Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Reacties (16)

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 13 januari 2021 om 10:01
Hallo Arij, vooralsnog blijft het hier stil hè? Mogelijk kom je weer verder via deze site:
https://hoekschewaard.wordpress.com/naam/ Wellicht is daar iemand die meer weet, of weet hoe je hiermee verder kunt komen.
Of wellicht hier? http://www.heemkundekringdewillemstad.nl/

Mocht iemand hier je vraag nog lezen en meer weten, dan horen we dat hier natuurlijk graag. We wachten af!
Arij M van Waart zei op 11 januari 2021 om 15:25
WIe kan mij iets vertellen over het veerschip Willemstad van de RTM? En wel in de periode 1940. Heeft dat schip toen ook gevaren op de lijn Numansdorp - Zijpe vv. Ik weet dat dat scheepje in 1940 op het veer Numansdorp -Willemstad vv voer. Maar dat wegens mijnengevaar de vaart gestaakt is. Echter de vaart Numansdorp- Zijpe vv werd wel uitgevoerd. Maar de schepen die vanuit Numansdorp op Zijpe voeren, lagen in juni 1940 nog onderwater bij Breskens. Ik hoop dat iemand antwoord heeft
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 29 september 2020 om 10:09
Hallo Allex, bedankt voor je berichtje, en leuk dat je ons laat kennismaken met de wereld van loodjes! Voor ons helemaal nieuw, en een online zoektocht, levert vooral jouw naam op ;)

Of deze loden iets met deze postdienst te maken zouden kunnen hebben, durf ik niet te zeggen. Maar mogelijk kom je verder aan de hand een site zoals deze?
https://ddek.infoteur.nl/specials/nederlandse-postgeschiedenis.html

Succes met je onderzoek!
Allex Kussendrager zei op 28 september 2020 om 16:22
Beste Anton Schuttelaars, met belangstelling heb ik je verhaal gelezen o.a. over de postwagen welke vanaf 1750 in gebruik is genomen. Als verzamelaar van loodjes ben ik namelijk nog steeds op zoek naar het gebruiksdoel van loodjes met de letters PW, PWV, PWDV. Het oudste loodje heeft als datum 1752. Een overzicht van deze loodjes is te vinden op http://www.loodjes.nl/CDH.html . Zouden deze loden iets met deze postdienst te maken kunnen hebben gehad?
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 17 juni 2014 om 09:24
Dank Arnoud! Veel meer dan dit zullen we over de Schollevaar niet te weten komen, lijkt me ;-)
Arnoud zei op 16 juni 2014 om 21:12
Ik kreeg gister deze informatie van Bas van der Heiden over de Schollevaar uit het RTM archief. Het is een hele lap tekst maar op deze manier blijft zijn zoekwerk behouden op jullie site.

m.s. “ Prinses Irene”
De ROTTERDAMSCHE TRAMWEG MAATSCHAPPIJ huurde van de eigenaar, de Staat der Nederlanden en gebouwd voor het Rijksveer MOERDIJK – WILLEMSDORP het motorschip SCHOLLEVAER. De RTM huurde dit m.s. in de jaren 1932 t/m 1938. Dit m.s. had een lengte van 25,4 meter; een breedte van 8,55 meter; een laadvermogen van 35 ton en de grootste diepgang bedroeg 2,4 meter. Het was gebouwd in 1918. (Bron: De tramboten van de RTM en haar dochterondernemingen, geschreven door W.J.J. Boot)
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Het m.s. SCHOLLEVAER wordt gedurende enige weken van 1932 bij de RTM ingezet op de veerdienst NUMANSDORP HAVEN – WILLEMSTAD. Wegens een defect aan de motor moest deze boot buiten dienst gesteld worden en weer ter beschikking gesteld van Rijkswaterstaat. (Bron: RTM – jaarverslag 1932)
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Gedurende de zomermaanden van 1933 deed het m.s. SCHOLLEVAER bij de RTM dienst op de veerdienst tussen NUMANSDORP HAVEN – WILLEMSTAD. Rijkswaterstaat had dit m.s. met een nieuwe en sterkere motor uitgerust. (Bron: RTM-jaarverslag 1933)
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
