Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Reacties (5)

Willem Kruf zei op 16 augustus 2023 om 17:51
De opmerking over inzet van schepen bij invasie van Engeland door Duitsers. Zie deel 2 van het verhaal. Trix van der Zee maakt soortgelijke opmerking.
Strijards zei op 16 augustus 2023 om 16:09
Een Rijnvaartpatent is een officieel vaarbewijs voor de Rijnvaart. Het vereist een aparte opleiding en je moet aparte examens doen in het Rijnvaartpolitiereglement. Haal je dat, dan krijg je een certificaat: het Rijnvaartpatent. Waar Kees Touw het over heeft, is een soort fiscale heffing op verrichte diensten. Wie een Rijnvaartpatent bezit, heeft nogal wat vaarprivileges. Ook buiten de vaart op de Rijn, omdat sommige watergangen met de Rijn gelijk worden gesteld. Gek genoeg geldt bijvoorbeeld De Maas soms als Rijn. Wat het belangrijkste is, is dat de schipper met het patent immuun is voor de rechtsmacht van de Rijnoeverstaten. De Internationale Rijnvaartrecht te Straatsburg ziet erop toe dat deze staten dat respecteren, ook in tijden van oorlog of beleg. Omdat, uiteraard, de oeverstaten die in oorlog met elkaar zijn, de ladingen niet aan elkaar gunnen en het schip evenmin. De schipper kan daarop een beroep doen. En dat wordt vaak nog ingewilligd ook. Daarom mijn vraag: dit motorschip voor onder neutrale vlag naar Bazel toen de oorlog met Nederland uitbrak. De Duitse autoriteiten hadden voor dergelijke schepen belangstelling, omdat ze die wilden inzetten bij de invasies in Engeland, mits de boeg gekopt was, als landingsvaartuig. Dit schip was hoogst modern en bezat zelf voortstuwingsvermogen.
Willem Kruf zei op 16 augustus 2023 om 11:47
Kees Touw van de website https://schepen-en-schippers-van-bergen-op-zoom.jouwweb.nl
tipt mij over een schip van Gerrit van der Zee, geboren in 1855: "Hij betaalde 1890/91 Patentbelasting voor de houten praam Petronella Cornelia, een schip van 100 ton. Er stond bij dat hij niet in een vaste beurt voer. "
Willem Kruf zei op 15 augustus 2023 om 16:09
Het antwoord op die vraag blijf ik schuldig. Wat ik wel weet is dat een dochter van schipper
Jacob van der Zee, wonende in Arnhem, op 15 november 1914 in Bergen op Zoom wordt geboren. De aangifte van de geboorte wordt mede gedaan door schipper Huijbrecht van der Zee, waarover meer in deel 2.
Strijards zei op 15 augustus 2023 om 09:38
Voer dit binnenschip onder Rijnvaartpatent en de privileges van de Herziene Rijnvaartacte van Mannheim van 1861? Kortom: mochten de Duitsers het niet stremmen en in beslagnemen tijdens de vaart op Bazel? Dat, omdat het voer in tijd van oorlog, terwijl het Koninkrijk der Nederlanden nog niet in oorlog was met Duitsland. Wat gebeurde er met het vaartuig na 15 mei 1940, de dag van de militaire capitulatie door generaal Winkelman als burgerlijk Nederlands soeverein gezag?