Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Ik had een mooie blauwe Volkswagen Kever zien staan bij Hasje aan de Shellpomp op de Baandervrouwenlaan, een 'Ovaaltje'. De VW Kever was al een paar jaar oud en stond al best lang te koop..Dit kwam doordat het een VW Kever met een 'dubbel klutsen' was, van het Engelse 'double clutching'. Zonder tussengas is terugschakelen in zo'n wagen niet mogelijk. Bij.het terugschakelen met tussengas moet je eerst het koppelingspedaal intrappen, vervolgens zet je de versnellingshandel in de neutraalstand, dan laat je de koppeling weer opkomen en geef je een aangepaste hoeveelheid tussengas. Daarna trap je de koppeling opnieuw in en stel je de versnellingshendel een versnelling lager en laat de koppeling weer opkomen.
De proefrit ging me best goed af eigenlijk, geen probleem met de dubbele kluts. Mijn bromfiets ruilde ik in voor de Kever en de koop werd gesloten. Niet wetende dat er motorolie met dopes tegen slijtage in zat. De Kever had in die tijd ouderwetse, minerale olie nodig. Toen ik er na een tijdje ongedoopte olie er in deed, lagen meteen de lagers eruit. De jongens van Breuer gingen naar de sloop en legden er een ruilmotor in. De werkzaamheden aan de VW Kever vonden allemaal op het Breukelsplein plaats. Als ze 's avonds nog niet klaar waren met de auto was het geen probleem, een zeiltje over de wagen en de volgende dag weer verder sleutelen. In die Kever heb ik best lang gereden en geregeld gingen wij ermee naar mijn tante in Den Dungen.
Daar trof ik iemand die heel graag mijn auto wilde kopen, maar hij was nog wel met zijn rijbewijs bezig. Hij had een garage dus hij kon hem meteen binnen zetten. Na een morgen achteraf oefenen met Jan, reed ik de wagen voor hem de garage in. De VW Kever kon er maar net in, want achter in de garage stond een grote diepvries. Er lag een te hoge drempel voor de garage, maar dat zou hij veranderen. "Doe dat eerst Jan, voordat je met de wagen gaat rijden", zei ik nog. Maar Jan kon de verleiding niet weerstaan en reed de Kever uit de garage. Toen hij de wagen weer naar binnen reed, gaf hij te veel gas en reed de hele diepvries in elkaar. Roomijs tegen het plafond en koteletten, haantjes en boontjes door heel de garage. Later hebben we er veel om gelachen.
Dit verhaal verscheen eerder in de MooiBoxtelKrant van 9 maart 2016