In de veerdienst NUMANSDORP HAVEN – WILLEMSTAD deed het m.s. SCHOLLEVAER geregeld dienst, nadat in het begin van 1934 de motor was gereviseerd. Gedurende deze revisie werd tevens een nieuwe stuurlier met zelf remmende koppeling en ferodo – voering op de keerkoppeling aangebracht. In het laatste deel van de maand mei werd dit m.s. een 3-tal dagen uit de vaart genomen om de keerkoppeling weer in orde te maken. (Bron: RTM – jaarverslag 1934)
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
In de veerdienst NUMANSDORP HAVEN – WILLEMSTAD was in de maanden januari en november 1934 het m.s. SCHOLLEVAER gedurende enkele weken buiten dienst voor revisie van de motor. Gedurende de maanden maart, september en oktober van datzelfde jaar werden enkele vaarten door andere schepen gedaan, wegens defecten aan de motor. (Bron: RTM-jaarverslag 1935)
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++I
In de veerdienst NUMANSDORP HAVEN – WILLEMSTAD was in mei het m.s. SCHOLLEVAER 8 dagen buiten dienst voor revisie van de motor en hellingen en herstelling van het schip. In november moesten enkele vaarten door een ander schip worden gedaan wegens herstellingen aan de motor. (Bron: RTM-jaarverslag 1936)
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
In het RTM-jaarverslag van 1937 staats niets vermeld m.b.t. het m.s. SCHOLLEVAER.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Het m.s. SCHOLLEVAER werd in augustus weer ter beschikking gesteld van het Rijk. (Bron: RTM-jaarverslag 1938)
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Medio 1939 werd het m.s. SCHOLLEVAER onder de naam PRINSES IRENE in de vaart gebracht door de nieuwe eigenaar (of huurder??) STOOMBOOT REEDERIJ J. & A. V.D. SCHUYT. (Bron: De tramboten van de RTM en haar dochterondernemingen, geschreven door W.J.J. Boot)
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Veerdienst OOLTGENSPLAAT (Sluishaven) – DINTELSAS De veerboot VAN DER SCHUYT zal tijdelijk en wel met ingang van maandag 16 november 1953 t/m zaterdag 28 november 1953 vervangen worden door de kleinere veerboot PRINSES IRENE. N.B. maximale lengte voertuigen: 8 meter maximum gewicht (incl. lading) 7500 kg per motorvoertuig Aanhangwagens kunnen gedurende deze periode niet worden overgezet. VAN DER SCHUYT – VAN DEN BOOM – STANFRIES REEDERIJ N.V. (Bron: advertentie Eilanden-Nieuws van woensdag 11 november 1953)
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Met ingang van 17 december 1953 worden, naar schatting voor de periode van 3 weken, de volgende wijzigingen in de exploitatie gebracht: Veerdienst OOLTGENSPLAAT – DINTELSAS: De dienst wordt gevaren met de veerboot PRINSES IRENE Aanhangwagens kunnen niet worden overgezet. Van de datum waarop de normale exploitatie hervat zal worden, zal nader kennis worden gegeven. VAN DER SCHUYT – VAN DEN BOOM – STANFRIES REEDERIJ N.V. (Bron: advertentie Eilanden-Nieuws van woensdag 16 december 1953) VEERBOOT NAAR OOLTGENSPLAAT GERAAKTE OP DRIFT De veerboot PRINSES IRENE, die momenteel de veerdienst DINTELSAS – OOLTGENSPLAAT (SLUISHAVEN) onderhoudt, geraakte vrijdagavond tijdens het ruwe weer een paar honderd meter voor de GALATHESE HAVEN los van de sleepboot die wegens motorschade van de PRINSES IRENE, gedurende enkele dagen de veerboot overbrengt. Door de krachtige rukwinden brak de tros, waardoor de PRINSES IRENE vrij spel kreeg. Door een goede manoeuvre van de sleepboot werd echter spoedig een nieuwe verbinding tot stand gebracht. Gedurende enige tijd verkeerde de veerboot toch in een lastige situatie. Op de boot bevonden zich weinig passagiers en auto’s. Door het ruwe weer en het woelige water was het onmogelijk de GALATHESE HAVEN in te varen en moest men terugkeren naar DINTELSAS. Zaterdag werd de dienst alleen met de sleepboot onderhouden en konden uiteraard geen auto’s en andere voertuigen worden overgezet. (Bron: knipsel d.d. 18 januari 1954)
