Er is een bijzonderheid.
Op de brug over de Mark in de A16 hangt een bordje: "Nieuwveer", zie google maps streetvieuw: Bredeweg, westzijde brug.
De spoorbrug, dit was vroeger een lage draaibrug, heet echter Nieuwe Veer Brug (met telegrafische afkorting Nvbr (zie:
https://www.klassiekebeveiliging.com/seinhuizenBd.htm).
Ik dacht eerst dat dit een foutje was of een misvatting tussen Spoorwegen en Rijkswaterstaat.
Maar na lang zoeken heb ik misschien een verklaring gevonden op Topotijdreis.nl
De spoorlijn en dus ook de spoorbrug is aangelegd in (of net voor) 1866 (
https://www.spoortijdlijn.nl/event/58e16/1866-staatslijn-i-breda-moerdijk).
Op Topotijdreis heet deze plek in 1866: 't Nieuwe Veer. Om vanaf 1869: "Het Nieuw Veer" te gaan heten. Zoals in uw verhaal vermeld is de brug in de A16 (inclusief de parallelle "Markweg") gebouwd in 1952
Dat zou een verklaring kunnen zijn voor de verschillen in naamgeving voor twee bruggen die vlak naast elkaar liggen.
Bent u het daarmee eens?
Groeten,
Lex van der Valk