Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Reacties (21)

Norah zei op 24 augustus 2023 om 19:46
Aha, de Maas.
Je verwacht dan dat bij die twee Waalse plaatsen de getallen in het Frans gespeld werden...:)
Gerward Bosman zei op 24 augustus 2023 om 16:54
Ik was als kind altijd boos op 'de Rijkswaterstaat' want in mijn optiek dachten ze dat wij in de binnenvaart achterlijk waren en niet boven de duizend konden tellen. Op de Maas bij de meetpunten Ampsin-Neuville, Monsin en Borgharen 'spelden' ze de getallen altijd consequent uit nadat zij ze eerst geheel hadden genoemd: vijfduizendvierhonderdnegenenveertig... vijf...vier...vier...negen....+15
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 26 september 2022 om 13:15
Hoi Simone, bedankt voor je berichtjes en eerlijk gezegd: de verwarring met Frits van Turenhout kan ik me overigens goed voorstellen.

Leuk dat je ook andere radioprogramma's onder de aandacht brengt. De waterstanden doen me zelf denken aan de zondagochtend,\; nog liggend in bed en wachtend tot Ko de Boswachtershow ("Beesten in het nieuws') zou beginnen. Met precies wat je zegt: een rij van onbegrijpelijke getallen over waterstanden...
Simone P H zei op 25 september 2022 om 09:44
Helaas, ik had me vergist, kan het helaas niet aanpassen. Frits van Turenhout was van de toto, werd wel mijnheer null null genoemd.
Gelukkig waren voor sommige standen vaste momenten. Dat begon al op de radio in de jaren vijftig met het noemen van de waterstanden. Elke dag om tien minuten over negen vlogen buitenlandse plaatsnamen met onbegrijpelijke min- of plusgetallen de ether in. Arend Langenberg en zijn stem gaven die waterstanden een soort mysterieuze boodschap mee. Op 1 september 1996 kwam aan die bijzondere poëzie een einde.
Bron: https://maxmagazine.nl/2022/02/kampioen-standenlezen/
Simone P H zei op 25 september 2022 om 09:34
De man die de waterstanden voorlas, was Frits van Turenhout. Een hele markante stem. Hoewel mijn opa van origine binnenschipper was, hadden we verder niets met de waterstanden. Toch stond het altijd aan. Ook Kleutertje Luister, en de Arbeidsvitaminen.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 14 maart 2022 om 07:53
Bedankt voor je berichtje, Marian. Dan heb je de waterstanden vast veel en vaak gehoord! (en was er een specifieke reden dat je al zo vroeg in het water lag?)

Dag Daniel, ook dank voor je reactie. Hopelijk zijn je opa en oma en je moeder bij het bombardement niet gewond geraakt?
Daniel zei op 13 maart 2022 om 21:32
Het gevaar voor schepen in de oorlog was vooral als ze aangemeert lagen bij een doelwit van een bombardement. Zo is het schip in Schiedam gebombardeerd, naast een elektriciteitscentrale. Ook in Enkhuizen waren mijn opa en oma en mijn moeder tijdens het bombardement aldaar.
Marian Schippers zei op 12 maart 2022 om 14:03
Tot 6:55 uur was de zender Hilversum 3 uit de lucht behalve om 6:30 uur wanneer de waterstanden werden voorgelezen. Dat luisterde ik met mijn moeder. Ik weet het nog heel goed, want in 1966 lag ik om 7 uur al in het water bij zwembad Kleef aan de Kleverlaan in Haarlem.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 28 februari 2021 om 17:58
Ah jammer Hilda, wie weet, kan iemand anders die dit leest je verder helpen? We wachten af!
Hilda Fernhout zei op 27 februari 2021 om 16:50
Hallo

sorry dat ik nu pas reageer...mail zat in spam
Dank voor de reaktie
Mooi gedicht van Ida Gerhardt
Alleen ik ben op zoek naar een gezongen lied en dat is dit niet
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 6 februari 2021 om 15:52
Hoi Hilda, wat leuk, bedankt voor je berichtje! Ik vind nu alleen dit, is dat hetzelfde, denk je?
Te Grave beneden de sluis
voorbij de zware deuren
mag mij het water sleuren
en kantelen met geruis.

