K.A.H.W. Leenders
zei op 19 april 2014 om 09:38
enkele foutjes
Het veer lag 150 meter WEST van de huidige autobrug in de A16.
De weg over het veer liep aan de noordkant langs het in 1421 (St. Elizabethsvloed) verdronken dorp Zonzeel. Na 1421 was er bijna een eeuw geen veer: alleen onbewoonde gorzen en slikken aan de noordkant. Vanaf 1504 werden daar weer polders aangelegd en in 1518 kwam het veer weer tot leven: het "Nieuw Veer". Die naam is dus geen creatieve flits maar een juiste weergave van de geschiedenis.
Het Nieuw Veer is dus de OPVOLGER van het Zonzeels Veer. Het is dus NIET een tweede verbinding naast de eerste.
De eigenaar van het veer was de heer, later baron, van Breda. Die was inderdaad ook de baas in Terheijden en Princenhage, maar Zonzeel had voor het verdronk een tijdje een eigen dorpsheer. Die had echter niets te zeggen over het veer: dat was toen ook van de heer van Breda. Het is dus beter om te schrijven: het veer was van de heer van Breda.
Er zijn nu maar liefst drie bruggen: de autoweg A16 met parallelweg, de HSL-spoorlijn en de gewone spoorlijn.
Het veer lag 150 meter WEST van de huidige autobrug in de A16.
De weg over het veer liep aan de noordkant langs het in 1421 (St. Elizabethsvloed) verdronken dorp Zonzeel. Na 1421 was er bijna een eeuw geen veer: alleen onbewoonde gorzen en slikken aan de noordkant. Vanaf 1504 werden daar weer polders aangelegd en in 1518 kwam het veer weer tot leven: het "Nieuw Veer". Die naam is dus geen creatieve flits maar een juiste weergave van de geschiedenis.
Het Nieuw Veer is dus de OPVOLGER van het Zonzeels Veer. Het is dus NIET een tweede verbinding naast de eerste.
De eigenaar van het veer was de heer, later baron, van Breda. Die was inderdaad ook de baas in Terheijden en Princenhage, maar Zonzeel had voor het verdronk een tijdje een eigen dorpsheer. Die had echter niets te zeggen over het veer: dat was toen ook van de heer van Breda. Het is dus beter om te schrijven: het veer was van de heer van Breda.
Er zijn nu maar liefst drie bruggen: de autoweg A16 met parallelweg, de HSL-spoorlijn en de gewone spoorlijn.