Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Reacties (4)

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 17 februari 2021 om 16:39
Hallo Lex, leuke kwestie heb je daar opgedoken! En ja, we kunnen je redenatie prima volgen, en je hebt ongetwijfeld gelijk. Overigens zijn dergelijke verschillen in benamingen geen grote uitzondering, maar dat doet niets af aan je speurwerk. Mooie constatering en bedankt voor het delen hier!
Lex van der Valk zei op 16 februari 2021 om 10:37
Er is een bijzonderheid.
Op de brug over de Mark in de A16 hangt een bordje: "Nieuwveer", zie google maps streetvieuw: Bredeweg, westzijde brug.
De spoorbrug, dit was vroeger een lage draaibrug, heet echter Nieuwe Veer Brug (met telegrafische afkorting Nvbr (zie: https://www.klassiekebeveiliging.com/seinhuizenBd.htm).
Ik dacht eerst dat dit een foutje was of een misvatting tussen Spoorwegen en Rijkswaterstaat.
Maar na lang zoeken heb ik misschien een verklaring gevonden op Topotijdreis.nl
De spoorlijn en dus ook de spoorbrug is aangelegd in (of net voor) 1866 (https://www.spoortijdlijn.nl/event/58e16/1866-staatslijn-i-breda-moerdijk).
Op Topotijdreis heet deze plek in 1866: 't Nieuwe Veer. Om vanaf 1869: "Het Nieuw Veer" te gaan heten. Zoals in uw verhaal vermeld is de brug in de A16 (inclusief de parallelle "Markweg") gebouwd in 1952
Dat zou een verklaring kunnen zijn voor de verschillen in naamgeving voor twee bruggen die vlak naast elkaar liggen.

Bent u het daarmee eens?

Groeten,

Lex van der Valk
Rien Wols, namens BHIC bhic zei op 22 april 2014 om 11:47
Dank je wel voor je reactie, Karel. En je hebt natuurlijk volkomen gelijk: op basis van de beschikbare literatuur, waaronder jouw eigen artikel in Hage (1974), hadden we meteen al moeten schrijven dat het Nieuw Veer de opvolger was van het Oude of Zonzeelse Veer. En inderdaad, het veer lag ten zuiden van het huidige knooppunt Zonzeel, maar jouw aanduiding is nog exacter. Op de kaart kun je precies zien waar de Nieuwveerweg doodloopt op de Mark. We hebben de tekst aangepast.
Met vriendelijke groet,
K.A.H.W. Leenders zei op 19 april 2014 om 09:38
enkele foutjes

Het veer lag 150 meter WEST van de huidige autobrug in de A16.

De weg over het veer liep aan de noordkant langs het in 1421 (St. Elizabethsvloed) verdronken dorp Zonzeel. Na 1421 was er bijna een eeuw geen veer: alleen onbewoonde gorzen en slikken aan de noordkant. Vanaf 1504 werden daar weer polders aangelegd en in 1518 kwam het veer weer tot leven: het "Nieuw Veer". Die naam is dus geen creatieve flits maar een juiste weergave van de geschiedenis.

Het Nieuw Veer is dus de OPVOLGER van het Zonzeels Veer. Het is dus NIET een tweede verbinding naast de eerste.

De eigenaar van het veer was de heer, later baron, van Breda. Die was inderdaad ook de baas in Terheijden en Princenhage, maar Zonzeel had voor het verdronk een tijdje een eigen dorpsheer. Die had echter niets te zeggen over het veer: dat was toen ook van de heer van Breda. Het is dus beter om te schrijven: het veer was van de heer van Breda.

Er zijn nu maar liefst drie bruggen: de autoweg A16 met parallelweg, de HSL-spoorlijn en de gewone spoorlijn.