skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg

Geneviève Bordier zocht haar leven lang naar vader Maurice

Geneviève Bordier (1943) was trots op haar vader. Want Maurice Bordier, landbouwkundig ingenieur in Noord-Afrika, had tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn leven gegeven voor de vrijheid van anderen. Hij vocht als vrijwillig luchtmachtsoldaat tegen de Nazi's, die Europa onder de voet hadden gelopen. Zij was nog maar een peuter toen hij crashte, ergens in Nederland.

De bemanning van de NA260; 2e van links: Maurice Bordier

Als kind vond Geneviève het verschrikkelijk dat ze haar vader moest missen. Zij had hem zo graag gekend. Maar vader was een formulier geworden, een stukje papier met daarop een kruisje en een datum. Later, toen Geneviève volwassen was, kreeg zij behoefte om meer over hem aan de weet te komen. Wat voor een man was Maurice Bordier geweest? Hoe was hij precies aan zijn einde gekomen? Hoe had hij zijn laatste uren beleefd?

Maurice Bordier lag begraven op de Franse militaire erebegraafplaats in het Zeeuwsche Kapelle, dat was bekend. Maurice BordierMaar dat was niet de plek waar hij was gesneuveld. Geneviève moest op zoek naar meer. Sommige gegevens waren met deskundige hulp relatief gemakkelijk te achterhalen. In het leger wordt immers alles geregistreerd. Naam, functie, militaire eenheid, standplaats, in welk vliegtuig hij gezeten had en nog veel meer. Zijn vliegtuig, de Halifax III NA260 (call sign L8-G) van het squadron Tunisie, gelegerd op een Engelse vliegbasis bij York, was op 7 februari 1945 na een raid op Goch in Nederland gecrasht op 'het landgoed De Veluwe', zo stond genoteerd. Met het tijdstip erbij: 22.20 uur.

In de Peel

De locatie gaf misverstanden. De Gelderse Veluwe was zo gevonden, maar dáár was de NA260 nooit gevallen. Jarenlang zocht Geneviève vergeefs naar aanknopingspunten. Zij kon niet weten dat er nog een kleine Veluwe lag in de Peel, in het Brabantse Asten-Heusden. Dat ontdekte ze pas ná de millenniumwisseling, toen zij in Engeland een verslag vond van een interview met een overlevende van een andere gecrashte bommenwerper, de Halifax III NA197 (call sign L8-H). Dat vliegtuig was op 7 februari 1945 om 22.22 uur eveneens op 'landgoed de Veluwe' naar beneden gestort. In dat verslag stonden eindelijk plaatsnamen: Asten en Eindhoven. En nog belangrijker: die overlevende vertelde in het interview dat hij vlak voor zijn eigen crash het toestel van háár vader had zien verongelukken. Nu wist Geneviève het zeker: zij moest in Brabant zijn.

In Asten kon niemand haar echter van dienst zijn; de archieven waren verhuisd naar Eindhoven. Maar nu liet Geneviève Bordier niet meer los; zij zocht contact met het regionale archief in Eindhoven. Archivaris Hans van de Laarschot - toevallig Astenaar - kon haar aanvankelijk niet helpen. Hij had nog nooit van de NA260 gehoord. Wel van dat andere toestel, de NA197, daarvan was het lot bekend. Dat toestel was op de grond ontploft, daar hoorde een dramatisch verhaal bij dat uitvoerig was gedocumenteerd. Maar de NA260? En de naam Bordier? Niets!
Totdat hij ten lange leste een document vond, dat bewees dat haar vader tijdelijk begraven had gelegen op de militaire begraafplaats Woensel en vandaar was overgebracht naar Kapelle. Ook op dat document stond dat hij in Asten-Heusden was gesneuveld. Intussen was het 2012 en was Genevièves vader al meer dan 67 jaar dood! 

Via het internet ging zij nu ook op zoek naar mogelijke getuigen op locatie. Daarbij kwam zij in contact met oud-Heusdenaar Gerard Jeuken. Diens vader woonde in 1945 niet ver van de rampplek in de nog onontgonnen Peel en had vaak verteld over de krater van de NA197 en het kruis dat erbij had gestaan ter nagedachtenis aan twee nooit geborgen slachtoffers. En had hij ook niet verteld over een tweede crash die nacht?
Maar nee, van de NA260 had in Asten niemand ooit geweten, hoe kon dat?

