skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

Toon Machielsen, vrachtwagenchauffeur voor Philips

Mijn schoonvader Antoon Machielsen werd geboren in 1896 in het boerendorp Oirschot. Toon had vier broers en een zuster. Zijn wens was om in een stad wonen. Toen hij trouwde ging hij samen met Johanna Maria van Haaren uit Sint-Oedenrode naar Eindhoven.

Toon Machielsen
Toon Machielsen

Hij solliciteerde in 1934 bij Philips als vrachtwagenchauffeur. Veel vrachtwagens hadden in die tijd nog een kettingaandrijving. Het rijexamen werd op het fabrieksterrein afgenomen. De vrachtwagen-rijcontroleur was met stomheid geslagen: Toon kon zonder problemen voor- en achteruit rijden en ondertussen ook nog de richting aan geven en de claxon bedienen, hij slaagde met vlag en wimpel!

Vitragevrachtwagens
Vitragevrachtwagens


DAF Torpedobakwagen (bron: coll. F. de Bie via Eindhoven in Beeld)
DAF Torpedo (bron: coll. F. de Bie via Eindhoven in Beeld foto 25360)

Mei 1940, de raad van bestuur van Philips krijgt een tip over de naderende Duitse inval en vlucht halsoverkop het land uit. Alleen Frits Philips bleef achter.

De vrachtwagenchauffeurs moesten van de Duitsers gewoon op hun post blijven in Eindhoven. Toon had ondertussen een schat van chauffeurservaring opgedaan, niet alleen op de weg maar ook op het spoor met de rangeerauto te werken op het spooremplacement. Dat lag nabij het zestig jaar oude Garagegebouw RF op Strijp-R van de afdeling Vervoer van Philips.

Na de oorlog belandde hij in het internationaal vervoer van Philips en moest hij veel naar Philips-Brussel en Parijs.

In 1959, toen hij 25 jaar bij Philips werkte, kreeg hij een officieel ‘diploma’, ondertekend door Frits Philips en Frans Otten van de raad van bestuur.

De laatste jaren voor zijn pensioen was Toon vooral bijrijder, om jonge chauffeurs te begeleiden op internationale transporten.

Toon en Johanna
Toon en Johanna

Reacties (1)

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 23 juni 2021 om 19:40
Dag Bert, bedankt voor dit mooie verhaal over Toon Machielsen. Je vraagt je af hoe die na-oorlogse ritten van Toon eruit hebben gezien, of beter: hoe de wereld er toen uitzag. Vertelde hij vaak wat hij onderweg meemaakte, weet je dat?

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.