Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Reacties (13)

Jules Vismale zei op 8 december 2015 om 22:48
Goed plan om de spoorbrug (Edithbrug) bij Ravenstein over de Maas hopelijk dubbelsporig uit te gaan voeren wat eigenlijk ook zou moeten gebeuren bij een gelijksoortige spoorbrug bij Cuijk van de Maaslijn. Treinen zitten elkaar constant in de weg bij Ravenstein, zijn al veel te vol en zelfs Geffen en Berghem zouden zelfs weer een station moeten hebben. En helaas zit Nijmegen ook nog met een veel te klein en onpraktisch station opgescheept dat eigenlijk zou kunnen worden vervangen, dit was een idee van een paar vooraanstaande burgers van deze studentenstad, door een gedeeltelijke replica van het vooroorlogse station (1894-1944) van architect Cornelius Peters dat een parel van schoonheid was.
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 20 mei 2015 om 16:05
Dat is inderdaad grappig Edith (en zeker toevallig). Laat je ons nog even weten hoe het bezoekje bevallen is?
Edith zei op 18 mei 2015 om 10:58
Dat is grappig, ik heet Edith van der Brugh, en de verteller vertelt op 26 augustus over deze brug, wat ook nog mijn verjaardag is. De Edithbrug, een bezoekje waard denk ik.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 31 oktober 2014 om 11:09
Ja hoor, Arno, ik ben het met je eens. Het is goed om die verbinding te leggen en hopelijk levert dat inderdaad extra informatie op. Dat zou mooi zijn.
Arno van Zwam zei op 31 oktober 2014 om 00:39
Hallo Marilou, wel even goed lezen he, met koppelen zie je dat Adie hier een varhaal van Theo aan een ander verhaal koppeld, uiteraard is het niet mijn bedoeling om het ingewikkeld te maken, maar je ziet dat de 5000 reacties hier en daar gaan samensmelten, het ging mij erom dat dit verhaal een relatie heeft met elkaar, en dat hopelijk familie of info van een brugwachter zich meld, hier zijn weinig gegevens van of toch??
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 16 oktober 2014 om 10:42
Dag Theo, bedankt voor je mooie anekdote! Je hebt helemaal gelijk hoor, met het koppelen van verhalen. Daar zijn we ook druk mee bezig maar met 5000 verhalen zal het even duren voordat die klus is geklaard. Dankzij jouw oplettendheid staan er onder dit verhaal er weer twee onder...
Adie
Adie zei op 15 oktober 2014 om 00:20
Soms is het goed denk ik om de verhalen koppelen, een eerdere reactie van de veerbazen van Ravenstein hoort ook hier thuis ik plak hem er even onder zodat de verhalen het een en ander kunnen aanvullen. Er is nog weinig bekend over de brugwachter??

Mijn naam is Theo Peperkamp geboren in Neerloon.
In de jaren 50 heb ik 7 jaar gebruik gemaakt van de veerpont omdat ik
verkering had in Beuningen. Dat was dus 3 x in de week op de fiets door weer en wind.
Van Zwam, Kuipers en de Vocht heb ik goed gekend maar ik ken ze niet meer terug op de foto. Ariens heb ik zover niet gekend, althans de naam komt mij niet bekend voor.
Een voorval in die jaren wil ik toch even naar voren brengen en wel;
Op een zondagavond laat kwam ik te laat in Niftrik aan en de pont was reeds in Ravenstein en kwam niet meer terug.
Omdat ik toch naar huis wilde ging ik naar de spoorbrug en bij navraag aan de wachter dat er geen trein op komst was ging ik met mijn fietsje de brug over.Wat schetste mijn verbazing: aan de Ravensteinse komt Jan Kuipers met een politieagent mij tegemoet van wie ik dan ook een bekeuring kreeg.
Men zal begrijpen dat ik behoorlijk kwaad was op Jan µaar het ergste was dat ik weer terug moest naar Niftrik om het licht uit te draaien dat ik had aan gemaakt bij de oever van het veer.
Jan en ik heb ben jaren niet meer tegen elkaar gepraat.
Intussen zijn we 60 jaar verder en is de kwaadheid overgegaan op een voorbijgaand voorval en kunnen we er om lachen.
Jan, als je dit leest, krijg er geen slapeloze nachten van, ik in ieder geval niet.
Leuk, dat je op je ouwe dag nog aan zoiets via de media er aan herinnerd wordt.

Tot zover mijn reaktie. Mocht iemand willen reageren dan zou ik dat ontzettend leuk vinden.

Vele groetjes,

Theo Peperkamp
lEEGSTRAAT 4 kamer 132
5545BC Winssen
Marilou Nillesen, namens BHIC bhic zei op 31 december 2012 om 12:29
Mooie aanvullingen, W. Nijholt en Jeroen, dank daarvoor. De geschiedenis van de Edithbrug komt zo steeds meer tot leven.
Jeroen Arts zei op 31 december 2012 om 10:25
Op de website van Het Utrechts Archief http://www.hetutrechtsarchief.nl/ staan mooie oude foto's van de spoorbrug, waaronder een van de plaquette met Anne Edith Brogden.
W. Nijholt zei op 29 december 2012 om 05:30
De brug werd ook wel de "whiskey"-brug genoemd. Dus niet alleen de Maas stroomde er tijdens de bouw. Ik herinner me de vele ravot/kwajongens periodes uit mijn jeugd aldaar en de kogelinslagen uit de 2e WO aan Ravensteinse kant in het metaal. wellicht nog waarneembaar.
Over de 4 bogen lopen naar Niftrik lopen was voor de echte helden. Spannerder was dan om een dwarsligger te overbruggen. Een enkeling sprong vanaf de top van een boog de Maas in.
Rien Wols, namens BHIC bhic zei op 9 juli 2010 om 12:39
Je hebt natuurlijk gelijk, Jeroen. De A50 bij Ravenstein/Niftrik is pas van na de oorlog. Het is aangepast.
Marilou Nillesen, namens BHIC bhic zei op 9 juli 2010 om 09:28
Bedankt Jeroen, voor je aanvulling. Grave klinkt inderdaad aannemelijk; we kijken er nog eens naar.

Mooi detail overigens over de arme Edith. Dat geeft weer een extra dimensie aan het verhaal.
Jeroen Arts zei op 7 juli 2010 om 14:09
De verkeersbrug bij Niftrik moet denk ik die bij Grave zijn.
Verder nog een 'leuk' detail dat de beeltenis van Edith in de oorlog is gebruikt als schietschijf door verveelde soldaten.