skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

Van pontwachterswoning tot restaurant

Het kanaal - de Zuid-Willemsvaart - werd in opdracht van Koning Willem 1 gegraven tussen 1822 en 1826. Vele arbeiders hebben hem geheel met de schop gegraven. Voor de economische ontsluiting van de zuidelijke Nederlanden was het nieuwe kanaal van groot belang. De vaarwegen hadden in die tijd een belangrijke transportfunctie en de Maas was slecht bevaarbaar.

In 1823 kwam de gemeente Erp met de minister van Binnenlandse zaken overeen dat er bij Boerdonk, ter hoogte van de weg naar Son en Breugel, een pont over het kanaal in de vaart mocht worden gebracht. Rijkswaterstaat draaide op voor de kosten van de boot; een pont van “negen ellen lang en drie ellen breed en voorzien van twee ophaalkleppen”.

Op zaterdag 11 mei van het gedenkwaardige jaar 1940 zette de veerbaas Pietje Beekmans een groot aantal Nederlandse militairen en zijn materieel over. Zij kwamen uit de Peel-Raamstelling en waren op de vlucht voor de oprukkende Duitsers. Na hun overtocht brachten ze de pont met een kanonschot tot zinken om te voorkomen dat de vijand er gebruik van kon maken. De gezonken boot lag midden in het kanaal en belemmerde de scheepvaart. Daarom werd zij enkele weken later gelicht en op de wal gelegd. De schuit heeft jarenlang op de aanlegplaats gelegen, verroest en zwaar beschadigd.

De overzet werd hervat met een klein bootje. De schade werd gemeld aan de regeringscommissie wederopbouw. Smid Johannes Munsters uit Erp diende een begroting in van 285 gulden om de bodem te vernieuwen en de gaten in de zijwanden te dichten. Maar om onbekende reden werd het pont niet hersteld. In 1944 kreeg de gemeente Erp een schadevergoeding van 200 gulden. Na de oorlog hervatte Pietje Beekmans de dienst met een nieuwe boot. In 1959 werd het pont definitief uit de vaart genomen. De pontwachterswoning is nu in gebruik als restaurant “Het Veerhuis” aan de Bosscheweg 31 te Boerdonk.

De bewoners van het Veerhuis op een rijtje:

- Antonius van Hemert, voor hem werd in 1827 een pontwachters woning gebouwd voor 868,55 gulden. Hij heeft 46 jaar in veerhuis gewoond.

- van 1873 tot 1892: Hendrikus van Lankveld, gehuwd met Geertruida Biemans. Vijf dagen na Hendricus' huwelijk werd hij op 17 februari 1873 pontwachter en herbergier te Boerdonk;

- van 1892 tot 1934: Tonna en Janus Kerkhof;

- van 1934 tot 1953: Piet en Dina Beekmans; 

- van 1954 tot ongeveer 1972: Marinus en Miet de Groot;

- van 1972 tot circa 1974: Van Bussel;

- van 1974 tot 1975: Segers uit Veghel;

- van 1975 tot november 2005: Gerard en Toos Vreijling;

- van 2005 tot 2007: Corine de Sterke en Peter Slui uit Uden; 

- van 28 juni 2007 tot heden: Ronald van Thiel uit Helmond van 28 juni 2007 

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.