrne, geboren in New York en woonachtig in Bellmore, een jongeman van 19 of 20 jaar was toen hij in Udenhout omkwam .. http://www.fieldsofhonor-database.com/index.php/american-war-cemetery-margraten-b/44119-byrne-william-h
Kris Dee zei op 17 juli 2015 om 16:48
Ik las (slechts een kleine alinea) over deze B-24 in het boek "Race naar de Rijnbruggen" van Alexander McKee en vond de bovenstaande foto op het internet. Een heel aangrijpende foto -- slechts een paar ogenblikken voor de fatale crash.
Vandaag bezocht ik, speciaal, de graven van de 5 bemanningsleden te Margraten, wat het bezoek aan het "Netherlands Memorial and Cemetery" nog iets méér bijzonder maakte.
- "We will remember them."