Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Reacties (7)

Willem Kruf zei op 13 januari 2024 om 15:42
De op het einde van het verhaal genoemde spits die in 1961 op scheepswerf De Wachter in Boom is gebouwd, heet Catharina. Het schip blijft tot 1968 eigendom van Van der Zee. Het schip vaart later onder de naam Mazzel. Veel foto's van het schip in Franse wateren staan op deze website
http://www.vagus-vagrant.fr/forum/viewtopic.php?t=3089&f=78
Willem Kruf zei op 10 januari 2024 om 00:24
In dit deel is een link aangebracht naar deel 4 van het verhaal
Gerritklaas zei op 6 december 2023 om 10:03
Zoals vaak je zoekt het een ( een beurtschip wat voor de wal ligt in Oldeberkoop) en je komt uit bij de Disponibel , het schip wat mijn opa F Haasjes verkoopt op 19 maart aan H van der Zee, gelukkig hebben we het naambord nog ,.
Goed artikel , en fijn dat er een foto bij staat
Mevr. Trix van der Zee zei op 22 augustus 2023 om 20:33
Ik probeer te antwoorden op de vraag. De spitsen zijn gemaakt naar het voorbeeld
van de houten walen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Houten_waal en https://maritiemmedia.nl/het-houten-walenschip
De sluizen zijn op die maat toen gemaakt. Als een schip breder was als 5 meter paste het niet in de sluis. Er waren op de rivieren wel grotere sluizen, maar niet langs de kanalen. Dat stamde nog uit de tijd dat de schepen geen motor hadden, maar voort getrokken moesten worden .
Piet Bruijns zei op 21 augustus 2023 om 11:31
Merkwaardig eigenlijk dat een schip met zo'n stompe kop een spits genoemd wordt.
wie geeft duidelijkheid?