skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Marte Stoffers
Marte Stoffers Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Marte Stoffers
Marte Stoffers Bhic

Verbastering achternaam Verhoeven omstreeks 1700

Sandra vertelde op 25 april 2011 om 19:49 uur
In mijn stamboomonderzoek van de familie Verhoeven, ben ik gekomen tot het trouwjaar van Nicolaus Joannis Verhoeven op 19-09-1734 in Berlicum. Bij de trouwacte wijzigt de naam (tijdelijke) in Hoeven, wat op zich niet erg vreemd/anders is.
Ik denk echter ook de geboortaacte gevonden te hebben, dd. 29-04-1709 (BHIC Rooms-Katholiek doopboek 1685-1712, pagina 157), maar twijfel hieraan. De achternaam staat nu als Hopen of Hoven (in register BHIC staat zelfs als Kopen, ik meen echter Hopen/Hoven te lezen).
Verder onderzoek naar (vermeende) broers/zussen geeft ook de achternamen Hupen / Houpen & Hoube. Deze namen liggen niet zo voor de hand. Mijn vraag is nu of dergelijke verbasteringen van de achternaam Verhoeven kunnen kloppen.

Reacties (12)

Willy zei op 25 april 2011 om 22:32
Sandra,

bij de inschrijving van 4-sept.-1734 staat gewoon "verhoeven" hoor.

Bij de doop van 29-4-1709 lees ik Hopen (niet Kopen).

Het huwelijk van Joannes (Hopen) en Hendrina (Claassen?) heb ik nog niet gezocht maar als jij goede redenen hebt om aan te nemen dat (vermeende) broers/zussen met het patroniem "Hupen/Houpen" of "Hoube" werden ingeschreven, zal hier de naam van opa "Hubertus" aan ten grondslag liggen.

De (latere) familienaam "Verhoeven" wordt hiermee echter nog niet bevestigd, noch ontkracht...

Best mogelijk dat deze in oudere generaties al wordt vermeld.

Succes
Willy zei op 25 april 2011 om 23:29
Sandra,

gevonden...!

Op 14/29-5-1695 te Berlicum (boek 12, blz.111).

Jan Anthony Verhoeven uit Gemert en Handersken Hendrik (Claasen) van der Aa uit Berlicum...dus..!
Helena zei op 25 april 2011 om 23:49
Hallo Sandra,

Geen antwoord op je vraag. Weet niet of dergelijke veranderingen kunnen kloppen. Het zal er ook aan gelegen hebben hoe de pastoor het verstaan heeft en/of hoe het uitgesproken werd. Zeg het een beetje anders en het lijkt al sterk op Hooven bijv. Ook in de schrijfkunst kan een b gauw op een v lijken en omgekeerd. Daar werden (en worden) wel vergissingen mee gemaakt bij transcripties.

Neem aan dat je de Doopboeken van Berlicum rondom die periode hebt doorgespit op de naam Nicolaus? Ook gezocht op kinderen in datzelfde gezin dan: Antonius, Henricus en Joannes?[zij waren o.a. doopgetuigen bij kinderen geboren uit dat tweede huwelijk van Nicolaus in 1736] en op Anna [zij was doopgetuige bij een doop van een kind van Antonius Jansen Verhoeven.

In de huwelijksinschrijving van 1734 [Berlicum Schepenbank Trouwboek 1708-1782 (zie scan 122)] staat idd.dat hij van Berlicum was: Claas Janse Verhoeve, jm, geboortig en woonagtig alhier.
Verder bij zijn tweede huwelijk in 1736 [ook in Schepenbank Trouwboek (zie scan 141 en 142)] staat hij als Claas Jan Hoeve, weduwnaar van wijlen Anneke Lambert Vugts.

Bij dopen van hun kinderen zijn o.a. een Antonius, een Henricus en een Joannes Verhoeven doopgetuigen. Dit zullen broers van deze Nicolaus geweest zijn.
Helena zei op 25 april 2011 om 23:53
Lees nu de voorafgaande reacties van Willy. [We waren blijkbaar tegelijk mede bezig met die vraag?]. Ik denk dat Willy gelijk heeft. Gezien een kind ook Antonius werd gedoopt. Goed gevonden!
Willy zei op 25 april 2011 om 23:58
Gedoopt 27-6-1666, zoon van Anthony Jan Hoeven/Huefkens en van Maria Geef Gommers.
Dit verklaart ook Heijlken Lenarts (uit Gemert) als doopgetuige in 1712, zij is een verwant van (groot)moederszijde.
Leo B. zei op 26 april 2011 om 20:03
Als je op Google intypt,
Joannes Verhoeven Gemert, krijg je de hele stamboom van deze familie en kun je 'm ook downloaden.
Groeten, Leo B.
Guus zei op 26 april 2011 om 22:17
Hetgeen waar Leo op doelt is goed bedoeld.....echter dat is zonder bronvermelding en volgens mij met foutjes.....daar staat joannes gedoopt 1623, lijkt mij 1630 ..... zie ISIS.


Groetjes
Willy zei op 27 april 2011 om 00:08
Ja inderdaad,

het Gemertse onderzoek is hier onvolledig en bovendien onjuist.

(Guus, jij bedoeld w.s. Antonius in 1630)
Guus zei op 27 april 2011 om 17:37
Willy,

Inderdaad bedoelde ik Antonius....
13-01-1630, bovendien moeder Petronilla

Groetjes
Sandra zei op 28 april 2011 om 18:32
Guus en Willy,
Bedankt voor jullie bijdrages. Ik ben wel benieuwd hoe jullie zo zeker weten dat Antonius Joannis, gedoopt op 23-11-1623 niet de vader is van Joannes Antonis Verhoeven. Maar dat de Antonius Huijfkens, gedoopt op 13-01-1630 de vader is. Mis ik iets in ISIS/BHIC?
Willy zei op 28 april 2011 om 22:12
Hoi Sandra,

zowel Guus als ikzelf zijn van mening dat deze twee Anthony's in hetzelfde gezin thuis horen.
Mits uit latere gegevens niet blijkt dat beide volwassen werden, is het voor de hand liggend dat de eerste Anthony als kind overleden is zodat de tweede Anthony de voorkeur krijgt om in aanmerking te komen...

Het komt overigens zeker wel voor dat in een gezin kinderen met eenzelfde roepnaam volwassen worden en ook nageslacht hebben.
Vaak wordt dan onderscheid gemaakt door een toevoeging van sr/jr danwel de oude/de jonge.
Guus zei op 28 april 2011 om 22:23
En Sandra...........

Willy beschikt over een gigantische data-base wat betreft personen/families welke in Gemert woonachtig zijn geweest.

Ikzelf met 11.000 namen kan daar niet eens aan tippen.

Tip: zoek zoveel mogelijk personen in de relationele sfeer en vergelijk dan alle getuigen..... en veel bredere familiesamenstelling geeft ook een veel beter en overtuigend resultaat!


Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.