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Met ingang van 18 maart 1957 zal de veerboot VAN DER SCHUYT, dienstdoende tussen OOLTGENSPLAAT – DINTELSAS, gedurende plm. 3 weken worden vervangen door de motor – veerboot PRINSES IRENE. Na uitvoering van de reparatie- en onderhoudswerkzaamheden aan de VAN DER SCHUYT, welke na het zich laat verwachten voltooid zullen zijn op 28 maart a.s., zal de PRINSES IRENE, ter vervanging van de motor – veerboot PRINSES BEATRIX, gedurende plm. 1½ week dienst doen in de veerdienst NUMANSDORP – DEN BOMMEL. De Directie. (Bron: advertentie Eilanden-Nieuws van dinsdag 12 maart 1957)
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Met ingang van 23 april 1957 zal de veerboot VAN DER SCHUYT, dienstdoende tussen OOLTGENSPLAAT – DINTELSAS, gedurende plm. 3 weken worden vervangen door de motorveerboot PRINSES IRENE. Na uitvoering van de reparatie- en onderhoudswerkzaamheden aan de VAN DER SCHUYT, welke naar het zich laat verwachten omstreeks 1 mei 1957 voltooid zullen zijn, zal de VAN DER SCHUYT ter vervanging van de motorveerboot PRINSES BEATRIX gedurende plm 1½ week dienst doen in de veerdienst NUMANSDORP – DEN BOMMEL. VAN DER SCHUYT – VAN DEN BOOM – STANFRIES REEDERIJ N.V. (Bron: advertentie Eilanden – Nieuws van dinsdag 16 april 1957)
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Vanaf zaterdagmiddag 5 oktober 1957 (12.30 uur) tot en met woensdagavond 9 oktober 1957 zal in de veerdienst DINTELSAS – OOLTGENSPLAAT de veerboot VAN DER SCHUYT worden vervangen door de veerboot PRINSES IRENE. VAN DER SCHUYT – VAN DEN BOOM – STANFRIES REEDERIJ N.V. (Bron: advertentie Eilanden-Nieuws van dinsdag 1 oktober 1957)
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
VAN DER SCHUYT enkele dagen uit de vaart Vanaf zaterdagmiddag (12.30 uur) tot en met woensdag 9 oktober 1957 zal de veerboot VAN DER SCHUYT die de dienst OOLTGENSPLAAT (SLUISHAVEN) – DINTELSAS onderhoud, wegens reparatie buiten dienst worden gesteld en vervangen worden door de veerboot PRINSES IRENE. Men dient rekening te houden dat laatst genoemde boot niet is geschikt voor het zware vrachtvervoer. (Bron: Eilanden-Nieuws van vrijdag 4 oktober 1957)
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Met ingang van 29 januari 1959 zal de stoomveerboot VAN DER SCHUYT gedurende circa 3½ week vervangen worden door de motorveerboot PRINSES IRENE. De maximum lengte der met deze veerboot te vervoeren voertuigen bedraagt 8 meter, het maximum gewicht per voertuig inclusief lading 10.000 kg. VAN DER SCHUYT – VAN DEN BOOM – STANFRIES REEDERIJ N.V. (Bron: advertentie Eilanden-Nieuws van dinsdag 27 januari 1959)
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Ook veerdiensten Oost - Flakkee hadden stagnatie (o.a.) De veerboot PRINSES IRENE die vaart tussen OOLTGENSPLAAT en DINTELSAS, voer zaterdagmorgen in de SLUISHAVEN op de pier en bleef daar tot omstreeks 11.30 uur zitten. Zonder schade kwam de boot weer vlot en heeft die dag nog een enkele vaart uitgevoerd. Maandag werd midden op de dag met de overtocht begonnen en deed het personeel alle moeite om de diensten zo goed en zo kwaad als het ging toch uit te voeren. Ook hier vervielen de vroege en late diensten. De binnenscheepvaart ligt volkomen lam. In deze 4 dagen tijds is slechts sporadisch een schip door het VOLKERAK gekomen. Ook vandaag – dinsdag – zitten we weer dik in de mist. (Bron: knipsel van 10 mei 1959)