Grote krater

Om een lang verhaal kort te maken: het had die 7e februari 1945 nogal gespookt in het luchtruim boven de Peel. Een Duitse nachtjager had er twee bommenwerpers in brand geschoten, beiden met de bommenlast nog aan boord.
De eerste, de NA260 van Genevièves vader, ontplofte om 22.20 in de lucht. De tweede, de NA197, explodeerde nauwelijks twee minuten later op de grond en sloeg een grote krater achter boerderij Frans Maas. Er waren brokstukken teruggevonden tot op 600 à 700 meters afstand...

De slachtoffers werden door Engelse bewakingstroepen geborgen en afgevoerd. Niemand merkte op dat moment op, dat de brokstukken en slachtoffers niet van één, maar van twee identieke vliegtuigen afkomstig waren. Die nacht Geneviève Bordiermaakte het collectieve geheugen van twee vliegtuigcrashes één grote ramp. Alleen een toenmalig buurmeisje wist zich heel veel later te herinneren dat er die nacht negen doden vielen; meer dan er gewoonlijk in één bommenwerper zaten.

Maar niemand op locatie kreeg die nacht te horen dat naast Jean Marie Bagot, Paul le Mithouard en Bernard Pelliot van de NA197 óók Jean Aulen, Henri Berdeaux, Roger Bordelais, Maurice Bordier, Raymond Patry en Corentin Rognant van de NA260 gesneuveld waren. Die zes Franse crewleden zouden anoniem hun grote offer aan de vrijheid van Europa hebben gebracht, als niet het dochtertje van één van hen een leven lang had gezocht naar sporen van haar vader....

Ook al is het nu bijna 75 jaar geleden, in de Groote Peel wordt intussen door Gerard Jeuken en een groeiende groep geïnteresseerden naarstig gezocht naar resten van de NA260. Pas als die gevonden worden, is het mysterie van de dubbelcrash echt opgelost!

NB: Dit verhaal werd geschreven om mensen in de Peel te motiveren om ook persoonlijke oorlogsverhalen te vertellen in het kader van Crossroads Brabant, de herdenking van 75 jaar bevrijding in 2019. 

Reacties (19)

Piet Snijders
Piet Snijders zei op 6 november 2017 om 23:42
Geneviève Bordier heeft intussen ook kennis genomen van de publicatie over haar op deze site. Ze is bijzonder dankbaar dat er na bijna 75 jaar eindelijk aandacht is voor het offer dat haar vader en diens companen in 1945 hebben gebracht voor de vrijheid van Europa. In Frankrijk heeft alleen de enige overlevende van de crash van de NA260, de latere generaal Gustave Stanislas, erkenning gekregen, terwijl diens gesneuvelde crewleden daar systematisch vergeten zijn. Met name voor de nabestaanden van de vroegere Franse kolonisten is dat een hard gelag geweest, omdat zij na 1962 in eigen land ook nog eens vaak als tweederangs burgers zijn behandeld. Geen oog voor de gebrachte offers in eigen land en tot voor kort evenmin in ons land. Logisch dat deze nabestaanden heel verbitterd zijn geweest. Maar Geneviève Bordier heeft dat van zich afgeschud. Zij hoopt nog eens samen met andere nabestaanden naar Nederland te kunnen komen om de crashplaats van de NA260 te kunnen bezoeken. Hoe kunnen we haar helpen?
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 7 november 2017 om 16:13
Bedankt voor je verhaal en je reactie, Piet. Hopelijk kan het voornemen om de crashplaats te bezoeken ook daadwerkelijk doorgang vinden.