- Grave beneden de sluis.
‘Wij geven de waterstand.’
O God, hoe kon het gebeuren -
gesloten het venster, de deuren,
gebannen uit liefde en huis.

- Grave beneden de sluis.
‘Wij geven de waterstand.’
Grave, dat is groen land
en water, dat draagt mij thuis.

‘Grave beneden de sluis.’

Ida Gerhardt
Uit: Het levend monogram
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 6 februari 2021 om 15:52
Hoi Hilda, wat leuk, bedankt voor je berichtje! Ik vind nu alleen dit, is dat hetzelfde, denk je?
Te Grave beneden de sluis
voorbij de zware deuren
mag mij het water sleuren
en kantelen met geruis.

- Grave beneden de sluis.
‘Wij geven de waterstand.’
O God, hoe kon het gebeuren -
gesloten het venster, de deuren,
gebannen uit liefde en huis.

- Grave beneden de sluis.
‘Wij geven de waterstand.’
Grave, dat is groen land
en water, dat draagt mij thuis.

‘Grave beneden de sluis.’

Ida Gerhardt
Uit: Het levend monogram
Hilda Fernhout zei op 6 februari 2021 om 12:36
Er was ooit een liedje over de waterstanden op de radio...
Een terugkerende zin was
" En dat was Grahaven en dat was Grahaven en dat was Graven beneden de Sluis"
Lisette Kuijper
Lisette Kuijper bhic zei op 28 december 2017 om 12:53
Wat fijn dat je ons zoveel kunt vertellen van de verhalen van je opa, Daniel! Daar zijn we heel blij mee! Het is inderdaad logisch dat er gedurende de oorlog gewoon werd gevaren, maar het zal allemaal wel extra spannend en gevaarlijk zijn geweest. Dat kunnen we ook opmaken uit jouw verhalen, nogmaals bedankt voor het delen!
Daniel zei op 28 december 2017 om 09:58
Mijn opa is gedurende de hele oorlog schipper geweest, en heeft voor zover mogelijk gevaren. Een tijdje is het schip gevorderd geweest door de Duitsers, en is het rode kruisschip geweest. Daarvoor zijn er gaten in gemaakt voor extra toiletten. Het is echter nooit als hospitaalschip gebruikt, ze hebben alleen een reis met bedden gemaakt. Het scheepvaartverkeer ging gewoon door, want juist in een oorlog is er behoefte aan transport! Vooral kolen gingen per schip. Mijn opa heeft mij wel eens verteld dat bij Maasbracht een schip geladen met kolen door de sluisdeur is gevaren doordat de knecht 'm niet gehouden heeft. Die knecht is heel hard weggelopen, en nooit meer gezien. Het schip is in vier stukken gebroken, en het hele Julianakanaal is leeggelopen. Dus er moesten stukken van een schip met kolen uit het kanaal gehaald worden, en een stel stalen, wat in de oorlog heel schaars was, deuren vernieuwd worden. Ik kan dit verhaal niet op internet bevestigd vinden, dus wat er van waar is weet ik niet.
Lisette Kuijper
Lisette Kuijper bhic zei op 18 december 2017 om 11:15
Bedankt voor deze aanvullende informatie, Daniel! Ik kan me voorstellen dat het voor jouw opa als schipper erg belangrijk was de waterstanden te horen. Kon hij gedurende de hele oorlog zijn beroep blijven uitoefenen?
Daniel zei op 16 december 2017 om 20:01
Ik weet dat mijn opa, schipper van beroep, tijdens de oorlog de batterijen op de kachel zette, zodat ze nog net genoeg stroom afgaven, zodat hij naar de waterberichten kon luisteren.
Henk Buijks, namens BHIC bhic zei op 26 maart 2012 om 08:40
@J.H. Buiteman, wij weten dat ook niet exact, maar elders in ons forum (http://www.brabantsewaterkaart.nl/index.php?id=11651) is er wel informatie over te vinden. Kijk daar vooral naar de reacties! Zeker is dat in de jaren 1950 (en misschien al eerder) de waterstanden een vast plekje hadden in de programmering van de radio.
Buiteman J.H. zei op 25 maart 2012 om 12:14
Kunt u mij vertellen wanneer er begonnen werd met het uitzenden via de radio van de waterhoogtes.
Bij gemalen stonden vroeger meetpalen die de stijging van het rivierpeil aangaven
zie www.de-tuut.nl