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Een 19 april 1962 gedateerde en door VAN DER SCHUYT – VAN DEN BOOM – STANFRIES REEDERIJ N.V. opgestelde brief, betreffende de uitbreiding van de veerdiensten op Goeree en Overflakkee. Met ingang van 20 april 1962 (Goede Vrijdag) zal het m.s. PRINSES IRENE op het veer DINTELSAS – OOLTGENSPLAAT worden ingezet. De PRINSES IRENE is van een nieuwe motor voorzien en de laadkleppen zijn belangrijk verbreed en verder verbeterd. Bij voldoende aanbod zal het m.s. PRINSES IRENE met het thans varende s.s. VAN DER SCHUYT op de alom bekende vertrektijden de dienst onderhouden. Hiermee is de capaciteit van de dienst nagenoeg verdubbeld en verwacht mag worden, dat wachttijden niet meer zullen voorkomen. Deze situatie zal tot ongeveer 1 juni a.s. duren. Op dit tijdstip zal de veerpont GORINCHEM V (capaciteit rond 35 personenauto’s van een grote revisie en verbetering gereedkomen. Het ligt in het voornemen de GORINCHEM V dan permanent op het veer DINTELSAS – OOLTGENSPLAAT te laten varen met als extra boot het s.s. VAN DER SCHUYT. De PRINSES IRENE zal op dat tijdstip het veer NUMANSDORP – DEN BOMMEL gaan versterken, zodat dan ook op dit veer de capaciteit en frequentie belangrijk kan worden opgevoerd. De Rederij behoudt zich het recht voor, zonder voorafgaande kennisgeving, de dienstregelingen te wijzigingen. (Bron: brief, gedateerd 19 april 1962)
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
VEERDIENST S.B.S. DEN BOMMEL – NUMANSDORP hervat. Met ingang van donderdag 14 maart 1963 is de veerdienst hervat. De afvaarten zijn als volgt: Van DEN BOMMEL: 5.45 – 8.30 – 11.00 – 13.40 – 16.00 en 18.30 uur. Van NUMANSDORP: 7.15 – 9.45 – 12.20 – 14.50 – 17.30 en 19.30 uur. De veerdienst wordt uitgevoerd met de PRINSES IRENE, waarvoor een maximaal gewicht geldt van 12 ton en een lengte4 van 8 meter. Zondags geen dienst. Deze dienstregeling is geldig tot nadere aankondiging. DE DIRECTIE. (Bron: advertentie Flakkeese Nieuwsbode van vrijdag 15 maart 1963)
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Veerdienst met NUMANSDORP weer hersteld De veerdienst DEN BOMMEL – NUMANSDORP, die sinds 28 december heeft stil gelegen wegens ijsgang, zal morgen weer in bedrijf komen. Gevaren wordt dan met de kleine veerboot, de PRINSES IRENE, aangezien de grote, de PRINSES BEATRIX, die 4 weken op de veerverbinding OOLTGENSPLAAT – DINTELSAS werd ingezet, eerst een grondige reparatie moet ondergaan. (Bron: kknipsel van 15 maart 1963)
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Een op 25 juni 1963 door of namens VAN DER SCHUYT – VAN DEN BOOM – STANFRIES REEDERIJ N.V. opgestelde brief, betreffende de veerverbindingen met Goeree & Overflakkee, o.a.: De door de vorst noodzakelijke grote reparaties aan schepen, landingsbruggen en –pontons zijn uitgevoerd en vandaag hebben wij voor het eerst de beschikking over 4 schepen, die verbindingen tussen DINTELSAS – OOLTGENSPLAAT en NUMANSDORP – DEN BOMMEL gaan onderhouden. Op de dienst DINTELSAS – OOLTGENSPLAAT zal het s.s. GORINCHEM V capaciteit 40 personenauto’s, 20 afvaarten per dag bieden, terwijl bij groot vervoersaanbod onmiddellijk het m.s. PRINSES IRENE capaciteit 15 personenauto’s, extra wordt ingezet. De vaartijd van deze dienst is, afhankelijk van het getij, 20 tot 30 minuten. Deze dienst geeft een uitstekende verbinding naar Noord-Brabant, vanwaar men goede wegen vindt naar Bergen op Zoom, Roosendaal, Breda, Moerdijk en Dordrecht. Dordrecht is bijvoorbeeld per auto binnen een half uur te bereiken en vandaar Rotterdam, Gorinchem, Utrecht enz. (Bron: brief, gedateerd 25 juni 1963)