Suggesties om dit meer handen en voeten te geven, zijn uiteraard welkom.
Martien van Bussel zei op 9 november 2017 om 16:32
Hallo Piet een goed verhaal, en we hebben het er samen al overgehad, die plaats waar de brokstukken van de Halifax NA260 kan wel eens heel groot zijn, door het in de lucht exploderende toestel, vol benzine en alle bommen nog aan boord van de afgebroken missie naar Goch, je hebt een door mij getekent kaartje van de situatie, nu nog even de zaak met een metaal detector onderzoeken, en op wat succes hopen. meer mogelijkheden zie ik op dit moment ook niet meer
M.v.Dooren zei op 21 november 2017 om 12:24
Mogelijk kan de Heer Wildekamp u helpen.
Hij weet veel van gevallen vliegtuigen rond Gemert en in de peel.
rwildekamp@online.nl
Martien van Bussel zei op 22 november 2017 om 13:30
Hallo M van Dooren, bedankt voor de tip.
ik heb inmiddels contact opgenomem met Dhr Wildekamp, nu op dit moment geen reactie.
Piet Snijders zei op 22 november 2017 om 16:29
Beste M.v. Dooren en Martien: in het verleden ís er al contact geweest met Ruud Wildekamp en zijn mannen. Dat heeft al goed geholpen bij het interpreteren van de bekende gegevens!
Martien van Bussel zei op 22 november 2017 om 21:26
Piet, Ik heb hem gisteren enkele vragen gesteld, je weet maar nooit wat het oplevert. natuurlijk ging dat over de NA260.
Alfons Bruekers zei op 1 februari 2020 om 19:19
Een (bedacht) mysterie ontrafeld!
In de nacht van 7 op 8 februari 1945 vond er een korte maar hevige luchtoorlog plaats in het luchtruim boven het Brabants-Limburgse grensgebied. De strijd was niet één strijdperk maar was verdeeld over drie duelzones: de Astense Peel, het gebied ten noorden van Weert en het gebied tussen Weert en Stramproy.
Betrokken waren vier geallieerde Halifax MkIII-bommenwerpers en (minstens) één Duitse nachtjager. Drie bommenwerpers crashten alle drie op de grond, in het tijdvak tussen ca. 22.28 en ca. 22.43 uur. De NA197 L9-H in de Veluwepeel ten zuiden van Asten-Heusden, de NA260 L8-G in de omgeving van het Weerterbos (destijds Weert, nu Nederweert) en de NA175 DY-Q in Lommel (B). De vierde bommenwerper (KB761) overleefde de strijd.
De crash site van de NA260 is recent overtuigend aangetoond in de omgeving van het Weerterbos in de gemeente Nederweert. Dat is op ongeveer 12 km afstand van de inslagkrater van de NA197. Er zijn daar zowel vele vliegtuigresten als ook persoonlijke uitrustingsstukken van de (Franse) bemanning gevonden.
Van de NA260 hebben slechts twee inzittenden (Stanislas en Rognant) de crash in eerste instantie overleefd door tijdig te parachuteren. De eerste landde met een gebroken sleutelbeen in Nederweert, de tweede met een schotwond in Weert-Laar en overleed korte tijd later aan zijn verwondingen in het ziekenhuis van Weert.
Het verhaal van de (in samengevatte vorm) ‘in het collectief geheugen samengebalde, mysterieus boven café Vos in het luchtledige verdwenen, ontplofte en verdampte’ NA260 moet herzien worden. Het ‘spookte’ wel in het luchtruim boven de Peel, maar het was geen Bermuda-driehoek.
Lees het hele verhaal in het onderzoeksrapport: https://www.academia.edu/41807468/Rapportage_archeologisch_onderzoek_Asten-Nederweert_crashes_Halifax_NA197_en_NA260_in_1945_1945-2019_
en op de website https://luchtoorlog-1939-1945.nl/2020/01/31/halifax-na260-l8-g-een-mysterie-eindelijk-ontrafeld/
Alfons Bruekers zei op 1 februari 2020 om 19:40
Maar wat echt belangrijk is, is natuurlijk dat nabestaanden en andere belangstellenden op 7 februari 2020 omstreeks 15.00 welkom zijn voor een herdenkingsplechtigheid aan de Veluwsedijk in Asten-Heusden. Want het herdenken van de gevallenen voor onze bevrijding kunnen we niet vaak genoeg doen. Of het nu in Asten is, of in het Weerterbos. Komt dus allen naar de herdenking op 7 februari. Details over het programma vindt u met een paar muisklikken op internet.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 3 februari 2020 om 09:16
Veel dank voor deze bijzonder nuttige aanvullingen, Alfons. Mooi om zo zelf in het rapport te kunnen lezen, en het verhaal te kunnen lezen.