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Gezonken veerboot uit haven gelicht Donderdagmorgen is de grote drijvende bok CONDOR van VAN DER TAK’s BERGINGSMIJ. In de SLUISHAVEN bij OOLTGENSPLAAT gearriveerd om de in die haven gezonken veerboot PRINSES BEATRIX te lichten, nadat men woensdag bezig was geweest de nog boven water uitkomende auto’s en vrachtwagens van het schip te halen. ’s-Morgens is een duiker aan het werk gegaan om 2 stroppen onder het gezonken schip door te halen en tegen de middag was men zover, dat met lichten kon worden begonnen. Toen draaiden de geweldige lieren van de CONDOR de veerboot langzaam omhoog, waarna bleek dat een complete chaos op het scheepsdek was aangericht door het water, dat meer dan 2 dagen vrij spel had gehad. Inmiddels is de PRINSES BEATRIX naar de werf KOOPMAN te DORDRECHT gesleept. De veerdienst OOLTGENSPLAAT – DINTELSAS zal de eerstkomende dagen met de kleinere boot PRINSES IRENE, eveneens van REDERIJ VAN DER SCHUYT, moeten worden onderhouden, daar de GORINCHEM V, die normaliter tezamen met de PRINSES BEATRIX de veerdienst onderhoudt, tussen ROZENBURG en MAASSLUIS vaart om een tijdelijk uit de vaart genomen pont te vervangen. De PRINSES IRENE kan slechts 12 à 13 personenwagens meevoeren. De machinist van de PRINSES BEATRIX die maar juist van het zinkende schip gered kon worden, is inmiddels uit het ziekenhuis te Dirksland ontslagen; de heer CDEWEIJER (69 jaar) is nu weer thuis te Rotterdam. (Bron: Trouw van 20 maart 1964)
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Door de opening van de HARINGVLIETBRUG op 20 juli 1964 werd de veerdienst DEN BOMMEL – NUMANSDORP overbodig. De dag erna maakte de PRINSES BEATRIX haar laatste overtocht. Dit schip ging daarna varen op de veerdienst OOLTGENSPLAAT – DINTELSAS. Op 25 september 1965 werd laatst genoemde veerdienst stopgezet. (Bron: Eilanden – Nieuws van resp. 21 juli 1964 en 25 september 1965)
Het s.s. GORINCHEM V is verkocht aan de ALGEMENE MAATSCHAPPIJ VOOR VARENDEN (AMVV), die het gaat gebruiken als moederschip voor haar sociale en culturele activiteiten in de Rotterdamse Haven. Daaronder valt o.a. het werk onder Bestevaerders, cursuswerk en de vorming van kleuterklassen. De kleuters zullen met een busje of scheepje naar de klas worden gebracht. De PRINSES BEATRIX, PRINSES IRENE en de VAN DER SCHUYT liggen te koop en liggen daartoe opgelegd in de Leuvehaven te Rotterdam. (Bron: De Schuttevaer van 13 januari 1967)
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Geschreven door Bas van der Heiden Ouddorp – 15 juni 2014.
Marilou Nillesen, namens BHIC bhic zei op 5 juni 2014 om 09:10
Ah dank, mooie website Arnoud! En goed te horen dat in ieder geval een deel van de Schollevaar nog zo'n tweede leven heeft gekend!
Arnoud zei op 4 juni 2014 om 21:31
De romp van de Schollevaar, later Prinses Irene, is behouden gebleven.
Rond 1967 is de originele 150pk dieselmotor vervangen voor een 90pk Brons 2CL. Na plaatsing van een kraan op het lege voordek is het gebruikt als werkschip van een natte aannemer. Rond 1975 is op het dek van het pontje het dekhuis geplaatst van de Rijnsleper Schwyz die toen verbouwd werd tot cruise schip. Zie onderstaande links:
http://home.xmsnet.nl/diepenhorst/veerdiensten.htm
http://www.binnenvaart.eu/motorsleepboot/9207-schwyz.html
Marilou Nillesen, namens BHIC bhic zei op 4 juni 2014 om 12:16
Arnoud, mijn collega Paul heeft ook nog even gekeken bij het GA Rotterdam. Daar is wel archief van RTM, maar de beschrijvingen zijn niet hoopgevend voor veel materiaal over het veer. Ook de fotocollectie lijkt niks op te leveren (trefw. Schollevaar, veerboot, veerpont).

Goed dat de foto van het Regionaal Archief West-Brabant je verrastte! Heb je zelf nog mooie verhalen of anekdotes die je met ons over dit schip wil delen?
Paul Huismans (namens BHIC) zei op 2 juni 2014 om 11:09
Beste Arnoud,

Ons verhaal is vooral gebaseerd op het boek van C. van Mastrigt en R.C.M. Jacobs (ed.), <i>Tussen Hollandsch Diep en Mark-Dintel. Water als vriend en vijand in de gemeente Moerdijk </i>(Willemstad 1999) p. 72-76.Willem Boot verwwes al eerder naar aanvullende informatie in <i>Tramboten van de RTM</i> (Alkmaar 1983). In de fotocollectie van het BHIC heb ik geen foto's aangetroffen van dit veer. Wel kun je een <a href="http://www.regionaalarchiefwestbrabant.nl/zoeken/films-en-fotos/resultaat/weergave/search/layout/result/indeling/gallery/start/12/q/zoekveld/veer*/q/gemeente_search/Willemstad">aantal foto's</a> vinden in de beeldbank van het Regionaal Archief West-Brabant.
Rien Wols, namens BHIC bhic zei op 28 juni 2010 om 11:40
Geachte heer Boot,
Fijn dat een auteur van zoveel boektitels op dit gebied de puntjes bij ons op de i zet! Daarvoor alvast hartelijk dank. De bron voor ons verhaal was met name het boek van C. van Mastrigt en R.C.M. Jacobs (ed.), <i>Tussen Hollandsch Diep en Mark-Dintel. Water als vriend en vijand in de gemeente Moerdijk</i> (Willemstad 1999) p. 72-76.
U heeft helemaal gelijk met het ingangsjaar 1900 voor exploitatie door de RTM van dit veer. En wat betreft de gebruikte term “zusterschip”; het woordenboek noemt twee elementen die schepen tot elkaars zusterschip maken: in dienst bij dezelfde maatschappij én identiek gebouwd en ingericht. Dat laatste is zeker niet het geval geweest, dus is de term hier duidelijk te losjes gebruikt.
Volgens onze bron verhuurde het Rijk de oude boten 'Hollandsch Diep' en 'Schollevaar' aan de RTM. In die zin werden ze dus niet (in eigendom) overgenomen.
De laatste zin van het stukje tenslotte is inderdaad onduidelijk geformuleerd. Bedoeld was te zeggen (in navolging van onze bron) dat de RTM de veerdienst beëindigde op 15 januari 1966, en dat dat een logisch gevolg was van de wegvallende vraag. Precies wat u dus zegt. Het staat er alleen anders. De brug over het Haringvliet was al in 1964 geopend, de brug over de Volkeraksluizen in 1965. Volkerakdam en Hellegatsplein zelf waren uiteindelijk in 1969 geheel voltooid. Het opheffen van de veerverbinding paste dus inderdaad helemaal in dat tijdschema. We gaan het wat scherper formuleren, onder nogmaals dankzegging voor uw commentaar.
Willem JJ Boot zei op 27 juni 2010 om 00:01
De RTM opende dit veer pas in 1900 en niet in 1880. De in 1909 in dienst gestelde 'Willemstad' was geen zusterschip van het stoomschip 'Minister C. Lely'.
In 1933 werd een overeenkomst gesloten tussen het Rijk en de RTM om de dienst Willemstad-Numansdorp te gaan exploiteren als uitwijkmogelijkheid voor het veer Moerdijk-Willemsdorp. De beide oude zijladingboten 'Hollandsch Diep' en 'Schollevaar' werden daartoe aan de RTM ter beschikking gesteld door hert Rijk, deze schepen werden dus niet overgenomen.
Het veer Numansdorp-Willemstad wer opgeheven ruim voordat de verbinding via de dam vanaf het hellegatsplein tot stand kwam, omdat er nauwelijks nog vraag naar de verbinding bestond.

Literatuur: &quot;Tramboten van de RTM&quot;, Alkmaar 1983.
Mylène Rutten, namens BHIC bhic zei op 17 juni 2010 om 10:31
Hallo Louis,
We hebben niet zoveel kunnen vinden over dat incident in de oorlog.
In een recent boek over Willemstad staat er een stukje over: C. van Mastrigt, Willemstad prinsheerlijk (2009) pagina's 265-266.
Op de website van de <a href="http://www.heemkundekringdewillemstad.nl" target="_blank">heemkundekring</a> onder geschiedenis, 20e eeuw staat er ook heel kort iets over (inclusief een foto van een grafmomument voor waarschijnlijk de slachtoffers). Wellicht weten ze bij de heemkundekring ook meer.
Hopelijk geeft dit meer duidelijkheid.
louis de Bot zei op 14 juni 2010 om 10:40
Wie kan of heeft er meer informatie over dit ongeluk?