Wat betreft de herdenking op 7 februari: wie meer wil weten, kan kijken naar dit fragment waarin één van de initiatiefnemers - Piet Snijders - verdere toelichting geeft: https://www.youtube.com/watch?v=L4nX56fCBQg
Alfons Bruekers zei op 4 februari 2020 om 19:07
Het e-Book over de dubbelcrash van Asten is nu beschikbaar, volledig op non-profit basis, uiteraard gratis. Download het snel en toon zo uw sympathie voor de geallieerde bevrijders en hun heldendaden in de lucht. Feit en fictie in een vermeend mysterie zijn ontrafeld. Kom het werkelijke verhaal beluisteren bij de indrukwekkende herdenkingsbijeenkomst op 7 februari in Asten-Heusden. En lees u alvast in op: https://www.academia.edu/41807468/Rapportage_archeologisch_onderzoek_Asten-Nederweert_crashes_Halifax_NA197_en_NA260_in_1945_1945-2019_
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 5 februari 2020 om 10:16
Niks meer aan toe te voegen, Alfons ;) Dank voor deze wervende aanvulling en oproep.
Toon Louwers zei op 26 maart 2020 om 17:06
Op 21-10-2017 had M.v.Dooren het voorstel om contakt op te nemen met Ruud Wildekamp. Tot op heden geen reactie op zijn verzoek.
Als lid van de studiegroep Luchtoorlog 1939-1940 kan ik u mededelen dat ons gewaardeerd lid Ruud Wildekamp op 18-08-2019 na een kort ziekbed is overleden. Hij was zeker heel goed op de hoogte wat zich in lucht afspeelde in de tweede wereldoorlog.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 27 maart 2020 om 20:08
Ach wat enorm verdrietig om te horen, Toon. Goed dat je het hier meldt, wat een enorm verlies voor zijn naasten en ook voor jullie studiegroep.
Martien van Bussel zei op 17 mei 2020 om 17:31
Geneviève Bordier (1943) dochter van boordschutter Maurice Bordier uit de NA260 Schreef me deze brief waar haar dankbaarheid uit bleek...............Jullie begrijpen dat deze reis naar Asten belangrijk voor me was. Bovendien werd het veld waar de NA260 viel uiteindelijk gevonden, en kreeg ik een deel van dat vliegtuig. Het is eindelijk, het einde van al mijn onderzoek, van al mijn verwachtingen.
En ik ben het aan jou en Gerard Jeuken verschuldigd om met het onderzoek te beginnen. Zonder dat onderzoek zou niets van dit alles zijn gebeurd. Daarom wilde ik u absoluut op de eerste avond noemen, om u beiden te eren, en ook degenen die zich later bij u aansloten, de organiserende groep: Piet Snijders, Joop Hendrix, Gerard Geboers en Harrie van de Loo en ook de directeur Harrie van de Loo van het museum Klok en peel in Asten
MartienvanBussel zei op 12 juli 2020 om 12:36
Op deze crashplek na 75 jaar door Alfons Bruekers en de Heer Bloemers aangeduid als de echte crashplek, vond ik een paar maanden geleden nog een aluminium deel, dat is door Joop Hendrix onderzocht en het nummer gaf aan dat het van een Halifax was
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 13 juli 2020 om 10:50
Veel dank voor je bijzondere berichten, Martien. Ontroerend om te lezen dat het bezoek zoveel heeft betekend voor Geneviève Bordier. En verbazingwekkend dat je ook na al die jaren nog overblijfselen terugvindt van deze Halifax! De oorlog laat duidelijk niet alleen zijn sporen na bij mensen...
Martien van Bussel zei op 26 juli 2020 om 17:12
Marilou Die Genevieve is erg dankbaar en laat dat ook merken, kijk en dat is mooi, op de kennis makings avond had ze een pakket dat ik als ik met de camper op stap ben elk mooi plekje kan vinden maar ook om de camper te parkeren, in de provence
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 29 juli 2020 om 20:22
Wat ontzettend attent van haar, Martien. Zo denk je nog vaak aan haar.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.